Jump to content

Dieselaksjonen: Vi må gå hardere på...

Guest Gjest

Recommended Posts

Jeg er redd vi er i ferd med å tape denne kampen. KNBF burde vært tidligere på banen i forhold til å fjerne avgiften få bensin som brukes på sjøen. Det er vanskelig å argumentere mot avgiftsøkning på diesel når bensinbåtene har betalt denne avgiften i alle år. Skal vi ha noen sjanse må KNBF skyte med "storkanon" , og bruke alle tilgjengelige midler. Organiser havneblokader på landsbasis NÅ. Det nytter ikke å tå frem de store virkemidlene til slutt i en kamp en taper.

Hadde ikke KNBF vært så FORBANNA IDIOTER hadde aldri dette skjedd med dieselavgiften.

KNBF var jo dumme nok til å gå ut å drive lobby virksomhet for å fjerne vei-avgiften på bensin.

Det eneste de oppnådde var å få oppmerksomhet hos SV folka for den avgiftsfrie båtdieselen.

Smart ?

Denne kampen er nok tapt desverre. I tråd med direktiver fra EU og trender i andre land.

Kampen er ikke tapt før slaget har stått. Defaistisk instilling gavner kun de som vil flå almuen.

Vi bør prøve å få igang en fysisk demonstrasjon snarest mulig, og ihvertfall på vårparten dersom denne avgiftsøkningen gjennomføres.

STÅ PÅ ! IKKE GI OPP NÅ !

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Kanskje gjesten snart skulle registrere seg her, slik at vi slipper denne typen skittkasting fra anomyme personer i dette forumet.... Eller er det noen (edle)deler som er for små hos gjesten til å et slikt "skritt"...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Må bare støtte ovenforstående. KNBF må komme fullt og helt på banen nå. Når avgiften først kommer er det nok helt umulig å bli kvitt den. Det må da være mulig for Syvertysen å lodde stemningen blandt medlemmene for fysiske aksjoner. Er det ingen vilje for det, så er det jo greit...

Havneblokkade... Tipper myndighetene får øynene opp hvis hurtigruta ikke kan anløpe ett eneste sted lang kysten, eller danskebåten blir liggende å drive i påvente av at ett tusentalls fritidsbåter skal flytte seg. Høres ut som en svært virkningsfull aksjonsform.

Blokkade kunne gjort seg om man er mange nok, problemet er om man får med seg noen.

Som sagt, stiller ikke folk opp, så er jo saken grei. Da er det vel iorden at dieselen koster skjorta.

Hvertfall ingen som kan komme i ettertid å klage hvis de ikke stillte opp. Hverken på KNBF`s innsats, eller dieselprisen.

Kanskje gjesten snart skulle registrere seg her, slik at vi slipper denne typen skittkasting fra anomyme personer i dette forumet.... Eller er det noen (edle)deler som er for små hos gjesten til å et slikt "skritt"...

Kan vel registerere meg jeg... Forøvrig uvesentlig hvor store MINE edlere deler er i og med at JEG ikke tar meg betalt for å passe på båtfolkets interesser.

Til Ruffen: NO CURE. NO PAY

Sterkere lut må til. Har dette vært situasjonen for mellom- og sør-europerere hadde det blitt fandenivoldsk bråk. Vi nordmenn er svært "snille" og tyr vanligvis ikke til "håndgripeligheter". Kanskje det er en ide å samarbeide med fiskernes organisasjoner? Her planlegger regjæringa å innføre en NOX- avgift som i verste fall vil ramme kysten enda hardere.

Når står slaget da ?

Slaget pågår hele tia. Det er en evig kamp... Sålenge du eier noe vil staten ha det. Tjener du en hundre lapp, må du først betale 30 kroner i skatt. da har du 70 kr igjen. Skal du ha noen glede av pengene må du jo bruke dem på noe..... 17,50 i moms.... 52,50 igjen. Så kjøper du kanskje drivstoff, tobakk, eller alkohol for 50-lappen du har igjen etter at staten har gjort første innhogg i lomma di. Velger du å kjøpe tobakk vet vi at en pakke sigaretter uten avgift koster 3 kroner. I butikken koster den vel ca 70.-? Trekk ifra fortjenesten til kjøpmannen, og avgiften utgjør vel da en femtilapp. De som er flink med tall kan sikkert regne ut nøyaktig hvor mye av hundrelappen staten ikke tar. En ting er sikkert. Det er ikke mye som er igjen, men så lenge der er litt, så vil de ha mest mulig av det. Kjære rødgrønne... Fordel gjerne godene, men la nå meg få beholde LITT for meg selv.

Hvorfor er det så få som engasjerer seg aktivt i slike saker... de fleste lirer av seg noen gloser her eller beste fall i avisen, og tå måneder etter er det hele glemt...

Hvorfor er det slik da... Kan det tenkes at vi har det så alt for bra her i samfunnet.. De av oss som har råd til å ha båt f.eks. Vi har da til salt på maten også og både vi voksne og arvingene våre slipper å gå sulten til sengs fordi vi ikke har mat... De slipper å fryse på vinteren fordi vi ikke har varme i heimen.. Alle norske barn har rett til skolegang og vi slipper unna med skolepenger... Det betaler staten, det norske helsevesen er tilnærmet helt gratis, vidergående utdanning og universiteter er gratis...

Jeg har bodd i et land som ikke har skatter på noen verdens ting, du verden det var deilig å kun ha en linje på lønnslippen.... ikke noe om trekk til hverken her eller der..... moms var det heller ikke der.. litt særagvifter fantes, men dog ikke mye... Nå var jo vi som var norske der rimelig heldig siden vår arbedisgiver kompenserte for det som kostet penger så vi levde som konger... men det gjorde ikke de andre i dette landet...

Men hva skotser så grunnskole.... Den norske skolen der tok 6000 kr. pr. mnd. pr elev, som gikk med til å dekke utgiftene... Da mottok denne skolen tilskudd fra den Norske Stat i tillegg.. så de faktiske utgiftene var nok høyere..

Hva koster det å studere på vidergåedne skole/universitet.... rundt 80000 kroner i året... Nå kan de som ikke har barn i skolen saktens si at dette vil de ikke være med på å betale for... det er greit... men de aller fleste har hatt barn i skole og staten har finansiert og utgiftene fordeler seg over hele det yrkesaktive livet..

Vi har en sykelønnsordnig som er blant de beste i verden, vi har et pensjonssytem som er blant de beste i verden... klart dette koster...., men vi ser ikke så mye til dette og glad er jeg for dette... så da betaler jeg gladelig mine 50 kroner i avgift til staten....

De aller felste i Norge har nye biler, gjerne to i famileien, vi har motorsykler, 4 hjuls leketøy, joller, flatskjermer, datamaskiner, mobiltelefoner, vi røyker og drikker osv.... også klager vi litt på at vi har det så jævlig..... Dette gjelder de aller fleste av oss, men selvsagt finnes det unntak...

De som klager over jævlig det er å bo i Norge, bør absolutt bosette seg i utlandet en tid.... så kan de kikke litt mot Norge og klage på hvor "jævlig" det er å bo der.... men nå er det jo slikt at det er helt frivillig å bo i dette landet og det ar brae å flytte på seg... innenfor EU/EØS området så kan en bosette seg der en vil...

Jeg er stolt over å bo i Norge, og trives meget godt her i landet og jeg er fornøyd med livet mitt og mine.... Vi får de politikerene vi fortjener.. Det er ingen av oss som engasjerer seg aktivt fordi vi har det så alt for bra... Jeg er på ingen måte i det som regjerningen gjør, men alternativet... Hva er det...

Jeg klager ikke over småting når jeg ser på hvor bra jeg har det.... Er glad og stolt over fedrelandet mitt.... som i alle hovedsak forvaltes bra av våre politikere... selv om jeg ikke er enig i alt og alle.. ei heller i dieselavgiften...

Kort sagt, vi har det så alt for bra i Norge til at noen gidder å stå på barikadene for en slik fillesak som denne dieselavgiften er for Norges 4,5 millioner innbyggere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hvorfor er det så få som engasjerer seg aktivt i slike saker... de fleste lirer av seg noen gloser her eller beste fall i avisen, og tå måneder etter er det hele glemt...

Hvorfor er det slik da... Kan det tenkes at vi har det så alt for bra her i samfunnet.. De av oss som har råd til å ha båt f.eks. Vi har da til salt på maten også og både vi voksne og arvingene våre slipper å gå sulten til sengs fordi vi ikke har mat... De slipper å fryse på vinteren fordi vi ikke har varme i heimen.. Alle norske barn har rett til skolegang og vi slipper unna med skolepenger... Det betaler staten, det norske helsevesen er tilnærmet helt gratis, vidergående utdanning og universiteter er gratis...

Jeg har bodd i et land som ikke har skatter på noen verdens ting, du verden det var deilig å kun ha en linje på lønnslippen.... ikke noe om trekk til hverken her eller der..... moms var det heller ikke der.. litt særagvifter fantes, men dog ikke mye... Nå var jo vi som var norske der rimelig heldig siden vår arbedisgiver kompenserte for det som kostet penger så vi levde som konger... men det gjorde ikke de andre i dette landet...

Men hva skotser så grunnskole.... Den norske skolen der tok 6000 kr. pr. mnd. pr elev, som gikk med til å dekke utgiftene... Da mottok denne skolen tilskudd fra den Norske Stat i tillegg.. så de faktiske utgiftene var nok høyere..

Hva koster det å studere på vidergåedne skole/universitet.... rundt 80000 kroner i året... Nå kan de som ikke har barn i skolen saktens si at dette vil de ikke være med på å betale for... det er greit... men de aller fleste har hatt barn i skole og staten har finansiert og utgiftene fordeler seg over hele det yrkesaktive livet..

Vi har en sykelønnsordnig som er blant de beste i verden, vi har et pensjonssytem som er blant de beste i verden... klart dette koster...., men vi ser ikke så mye til dette og glad er jeg for dette... så da betaler jeg gladelig mine 50 kroner i avgift til staten....

De aller felste i Norge har nye biler, gjerne to i famileien, vi har motorsykler, 4 hjuls leketøy, joller, flatskjermer, datamaskiner, mobiltelefoner, vi røyker og drikker osv.... også klager vi litt på at vi har det så jævlig..... Dette gjelder de aller fleste av oss, men selvsagt finnes det unntak...

De som klager over jævlig det er å bo i Norge, bør absolutt bosette seg i utlandet en tid.... så kan de kikke litt mot Norge og klage på hvor "jævlig" det er å bo der.... men nå er det jo slikt at det er helt frivillig å bo i dette landet og det ar brae å flytte på seg... innenfor EU/EØS området så kan en bosette seg der en vil...

Jeg er stolt over å bo i Norge, og trives meget godt her i landet og jeg er fornøyd med livet mitt og mine.... Vi får de politikerene vi fortjener.. Det er ingen av oss som engasjerer seg aktivt fordi vi har det så alt for bra... Jeg er på ingen måte i det som regjerningen gjør, men alternativet... Hva er det...

Jeg klager ikke over småting når jeg ser på hvor bra jeg har det.... Er glad og stolt over fedrelandet mitt.... som i alle hovedsak forvaltes bra av våre politikere... selv om jeg ikke er enig i alt og alle.. ei heller i dieselavgiften...

Kort sagt, vi har det så alt for bra i Norge til at noen gidder å stå på barikadene for en slik fillesak som denne dieselavgiften er for Norges 4,5 millioner innbyggere..

quote.gif

Synes det er litt tåpelig av deg å uttale deg positivt til avgiften slik du gjør. Lurer på om du hadde vært like positiv hvis merutgiftene dine ble 15-20 000 isteden for 50 kr. Føler at du ikke evner å se andres problemer. Avgiften er ikke noe problem for deg, derfor er du ikke i mot den. Syns du burde se på båtmiljøet som en helhet. Tror det ble ganske ensomt for dere som seiler hvis dere var helt alene på sjøen.

Du har sikkert rett i at vi har det bedre i norge enn i mange andre land, og det skulle bare mangle. Tenk på alle de resursene vi har. Vann, skog, fisk, olje. Dette tillhører oss alle, og skal forvaltes av det offentlige slik at vi alle sammen skal ha det så bra som det er mulig. Skulle ikke vi ha det bedre en feks. svenskene da? Hvilke naturresurser har de sammenlignet med oss?

Når det gjelder skole, helsevesen osv. har du rett....tilsynelatende... Tror nok at hvis du åpnet øynene litt for virkeliheten ville du oppdage noe spillenytt.

Ikke alle får den hjelpen de trenger hos helsevesenet. Joda mange fryser på vinteren fordi de ikke har råd til å fyre. Det er slett ikke alle som har råd til å ta den utdannelsen de trenger.

Mange har sikkert flatskjerm-tv, firehjulsleketøy osv, men de fleste har ikke allt det der. de aller fleste må prioritere. Det er mulig at dette ikke er realiteten i dine kretser, men tro meg, sånn er det på det jevne. Klart at hvis en har penger i fleng, så betyr ikke en ekstra avgift noe. Kanskje en skal avgiftsbelegge seil i norge? De som seiler bruker jo av vindresursene som tillhører oss alle. Kanskje 1000 kr. pr. m2. seil i året hadde vært passelig til å begynne med. Jeg kommer ikke til å nekte noe særlig på det hvis det kommer på neste statsbudsjett, men jeg lover at jeg skal ikke snakke varmt om den avgiften heller.

...Tjener du en hundre lapp...

... så kommer statistisk sett kr 50 fra staten, eller er det mer idag? Skal du gjøre noe med det må du kutte ned på den offentlige andelen av nasjonaløkonomien - kutte, kutte, kutte.....

Husk på dette ved neste valg når alle bare skal ha av staten - skal ha, skal ha, skal ha - siden Norge jo er et så rikt land slik at vi har råd til det.

Henviser bare til tidligere innlegg. Syns egentlig du burde kjøpe noen tusen liter diesel og dele ut.

Da får du jo bidratt en masse til det offentlige.

Eller du kan starte en aksjon for å få avgiftsbelagt seilføring. Da vil du kunne bidra en masse med båten din du også slik som vi andre har gjort i alle år.

Det må da vel for pokker være lov å kose seg i dette landet?

Sterkere lut må til. Har dette vært situasjonen for mellom- og sør-europerere hadde det blitt fandenivoldsk bråk.

Mellom- og søreuropeerne har allerede denne avgiften. Ikke har jeg registrert noe fandenivoldsk bråk i så henseende. Gikk jeg glipp av noe? :eek:

mvh tuffff

Lurer på om du hadde vært like positiv hvis merutgiftene dine ble 15-20 000 isteden for 50 kr.

50 lappen jeg betaler til staten har nok ikke noe med dieslavgifter å gjøre. Dette er en utregning som forøvrig du kom med i et tidligere innlegg, det er avgiften jeg betaler for hver 100 lapp jeg tjener... i form av skatt og moms.. Så den kommer jeg fortsatt til å betale... Jeg betaler vel da rundt 50% det jeg tjener til Staten..... Det kan jeg leve med siden jeg mener jeg får det rimelig bra i Norge for disse kronene..

Håper ikke du betaler 15-20000 kr i avgift pr. hunderlapp du tjener...

Jeg har ikke uttalt meg positivt til denne avgiften, det er noe du har fått for deg... Jeg vinkler dette litt på hvorfor ikke mere en en hådnfull mennesker engasjerer i denne saken og media har knapt nok åpnet øynene her..

Selv om jeg ikke engasjerer meg aktivt mot denne avgiften så betyr ikke det at jeg er positiv til den.. Det er jo slik kommunistisk tankegang, "enten er du med oss eller så er du mot oss" filosofi som jeg lar mennesker med slike holdninger ha i fred..

De som klager over jævlig det er å bo i Norge, bør absolutt bosette seg i utlandet en tid....
:yesnod:

Beklager å måtte si det, men noen av innleggene i denne saken får meg til å tenke på en avis tegning jeg så for en stund siden. Den forestilte en normann i godt hold, sittende i godstolen og hadde underteksten:

Nå er jeg så mett, at nå begynner jeg å bli skikkelig forbanna!

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

50 lappen jeg betaler til staten har nok ikke noe med dieslavgifter å gjøre. Dette er en utregning som forøvrig du kom med i et tidligere innlegg, det er avgiften jeg betaler for hver 100 lapp jeg tjener... i form av skatt og moms.. Så den kommer jeg fortsatt til å betale... Jeg betaler vel da rundt 50% det jeg tjener til Staten..... Det kan jeg leve med siden jeg mener jeg får det rimelig bra i Norge for disse kronene..

Håper ikke du betaler 15-20000 kr i avgift pr. hunderlapp du tjener...

Jeg har ikke uttalt meg positivt til denne avgiften, det er noe du har fått for deg... Jeg vinkler dette litt på hvorfor ikke mere en en hådnfull mennesker engasjerer i denne saken og media har knapt nok åpnet øynene her..

Selv om jeg ikke engasjerer meg aktivt mot denne avgiften så betyr ikke det at jeg er positiv til den.. Det er jo slik kommunistisk tankegang, "enten er du med oss eller så er du mot oss" filosofi som jeg lar mennesker med slike holdninger ha i fred..

quote.gif

Det dreier seg om 50 kr til staten før alle de andre avgiftene. Når også de er betalt er det ikke mye igjen av 100-lappen.... Så lite at nesten ikke er noen vits. Kanskje det var bedre at en ikke fikk noen lønn i det hele tatt, men bare fikk av staten det de syns at hvær enkkelt trengte. Tror det systemet har vært prøvd før... har hørt rykter om at det fungerte ganske dårlig i praksis.

Det er jo helt innlysende at en må bidra til fellesskapet, og det er jeg ikke imot på noen måte. Det som blir feil for meg er at enkelte grupper i samfunnet må bidra med så mye mer enn de andre.

Det er forsåvidt greit å betale havparten i skatt hvis det stopper dær, men det gjør jo ikke det.

I og med at jeg onsker å ta med familien på havet for rekreasjon, og at båten min har dieselmotor så må jeg bidra (straffes) enda mer.

Godt innlegg fra signaturen sydvesten.

Jeg har også arbeidet en del rundt i forskjellige verdensdeler, og føler meg svært priviligert over å bo der jeg bor.

Har man sett Bangladesh, så har men sett det meste. Selv om dieselen er billig.

Jeg var for en stund langtidsyk med en potensiellt dødelig sykdom. Fikk utmerket hjelp, men jeg hisser meg opp over tukling med sykelønn og økede egenandeler.

Også gjør man noen valg. Jeg har ingen medfølelse med de som har bosatt seg innerst i en fjord med 1000.- i dieselkostnader for å komme ut. Vi har ikke hatt noen Stalin som har tvangsflyttet folk, selv om ansatte i Sjøfartsdirektoratet og Luftfartsverket kanskje mener noe annet.

Jeg har valgt å bosette meg i vannkanten i Vestfold. Med skyhøye boligpriser og mange års slit med E18 og Vestfoldbanen. Derfor hisser jeg meg opp over at en bråte valgløfter om både E18 og Vestfoldbanen er blitt glemt.

Også hisser jeg meg opp over den rørete trafikkpakka rundt Tønsberg.

At denne lille avgiftsøkningen skulle være en trussel mot kystkulturen er nesten patetisk. I dette landets flere tusen år gamle historie, har dieselmotoren spilt en svært perifer rolle. Lær å seile med råseil eller gaffelrigg.

Også velger jeg seilbåten når jeg skal på tur. Det er det å være underveis som betyr noe. At andre får en bedre plass i gjestehavna er knekkende likegyldig. Jeg skal utpå igjen neste morgen. Ved transport fra A til B tar jeg bussen. Langt rimeligere.

Jeg klarer ikke å hisse meg opp over denne harmoniseringen av avgifter på drivstoff til fritidsbåt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...