Jump to content

Dieselaksjonen: Vi må gå hardere på...

Guest Gjest

Recommended Posts

Hadde det bare vært så vel at vi ble ensomme på sjøen, så hadde jeg ikke sagt noe.... men våre gode motorbåtvenner her bedyrer jo nærkontakt (om de har råd til fylle tanken da) som hevn for at de stemte denne fargemiksen som gir oransje ved siste valg, og ikke ensfarget blått..

Hvorfor tror dere jeg solgte Sea Ray'en i Juli måned, som hadde 2 dieselbeist kjelleren... Jeg var nødt til å ta konsekvensen at over 50% av norgesbefolkning hadde stemt feil...

Jeg er selvsagt i mot denne avgiften som jeg er imot alle andre særavgifter, men det hindrer en jo ikke i ha et nyansert syn på saken og ikke minst evnen til å se ting fra flere sider..

Men vi som kun seiler i sakte fart er nødt til å venne oss til å se saken fra flere sider og ikke bare den veien nesen peker, erfaring tilsier at det å kunne se bakover gir oss lærdom om hva fremtiden vil bringe.... Dette vet snekkefolket og seilbåtfolket meget godt.. :wink:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei Sydvesten.

Noen av oss som dundrer av gårde så fort vi kan har også evnen til å se nyansert, og fra flere kanter på en sak.

Jeg håper jeg på vegne av BenSin folket kan love at du ikke skal få ubehagelig nærkontakt som dieselavgiftropehøytfolket lover.......

Jeg forundres også daglig over hvor MYE denne avgiftsøkningen engasjerer så FÅ.......

Hvis jeg hører dette om at bensinbåtfolk ikke kan ha meninger om dette en gang til bytter jeg nick til Die Sel. :wink:

I og med at jeg onsker å ta med familien på havet for rekreasjon, og at båten min har dieselmotor så må jeg bidra (straffes) enda mer.

Da får du la familien bli hjemme da eller bruke båten mindere ? Eller du kan gjøre som Sydvesten og konvertere til tekstil cruiser . Jeg har litt vanskeligheter med å hisse meg ordentlig opp over avgiftsøkningen selv om utelukkende forflytter meg med diesel motor . Nå gjør regjeringa det den lovet før valget og ikke skjønner jeg hvor de rød/grønne velgerene ble av for nå virker de å være forsvunnet fra landet alle som en :confused:

Bobil forhandlere raser,barnevernet skriker om penger,det er støy rundt varebil avgiftene,strømpriser,forurensing,Nato styrker,bensin priser,rentene stiger ,veibudsjett og det er nok noen svømmebasseng som ikke er fyllt opp enda også . Alt sammen er veldig overraskende :rolleyes:

Sånn går det når en stemme i utkanten teller mere enn en stemme i sentrale strøk .

Registrere at det er blitt et klart klasse skille av dem som må snu på kronen som er oxo dem som jobber mest. Mens den motsatte siden har folk som jobber for seg og ikkr bryr seg om det ene går opp eller det andre. :discuss:

Jeg er den oppfatning at den som er ute og sliter kronene inn er den som skal sitte igjen med mest, Ofte er det dissverre det motsatte.

Hva er det for et samfunn- skal alle sitte seg ned og vente på at en idot streper skal slite rævva av seg så alle andre kan dele penga hans. :eek:

Litt uklart for hva du mener her Ubåtfender. Er du plaget med at noen tar pengene dine? Mener du at de som jobber og sliter ikke har noe igjen for det? Har man råd til å ha en unødvendig ting som fritidsbåt sitter man uansett ganske godt i det da...

Har man ikke råd til å fylle tanken på båten, bør man kanskje vurdere å selge den. Eller begynne med seilbrett eller kanopadling kanskje :rolleyes:

Redigert av Ben Sin (see edit history)

Nå må dere seilere snart ta inn over dere det faktum at det er ikke gitt at alle vi med motorbåter kan konvertere til seil! Så enkelt er det bare ikke! Og jeg begynner å bli mektig lei det argumentet. ( egentlig er det ikke noe argument i det hele tatt heller.)

Neste "argument" om at " alle" tjener så fett her i landet og har så god råd holder heller ikke vann. En gjennonsnittlig industriarbeiderlønn var sist jeg fikk med meg den på ca 325000 i året. Mulig den er ennå høyere nå, hva vet jeg. Men det må være mange som tjener mye mer enn det her i landet i.o.m. at den ligger på det nivået. Samtidig er det MANGE som tjener betydelig mindre også, slik at snittet havner der det gjør. Jeg er ikke med på å dra snittet opp, bare så det er nevnt. Men jeg har båt for det, og jeg må prioritere ganske tøft av og til for å få muligheten til å bruke båten ihvertfall nesten så mye som jeg ønsker. Og jeg har aldri hatt båten liggende i Oslo selv om jeg har bodd der i mange år. (Der er prisen på en båtplass mere enn hele mitt årsbudsjett til båten, så det nytter ikke.) Jeg tok også konsekvensen av det, og flyttet etter der hvor jeg har båten ligggende for å kunne bruke den mer.

ATV og flatskjermer og alt mulig annet "stæsj" som er nevnt lenger oppe er prioritert bort for lenge siden. Så vennligst slutt å snakk om at alle har mere enn nok penger til å betale alle avgiftene som blir tredd ned over ørene på oss. Det er greit at dere snakker for dere selv, men ikke ta med alle andre i samme slengen.

For meg er sjøen det beste stedet jeg kan være, der slapper jeg av og lader "batteriene". Da blir jeg litt lettere irritert når da de som styrer dette landet prøver å ta fra meg den gleden.

Og en annen ting jeg kom på i farten, siden diskusjonen allerede har sporet litt av, er alt snakket om at de sosiale godene er så store her i landet. Ta en minstepensjonist f. eks. Han eller hun får da utbetalt en sum penger hver måned som ligger langt under det regjeringen har foreslått som fattigdomsgrensen! Men det bryr de seg ikke om. Minstepensjonistene får "seile sin egen sjø." I stedet øses det ut penger i hytt og pine til alle mulige og umulige prosjekter som skal redde verden. Lille Norge har jo tydeligvis påtatt seg den oppgaven, så er det noe rart at pengene flyter ut av landet vårt?

Synes faktisk de eldre hadde fortjent litt mere respekt fra staten.

Og Sydvesten, jeg må si jeg føler med deg, siden du var nødt til å selge den gamle Sea-Ray'en og kjøpe deg en splitter ny Bav 39, p.g.a. driftsutgiftene. :wink:

Det er vel noe av det tynneste argumentet jeg har hørt i denne diskusjonen så langt.

Har man ikke råd til å fylle tanken på båten, bør man kanskje vurdere å selge den. Eller begynne med seilbrett eller kanopadling kanskje :rolleyes:

Det der kvalifiserer vel til årets dummeste innlegg :lol:

Jeg hadde neppe kjøpt båt med dieselmotor om ikke literprisen hadde vært betydelig lavere enn for bensin og bildiesel. Da hadde jeg isteden kjøpt en mindre båt med påhenger. Så hvorfor skal jeg da straffes i ettertid fordi jeg har valgt båt ut ifra gjeldende forutsetninger på anskaffelsestidspunktet ???

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mener du at noen skal subsidiere deg hvis pengeboka er tom?

Du kunne like gjerne ha skrevet: "ærta bærta, du kjøpte dieselbåt din dumming" :lol:

Hvorfor blir så pengeboka tom hvis den ikke var tom før, med samme båt ?

Hvis staten skal ta med den ene hånda må de jo gi med den andre, dvs en eller annen form for skattelette som oppveier denne meningsløse økte utgiften. Iallefall for oss med inntekt på nivå med eller under gjennomsnittelig industriarbeiderlønn. For jeg trodde det var slik at Norge ikke var blitt fattigere de siste årene ? Eller har jeg oppfattet alt feil tro ? :smash:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Neida, du gjorde et godt valg med hensyn til dieselmotoren. Den har mange egenskaper hvor den er bensinmotoren overlegen. Det jeg prøver å få frem er at jeg synes dere overreagerer på at avgiftsfri diesel nå ikke lenger kan brukes på en lystbåt/fritidsbåt kall det det du vil.

Jeg hadde vært akkurat like lykkelig om dieselen kostet 2 kroner. Det er ikke det som er mitt poeng. Hadde den kostet 2 kroner hadde jeg kansje til og med vurdert å kjøpe båt med diesel :smiley:

Jeg forstår at mange er frustrert, men greier ikke å se det som annet "verdens største bagatell" i verdens beste land. Og jeg kan presisere nok en gang. Jeg er ikke RØDGRØNN. Heller ikke GRØNN av misunnelse.

Så hvorfor skal jeg da straffes i ettertid fordi jeg har valgt båt ut ifra gjeldende forutsetninger på anskaffelsestidspunktet ???

Du blir ikke straffet. Du bare mister et gode de aller fleste visste ikke kunne vare evig. Gled deg over det du har spart, og over at du har en flott båt du kan kose deg med sammen med famile og venner. Da skal du se det blir en fin sommer også neste år.

Møtes vi på brygga tar vi et par slike også. (jeg spanderer :wink: ) :drink:

Ben Sin

årets dummeste innlegg!

For å være ærlig så gjorde jeg ikke et godt valg med akkurat den dieselmotoren, for veiva knakk :cryin:

Så nå når jeg snart har fått reparert sakene og brukt enda mere penger så skal altså staten frarøve meg 3/4 månedslønn EKSTRA pr. år for at jeg skal få lov å bruke denne båten slik som det var tenkt. Hallo!!! :crazy:

Hvis dette er en bagatell for noen av de det gjelder så tjener de for mye!

At det er en bagatell for bensin/seil-båt eiere er da fullt forståelig og lite solidarisk.

Du blir ikke straffet. Du bare mister et gode de aller fleste visste ikke kunne vare evig.

Ben Sin

årets dummeste innlegg!

Jeg mister ikke et gode, jeg mister det som var forutsetningen for kjøpet av denne båten :boxing:

Jeg forstår at mange er frustrert, men greier ikke å se det som annet "verdens største bagatell" i verdens beste land. .

Hvis dette er en bagatell for noen av de det gjelder så tjener de for mye!

At det er en bagatell for bensin/seil-båt eiere er da fullt forståelig og lite solidarisk :crazy:

PS! Jeg hadde myke boksehansker på :lol:

Gratis øl???.... men jeg har ikke råd til å dra så langt med båten min at jeg får noe glede av det pga. dieselavgiften........

Gled deg over det du har spart, og over at du har en flott båt du kan kose deg med sammen med famile og venner.

Det jeg har spart? ... :lol: Motoren havarerte etter 50 timer. Har jo spart MYE disse to årene uten båt :blush:

Jeg mister ikke et gode, jeg mister det som var forutsetningen for kjøpet av denne båten :boxing:

Dette er noe som skjer stadig vekk. Minner om den tiden da fradrag for gjeldsrenter ble endret til bare å være 28% mot før - kanskje 70%. Typisk for denne årstiden når statsbudsjettet avgjøres.

Dette må du leve med overalt i verden at rammebetingelser endrer seg. Og det eneste du har krav på at de ikke endrer seg med tilbakevirkende kraft. Bare tenke deg at du skal betale de kr 3,xx for alle de litrene med diesel som du brente ifjor og året før...

Dette er noe som skjer stadig vekk.

Dette må du leve med overalt i verden at rammebetingelser endrer seg. Og det eneste du har krav på at de ikke endrer seg med tilbakevirkende kraft. Bare tenke deg at du skal betale de kr 3,xx for alle de litrene med diesel som du brente ifjor og året før...

Ja det skjer stadig vekk at folk dør også, men det betyr jo ikke at man bare må godta de unødvendige dødsfallene også.........?

Nå brente jeg ikke noe diesel i fjor og året før... for da var ikke motoren i orden :lol:

Tidligere har vi hørt at folk med ned milijon båter ikke hadde råd til motor i dem og de ble liggende i havn år etter år. Forundrer meg ikke om det vil skje med langt billigere båter nå frammover om dieselavgiften blir real.

Da er jo sjønasjonen Norge et sagablott. Merkelig ka de rød har imot mennesker på sjøen. Dette har vi sitt tidligere når det gjalt sjøfolk, var det ikke derfor båtene ble flagget ut i proffesjonell sammenheng og sjøfolk ble satt i land.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Til alle dere som frykter en rasering av kystkulturen. For 6-7 år siden kunne vi fylle tanken for ca 2 til 2,5 kroner literen. Trenger vel ikke å fortelle hva farget diesel koster nå. Denne økningen skyldes den formidable prisstigningen i råoljeprisen, og har lite med avgiftsøkng å gjøre.

Det er tydelig at den prisøkningen vi har hatt, ikke har lagt noen demper på båtbruken i det heletatt. Derfor betviler jeg at den prisøkningen vi får nå den 1. januar vil gjøre det store utslaget heller. Det er med båtlivet som med tobakken, prisstigningen får ingen av oss til å slutte, men det hindrer kansje noen å begynne.

Selvfølgelig vil vi knipe igjenn øynene når vi fyller de første gangene, men før neste sesong er over vil alt være som før.

Alle seilbåteiere vil være noen hovne miljøfanatikere. Bensinbåteiere er fartsgale miljøsvin, snekkeeiere sirompa gubber, flybrigde båt eiere overlegne idioter, båtskroget bare hvitt og dieseleksosen bare svart :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Rasering og rasering. Ikke vet jeg hva som vil skje men Finansdept. kjører på og lager mere moro:

Halvorsen står fast på NOx-avgift

01.11.2006 08:25

Oslo (NTB): Finansminister Kristin Halvorsen (SV) står fast på at hun vil innføre avgift på nitrogenoksidet NOx selv om fiskerinæringen varsler konkursras.

Halvorsen vil ikke revurdere avgjørelsen. Hun mener avgiften er godt utredet og vurdert, melder NRK.

Nitrogenoksidet NOx bidrar til forsuring av miljøet, og den største utslippskilden er kysttrafikk og fiske, som står for 40 prosent av utslippene.

Finansdepartementet vil innføre en avgift på utslipp av NOx fra dieselmotorer i fiskeflåten, noe som har fått fiskere over hele landet til å varsle et konkursras hvis avgiften blir innført. (©NTB)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...