SF Startet 30.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2006 (redigert) Hei, Tenkte å bytte ut Basj & Carry'n i båten med et vannklosett i vinter. Båten er en 97 mod Sea Ray 240 Sundancer. Toalettet jeg har sett på er av denne typen: Toalettet har kværn og 1" innløp og samme dim på utløp. Inne på toalett rommet i Sea Ray'en er det et kar i bunnen med en forhøyning som toalettet står på. Noen her som har prøvd å ta ut dette og sett hvorden det ser ut under?? Er det plass til septik her? Jeg har også vurdert å droppe septik og kjøre utløp rett ut. Har observert at flaten der toalettet står virker det som at dette "karet" ligger i full kontakt med skråget på båten. Tenkta da å lage gjennomføringene tvers gjennom skåg og karet. Legger jeg disse der som toalett skal stå kan jeg skjule disse under toalettet. Jeg vil da få to gjennomføringer som står ca 15 cm fra hverandre. Slipper da også å ta ut bunnen i toalettrommet (karet). Synspunkter på dette? Redigert 30.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Boywonder Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Er det ikke påbudt med septikktank når man monterer toalett nå? Bare så du ikke får evt. problemer med maktmenneskene... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
SF Svart 30.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Ombord i min båt er det jeg Kapteinen som har makta så det blir det praktiske som avgjør hvilken installasjon som blir valgt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 30.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Noen som har montert toalett i samme båt eller båt med tilsvarende løsning som har en formening om jeg kan lage gjennomføringene rettgjennom skrog og bunn i toalettrommet? Noen som kjenner til hvor en normalt ville lagt septik'en på en slik båt? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Slagskibet Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Whistler har Amerika båt,kanskje du burde høre hva han har ? Muligens en Bærsj & Carry hos ham og men skader jo ikke å høre. Hvis alternativet er å la gørra gå rett overbord hadde nok jeg valgt å beholde nåværende do hadde det vært min båt. Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Ombord i min båt er det jeg Kapteinen som har makta så det blir det praktiske som avgjør hvilken installasjon som blir valgt. Forstår eg deg rett i at du bokstavelig talt drit i om ungane våre badar i skiten din? Sørg berre for å flagge kven du er slik at vi andre kan evakuere når du kjem. Trudde at slik tankegang var gått ut på dato! Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
tuffff Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Blir ikke det plundrete å få montert slik da? Med gjennomføringene i et hull i innerlinern rett under klosettpotta. Ikke mulig å stenge gjennomføringene heller vel? Ville nok uansett gått for en løsning med septiktank, og heller hatt treveisventil for tømming rett i sjøen dersom tanken blir svært liten. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Ombord i min båt er det jeg Kapteinen som har makta Men dritten havner på utsiden av slagskibet ditt, og der er det nok andre som har makten.. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Slagskibet Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 En Sea Ray 240 er ikke noe Slagskib og kan aldri bli noe Slagskib heller Boywonder :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 En Sea Ray 240 er ikke noe Slagskib og kan aldri bli noe Slagskib heller Boywonder :nono: :nono: He he! Glemte å skrive det på denne måten: "slagskib" Happy? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Slagskibet Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Nei. Det er bare Skilsø 750 som klassifiseres som Slagskib. Denne betegnelsen er kun forbeholdt de få med den gode smak i båtvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Slagskib Jeg har nok en utpreget form for dysleksi..... for jeg leser dette som "Et slags-skib" så jeg tror dere som benytter denne skriveformen bør sette inn den "s'en" som mangler.... det skal stå... slagsskib... Hvis ikke så kan vi vanlige dødelige bli forledet til å tro at dere snakker om riktige skib.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Boywonder Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Jeg har nok en utpreget form for dysleksi..... for jeg leser dette som "Et slags-skib" Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Slagskibet Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Hmmm. Her aner jeg et hekkbølge offer 2007 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 (redigert) Blir ikke det plundrete å få montert slik da? Med gjennomføringene i et hull i innerlinern rett under klosettpotta. Ikke mulig å stenge gjennomføringene heller vel? Ville nok uansett gått for en løsning med septiktank, og heller hatt treveisventil for tømming rett i sjøen dersom tanken blir svært liten. mvh tuffff Ja mulig det blir litt plundrete ser bare at svært mange båter har en slik løsning. Med mitt bruk ville ikke utslipp blitt et stort issue så problemstillingen fra andre over reflekterer jeg ikke så mye over. Denne løsnig har vell vært standard for båter i denne størrelsen i alle år. Dersom jeg installerer egen septiktank får jeg samme problemstilling med hvor montere gjennomføringer og ikke minst tanken? Septik hadde selvsagt vært beste løsning men vanskelig å få plassert. Redigert 30.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tuffff Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Det er klart det er litt mer styr med opplegg til septiktank osv. Elegant dersom du klarer å få alt skjult bak/under toalettskålen, uten noen synlige slanger selvfølgelig. Bare sjekk målene først. Det toalettet er 5-10 cm høyere enn de fleste andre på markedet. Ikke særlig hyggelig å sitte og dingle med beina. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 (redigert) Noen som har vært borti å montere lensepumpe med kværn på portapottien. Ser at Sea Ray leverte dette som en opsjon på min båt. Hvor plasseres da pumpa, nede i tanken eller suger den? Portapottien har en i dag en sugeslange + pluss en lufteslange fra tanken. Du kan se disse på bildet over. Sugeslangen går til en septik "port" ved dollbordet. Antar at dette er noe som brukes i USA der du kan tømme septik ved kai. Hørte med Siddis her i stavanger og de hadde en septik pumpe som sugde en 0,5 meter og trykket 1,5m. Da kunne jeg kanskje montere pumpa på den tykke slangen vist på bildet og lagd en ny gjennomføring til denne under vann. Problemet skulle da vært løst. Tanken på portapotty fungerer som septik og kan tommes midtfjords. Kommentarer? Redigert 31.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sydvesten Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Jeg hadde denne løsningen i min Sea Ray, omtrent samme dassen som du har.... den hadde en vanlig septikpumpe med kvern koblet til slangen ut av dassen... og en vanlig bryter som en kunne tømme dassen med... Funket rimelig greit, men det som var mindre greit var den dassen jeg hadde tok ikke inn nytt vann til spyling, men resirskulerte greien som var ned i dassen... Det er en slik kvasi løsning som jeg kastet over bord.... men septikpumpa ligger fortsatt hjemme i en av kassene med kjekt å ting... Det er en helt vanlig type som selges for en drøy tusenlapp rundomkring.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 (redigert) Hei Sydvesten, Ser fra maritme at du får en grei kvern til under tusenlappen. Ikke så gal pris det så jeg tror jeg kjøper en ny. Kostet din og det ny eller er dette en dyrere utgave og prisen var ment som et tilbud til salg? Kansje jeg missforstod der? I det toalettet jeg har fyller du vann + sanitærveske på egen tank i topp av toalett så jeg unngår sirkulasjon av drittvannet. Husker du hvor pumpa stod montert på din båt? Var utløpet over eller under vannlinja? Redigert 31.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sydvesten Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Det er samme pumpen jeg hadde i allefall... den lignet da... så da var ikke tusenlappen så galt tippet da.. Den jeg hadde var montert i samme bøyde som bunnen av dassen med utløpet rett ut i vannlinjen... sånn omtrent.. Den har også en T som muliggjør tømming fra gjennomføring i dollbordet.. slik vakuumtømming... De er litt foran oss i uaniten... min båt hadde dette og var fra 1978.. 38mm inn på T, som kvernet, ut gjennom 25mm rett i skutesiden... i vannlinjen... eller ingen kverning og avkuumsug fra toppen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Min har samme mulighet for tømming gjennom dollbordet som du beskriver men mangler elektrisk tømming/kværn. Dette var ekstrautstyr på min modell. Da vi ikke har mulighet for tømming/suging ut ved kai her kan jeg koble ut denne og sette på en kværn. Trenger da kun å koble dette elektrisk samt lage en ny gjennomføring i vannlinja evt rett under. Takker for info. Det spørs om det ikke blir dette som blir løsningen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sydvesten Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Det er jo en rimelig grei løsning i allefall som fungerer... og du blir vel neppe liggende i dagvis på samme sted så lenset tanken blir det nok en rå med også.. skulle en tro.. Mener denne pumpen løfter greit, så lag hullet over vannlinjen... så slipper flere hull en nødvendig under.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Ja den løfter 1m så det er ikke noe problem. Tenkte kanskje at det var lite pent å pumpe dritten over skutesida. Men legges den ned mot vannlinja vil skvalpesjø vaske vekk evt gørr etter tømming. Ikke så dumt, slipper også å ta båten på land for montering Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
searay270-1998 Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Hvordan er reglene? Er det påbudt med septik i båter eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Det er vell ikke påbud om septik men forbud mot utslipp fra toalett i havner m.m. Noen som har den riktige formuleringen/paragrafen?? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.