Ben Sin Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Hei SF Når du nå har fått deg en så fin båt ville jeg ha valgt løsningen med vanlig manuell pumpedass og septiktank. Jeg ville valgt manuell for å unngå unødig trøbbel med en ekstra pumpe, sikringer, kabling og høyere vann og strømforbruk. Den manuelle virker HVER gang. Septik er det jeg vil bruke minst mulig tid på å bekymre meg over når vi er på tur. Jeg har ikke vært i motorrommet på den båten du har, men det må da være plass til en tank på siden av motoren et sted? På vår båt er det tømming ut av skrogsiden over vannlinjen, med en liten svanehals på utløpet. (pumpe med kvern) Det er også opplegg for vakuumsuging. Veldig greit system. Angående lovgivningen. Tar jeg ikke helt feil, er det vel påbud om tank i nye båter som har installert toalett. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Hei Ben Sin, Jo det er nok plass til en tank bak der men.........det er trangt å montere. Store rom inn under men med en 6er diesel så er det vanskelig å komme til. Hadde nok vært beste løsning med egen septik men vi får se, er i tenke boksen enda. Ser du er skeptisk til toalett med pumpe, har du dårlig erfaring eller bare skeptisk til ekstra leamikk? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 (redigert) Hvordan er reglene?Er det påbudt med septik i båter eller ikke? Fant denne teksten i sjøveisreglene: Forurensing til vann Vann- og sjøforurensing fra båt dreier seg ofte om olje- eller kloakkutslipp. Oljeutslipp må vi ta sikte på å hindre fullstendig. Kloakkutslipp fra fritidsbåt er vanligvis ikke noe problem i åpen sjø, men der trafikken er stor eller farvannet trangt, kan slike utslipp føre til uhygieniske tilstander. Tømming av innhold fra septiktank er forbudt nærmere land enn 300 meter. I havner, badeplasser, marinaer og trange viker og sund må kloakkutslipp være bannlyst. Det samme gjelder innenlandsvassdrag. Redigert 31.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
GeirFrode Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Her ser du et bilde av et toalett fra en 2004 mod SR 240. Er ditt rom mye annerledes? I SR i dag brukes vakumtoalett med slange til tank som ligger på styrbord side i motorrommet. Er nok ikke så store tanken, tipper ca 35-40l. Men tror det holder for en helg. Utløpet fra tanken er delt med en forgrening som går til tømming over dekket, og en slange til tømming under vannlinjen. Krana er montert helt i bunnen i forkant av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 (redigert) Er ditt rom mye annerledes?I SR i dag brukes vakumtoalett med slange til tank som ligger på styrbord side i motorrommet. Er nok ikke så store tanken, tipper ca 35-40l. Men tror det holder for en helg. Utløpet fra tanken er delt med en forgrening som går til tømming over dekket, og en slange til tømming under vannlinjen. Krana er montert helt i bunnen i forkant av motoren. Du ser bilde av toalettrom øverst i denne tråd. Hoved forskjell er at det ikke er vask i min. Hva mener du med vakumtoalett? Hvor sitter vakumpumpe? Hvilken kran sitter i bunnen i forkant av motor? Mener du stengeventil til gjennomføring? Jeg har vell innsett at dersom jeg skal ha vannklosett så må gjennomføringer plasseres i motorrom og slanger derfra til toalett. Skal sjekke om det er plass til en septik. Vanntanken er på babord så det må bli styrbord som du nevner. Redigert 31.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Ser du er skeptisk til toalett med pumpe, har du dårlig erfaring eller bare skeptisk til ekstra leamikk? Jeg har ikke egen erfaring med elektrisk for jeg har kun hatt manuelle, men de jeg kjenner som har det banner og sverter de gangene det fusker. Og DET forstår jeg godt.... Det enkle er ofte det beste sier de i reklamen Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Hva mener du med vakumtoalett? Hvor sitter vakumpumpe? Hvilken kran sitter i bunnen i forkant av motor? Mener du stengeventil til gjennomføring? Beklager, jeg var nok litt utydelig i forklaringen min. Vakumtoalett betyr at det sitter en pumpe på eller i umiddelbar nærhet av septiktanken som lager undertrykk i selve tanken. Og selve toalettet har en ventil som åpnes når du trykker på en pedal e.l., og da suges det du har etterlatt deg i skåla rett ned i tanken. På nyere sea Ray 240 er septiktanken og vakumpumpen montert som en enhet helt i borde på styrbord side akter. Fra tanken går det da en slange videre via en pumpe/kvern og så ut gjennom bunnventilen som sitter i bunnen helt i forkant av motorrommet. Der sitter det selvfølgelig en skikkelig kraftig stengeventil på skroggjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2006 Høres ut som samme prinsipp som på ferjer og andre båter i nyttetrafikk dette. Selges dette for ettermontering i fritidsbåter? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 2.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2006 (redigert) Var en tur i båten i går og tok en titt og ja det er god plass til en septik i motorrom på styrbord side som påpekt av Ben Sin. Bedre enn jeg hadde trudd. Da vill det selvsagt blitt beste løsning å montere septik. Trenger da to skråg gjennomføringer. 1) 1" innløp - Vann inn til toalett 2) 1" Utløp - fra kvern for tømming Så var det plassering av disse. 1) Innløp til toalett, kan denne stå i skutesida rett under vannlinja eller bør jeg gå ned mot kjølsvinet. Skal jeg bruke messing gjennomføring med tilsvarende kuleventil eller får du gjennomføring i plast som det kan monteres ventil på? 2) Har fått synspunkt på at gjennomføring for tømming kan legges direkte over vannlinja. Slipper da stenge ventil og mulig lekasjepunkt. Synspunkter på dette. Kan jeg evt sette en T-kobling på en av de eksisterende. Tenkte da på en av dem som er til selvlensinga. Redigert 2.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 1) Innløp til toalett, kan denne stå i skutesida rett under vannlinja eller bør jeg gå ned mot kjølsvinet. Skal jeg bruke messing gjennomføring med tilsvarende kuleventil eller får du gjennomføring i plast som det kan monteres ventil på? 2) Har fått synspunkt på at gjennomføring for tømming kan legges direkte over vannlinja. Slipper da stenge ventil og mulig lekasjepunkt. Synspunkter på dette. Kan jeg evt sette en T-kobling på en av de eksisterende. Tenkte da på en av dem som er til selvlensinga. På de båtene vi har hatt med toalett og septiktank (2 Nidelver og en Windy) har inntakt av vann og utløp fra septik sittet i bunnen av båten. Begge med bronsegjennomføringer og med stengekran. På Windyen er det treveiskran - dvs at vi kan velge stengt, septik eller rett i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2006 Noen som vet hvor lang slange du kan ha på innløpet til et vannlig manuelt pumpe toalett? Tenker på avstand fra skroggjennomføring til inn på pumpa på toalettet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 (redigert) Det kommer vel an på hvor toalettet står og hvor skorggjennomføringen er. Det er vel ikke noe minstekrav? På båten vår er vel slagen 1,5 meter lang vil jeg tro - sånn grovt sett Redigert 2.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2006 Tenkte mer på andre veien, er det et maks mål? Jeg kan få en avstand på 2,5-3m dersom jeg må ned i motorbrønnen med gjennomføringen. Blir det for langt for pumpa i toalettet. Løftehøyden er en ting, men du kan få mye slange med luft. Gir dette mulige problemer? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 (redigert) På Nidelv 690 sitter toalettet i forpiggen. Septiktanken ligger rett foran motorrommet. Se på denne skikssen. Det er noen meter med slanger her, og dette fungerer utmerket. Nidelv 690 er 23 fot lang - og prinsippet her burde kanskje funke greit på din båt også. Redigert 2.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 (redigert) Hvis du skal til å montere nytt toalett i båten, vil jeg anbefale deg å legge opp til kortest mulig slange på sjøvannsinntaket! I den forrige båten hadde jeg nærmere 2 meter slange fra inntak til toalett, og når man tok i bruk toalettet etter at det hadde stått ubrukt et par-tre uker luktet det rett og slett for jæ...ig i hele båten! Virker som om sjøvannet råtner når det står innestengt en stund, og frembringer de mest utrolige dufter. I den nåværende båten derimot har jeg kun en liten halvmeter slange, og ingen luktproblemer. Ellers synes jeg egentlig løsningen med lensepumpe på portapottien høres veldig grei ut. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? Redigert 2.November.2006 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 At det lukter vondt i toalettet har ingenting med vanninntakts slangens lengde å gjøre. Lukten kommer fra bakterier som vokser i saltvann som står stille over lang tid og blir oksygenfattig. Lukten kommer fra vannet i skåla - ikke i slangen. Løsningen er å ha ferskvann i skåla. Noen tar det fra en separat tank - andre heller i en liter "manuelt" Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2006 Ellers synes jeg egentlig løsningen med lensepumpe på portapottien høres veldig grei ut. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? Jeg må innrømme at jeg er i tvil. Løsning med å montere kvern på eksisterende portapotti vil kost ca 1.100 kr og medfører lite arbeid. Skal jeg ha nytt toalett med septik blir det ca 5.000,- og mye mer arbeid. Løsning med vannklosett og septik er uansett en mye mer renslig løsning enn portapotti. Sistnevnte blir aldri helt luktfri. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 2.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2006 På Nidelv 690 sitter toalettet i forpiggen. Septiktanken ligger rett foran motorrommet. Se på denne skikssen. Ser ut som en grei løsning. Takker for innspill. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 3.November.2006 Del på Facebook Svart 3.November.2006 Lukten kommer fra vannet i skåla - ikke i slangen. Her tror jeg nok du tar feil. Lukta kommer ikke før man pumper inn vannet som ligger i slangen. Den lille skvetten som ligger i skåla er godt ventilert og lukter ikke i det hele tatt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.