Jump to content

Referat: Seiltur fredag 27. oktober

Kosmix

Recommended Posts

På formiddagen fulgte jeg godt med på værmeldingen. Eneste endringen som ble vist, var en oppjustering fra 9 til 10m/s kl. 2000 i Horten og fra 10 til 11 m/s på Mossesiden. Vind: Nordøstlig liten kuling. Gikk fra jobben kl. 1300, og Yeni og jeg var i båten ca 1410. Litt senere enn planlagt da vi tok en prat med Øywind i butikken (Horten Marine Senter) først. På denne tiden skulle det blåse ca 10m/s i Horten og 11 m/s i Moss.

I båten: Vi la fokka klar på dekk, og gjorde klar 2-revet storseil. Rett utenfor havna heiste vi seilet, og seilte nordover langs land til vi kom til Vollane strand. Der snudde vi, og fikk samtidig føle litt på vindens styrke denne dagen. Skulle slakket på storseilet først. Vet egentelig ikke hvorfor jeg ikke gjorde det (nestegang er jeg mer oppmerksom og forberdt!) - det ble en ubehagelig sving, men ok. Båten lå nå med vinden, slakket ut storseilet og lenset i retning Moss. Det gikk unna! Hekkbølgen fra båten var mellom 0,5 og 1 meter fra akterspeilet. Bølgene ble relativt store. Hvertfall i forhold til den korte strekka de hadde å bygge seg opp på, og vi opplevde én surf. Det var ekstra gøy! Problemet nå, var å finne en måte å stoppe båten på, og jeg så ikke anne løsning enn å gå i ly for vinden bak Bastøya. Loffet litt mot sør, og siktet mot Bastøy fyr. Mistet litt fart på dette, men det fikk bare være. Forstod ikke hvor for det faktisk gikk, men turen tok ca 10-12 minutter til vi rundet fyret! Strekningen er 2,5nm, som gir snittfart på 13 knop (ved 11 minutter)!

I le for vinden tok vi ned seilet, og her var vi litt uheldige. Et par fester løsnet i masteliket, og jeg jeg var sikker på at jeg ikke hadde verktøy til å fikse dett ombord - noe som det i ettertid viste seg at jeg hadde.

Vi startet motor å forsøkte å kjøre tilbake til Horten for denne, men vi beveget oss ikke. Bare stampet, og propellen var stadig over vannet. Vi snudde, og la oss i le igjen. Vurderte å ga til land for å vente til neste dag, men vi ville prøve en gang til. Denne gangen på sydsiden av Bastøya. Heiste fokk og stoppet motoren. Da vi rundet sydenden fikk vinden tak igjen såpass at vi ikke kunne seile for med for stramt seil, men ved noe slakk i seilet slo det så kraftig at jeg fryktet det skulle revne. Jeg ba Yeni stramme seilet, men et eller annet skjedde. Vet ikke hvorfor, men jeg klarer ikke sikkert huske hva. Jeg tror vi var uheldige og fikk så stor slakk i fokka at den dro med se tauet fra lo side. Fokka slo og blafret med lyd som gjorde vondt å høre på. Jeg gikk på degg for å få tak i tauet igjen, men både fokka og tauet oppførte seg så villt at det var umulig å få tak i. Jeg valgte å ta ned seilet, og det gikk bra. Fikk festet det til dekk.

Startet motoren igjen, og satte kursen mot Åsgårdstrand. Viste seg at båten ikke kan kjøre rett mot bølgene for motor, så vi måtte hele tiden gå 45 grader på. Også uten seil var det bra vindfang i båten, og vi dreiv mot noen holmer mellom fyret(lysmast/husker ikke helt) syd for Bastøya og Slagentangen, så vi snudde 90 grader og kjørte mot Fyret/lysmasta. Det var ikke vasnkelig å komme på kurs igjen, men etter at vi snudde kom vi ikke framover - bare sidelengs i ca 30 minutter. Tida var inne til å snu igjen, og kursen var igjen mot Åsgårdstrand. Nå gikk det bedre. Vi flyttet oss framover, og etterhvert som vi nærmet oss kom vi mer i le for de verste kastene. Nær Åsgårdstrand havn gikk jeg frem for å rydde opp i seilrotet. Tauene til fokka var omgjort til en halv meter med knuter, og fokka hadde surret seg fast i pulpiten. Knutene gikk greit å få opp. Det viste seg å være én knute som var blitt knytt kanskje fem ganger...

Fokka kom opp på nytt, og vi seilte i behagelig fart langsland i retning Horten. Vinden fikk akkurat passse tak i båten nå - til vi kom til bassenget utenfor Horten gjestehavn. Her var det ikke lenger noe som bremset vindkastene, og jeg måtte ehele tiden lese vinden. Det virket som de kraftige kastene var høyere opp enn den generelle vinden, for først beveget vindexen seg, så kom kastet og deretter krusningene i sjøen. Hver gang jeg så vindexen bevege seg mot vest måtte jeg loffe for å holde båte nogenlunde oppe. Det gikk veldig bra etter hvert; nok en nyttig erfaring. Vi kom fra til havna vår klokka 1800 som planlagt, pakket sammen seilene og takket båten for turen.

KONKLUSJON FRA FREDAG

Yeni og jeg veier tilsammen for lite (tilsammen ca 115kg) til å behandle båten i kuling. Vi må derfor investere i en stormfokk. I følge konkurranseregler jeg har kommet over, kan båten ha inntil 350kg mannskap og seiles med genua1 i inntil 10m/s. Fra 10 til 13 m/s seiles det for fokk. Min beregning ut fra dette, var at hvis vi brukte ett seil, storseilet med 2 rev, ville vi oppveie den manglende ballasten. Det var feil. Vi veide likevel ikke nok. Eller kanskje gjorde vi det, men starten på turen gjorde oss begge litt utrygge, så det var begrenset hva vi ville prøve. Jeg tror heller ikke storseil med 2 rev er bedre enn fullt storseil i mye vind. Nye erfaringer viser at storseilet ikke lar seg flate ut når det er revet, så med litt bus får vinden istedet veldig godt tak. Stormfokk står høyt på ønskelista. Vi kommer nok ikke til å reise frivillig ut i sånn vind igjen, ...men hvem vet hva vi opplever ufrivillig? På lens går det veldig greit, men det er på kryss vi sliter med lav vekt. Stormfokk var forresten også anbefaling fra tidligere eier. Utrolig hva hun vet.

Med forbehold om endel trykkfeiler :smash:

:sailing:

Edit: Noen skrivefeil og sånt.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

X 79 er regnet for å være en båt av det livlige slaget. Med 10-12m/sek og kanskje 15m/sek i kastene er det ganske mye vind og båt å håndtere - kanskje særlig om man ikke er så erfaren.

At dere ikke fikk flatet ut storseilet stusset jeg litt på. Brukte dere både uthal på bommen og fallet da? Jeg ville ha seilt på maks rev og heller slept ut på skjøtet slik at storseilet blafret - for da kan du ganske enkelt kontrollere rortrykket med skjøtet.

At seilene slår og bråker er intet nytt. Det gjør de når man lar de gå ut for å redusere seilføringen. Det bråker noe inn i h.... i slik vind.

Du kan leve videre i trygg forvisning om at du ikke er førstemann som har testet grensene på denne måten. Jeg husker godt historien om fattern som i sin gamle HR 26 testet spinnakeren alene ombord. Han måtte bakke for fult med motoren og surre roret for å få halt spinnakeren ned bak storseilet og ha noenlunde kontroll. :lol: God underholdning for alle på land

Velkommen i gjengen av erfarne seilere. Det er feilene vi lærer mest av :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Bitteliten,

bomuthal og cunningham kan ikke brukes når seilet er revet. Revelina fungerer som bomuthal, og var så stram jeg fikk den. Vi hadde maks rev i storseilet, og brukte bare dette seilet på lens. Da vi forsøkte å krysse, brukte vi bare fokk. Jeg har faktisk liggende er revbar fokk, men hadde den ikke med på turen. Har Heller ikke testet den enda, men forstår nå at det er noe jeg må gjøre.

Jeg har planer om å teste spinnaker til sommeren, da er det bare fram med kamera når jeg skal gjenta det samme som faren din :lol:

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Da vi forsøkte å krysse, brukte vi bare fokk. Jeg har faktisk liggende er revbar fokk, men hadde den ikke med på turen. Har Heller ikke testet den enda, men forstår nå at det er noe jeg må gjøre.

Dette synes jeg du skal forske litt mer på. Jeg har erfart at båter er veldig ulike når det gjelder å seile bare for forseil. En Bavaria 32 vi seilte broachet med bare rullegenoa - vi seilte på 1/2 vind 8-10 m/sek. Årsaken var at masta står langt foran på båten og vinden presset bauen ned og hekken opp - dermed sugde roret luft og båten broachet.

Andre båter seiler bra med bare genoa (som HR 26(HR 29/HR 31).

I og med at båten din er flat i bunnen og har en ganske ekstrem finnekjøl kan det være at dere opplevde samme som meg med Bavariaen.

En annen sak er at på kryss regnes storseilet som høyderoret - dvs det som gjør at du faktisk får krysset opp mot vinden. Om dere ikke fikk høyde med bare genoa kan det være årsaken

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det går veldig fint å få høyde for bare fokk, men i kastene fikk vinden veldig godt tak, så jeg måtte loffe for å unngå den verste krengningen. Om den faktisk ville broachet for bare fokk er jeg ikke sikker på, men det vil jeg helst finne ut uten konemor ombord... Hmm....hadde vi brukt genua, ville det nok absolutt vært mulig.

Jeg tipper vi hadde ca 4 knop på kryss for bare fokk, og det syens jeg er akseptabelt :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Mulligan, jeg så deg ikke før nå! Jeg er nok fremdeles litt oppspilt.

Ja, det hadde nok vært ekstra spennede å oppleve dette første gang midt i Skagerak! Huttetu!..

Noe positivt fra turen er at vi faktisk kom rundt Bastøya før det ble mørkt. Noe som har vært målet vårt ganske lenge nå. Neste mål er Strømstad, men det får bli til sommeren - og forhåpenteligvis i laber bris ;)

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Neste mål er Strømstad

Da får vi spise verdens beste wienerbrød på Backlunds.

Jeg leste fortellingen din med interesse, og kan levende forestille meg hvordan dere hadde det.

Jeg tok knekken på ei OK-jolle jeg engang hadde fordi jeg var for lett.

Siste slørelegg før mål, det blåste mer enn godt var og jeg var ikke tung nok til å få båten flat nok til å generere løft nok i baugen til å få den i skikkelig plan og dermed bruke opp kreftene generert i riggen.

De kreftene ble istedet brukt til å smelle baugen ned i en sjø med påfølgende bråstopp. Jolla på trynet i sjøen, og jeg på trynet i sjøen ved siden av.

Var ikke filla igjen av jolla.

Fortellingen din, levende sådan, beskriver hvor viktig det er å kunne reve tilstrekkelig. Dette er et problem jeg ikke helt veit åssen jeg skal løse på balja mi.

Såvidt jeg kan forstå, er seilene fullstendig feilkonstruert i forhold til riggen.

Jeg bøter på det med cunningham og flaterev. Dette funker faktisk ganske OK. Må bare oppgradere blokkstørrelsen, samt taudimensjonen jeg har valgt, disse ble regelrett dratt i filler i fjor sommer...

Suzuki

No boat needed..

Suzuki - kanskje omsying av seilene kan løse dette?

Jepp

Er du sikker på at riggen/båten tåler belastningene fra kraftigere tau/blokker`?

Jepp.

Problemet er at seilene egentlig er ferdige sånn de er. Omsøm blir som livredning til en ferdig oppdelt biff. Interessant - men nytteløst...

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...