Jump to content

Rana 640 aq, erfaringer?

frihågen

Recommended Posts

Rana 640 leveres (ble levert..) i 3 versjoner, for påhengsmotor, inboard med drev og med seildrev (tror jeg).

Har ikke hørt noe negativt om dem, planer lett og går bra i sjøen. Hadde sjøl ønske om påhengsutgaven før jeg kjøpte nåværende båt, men prisen var litt for høy for mitt båtbudsjett... :blush:

Båten er ganske lett og faktisk en av de største HT-båtene du kan dra på henger etter stor personbil.

Ingen slik båt er i erfaringsdatabasen dessverre. Båtene fra Rana har et godt ord på seg, hva soliditet og sjøegenskaper angår. (Bedre enn Hansvik i samme størrelser.)

Hvis du går til www.rana-plast.no/Rana_640.html vil du finne noe fakta og data...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Rana 640 v.AQ m/innmontert 116 HK - 4-syl Mercruiser diesel 1,7 L DTI med Alpha hekkaggregat

Har ikke noen erfaring med disse båtene, men båtene som kommer fra Hemnesberget bruke rå borge for kvalitet, har bygget båter i MANGE år.

Marwin: Den du snakker om i 3 versjoner er vel 20 foteren, hadde en kamerat som hadde den med seildrevet. Var fornøyd han...

LODDA

Marwin: Den du snakker om i 3 versjoner er vel 20 foteren, hadde en kamerat som hadde den med seildrevet. Var fornøyd han...

Marwin har rett. :wink:

Rana 640 ble levert i tre ulike utgaver, påhengsmotor (640 UB), inboard (640 AQ) og med seildrev (640 SD). Dette vet jeg, fordi jeg vurderte de tre opp mot hverandre for få år siden (men kjøpte ingen av dem, av samme grunn som Marwin, - for dyrt). Men brosjyren har jeg liggende her fortsatt. Nå har man sluttet å produsere seildrevsutgaven. Dette er solide og gode sjøbåter ...

Her er en link til en artikkel fra Vi Menn båt for to - tre år siden, der de testet Rana 640 AQ opp mot Skibsplast 730 HT og Bella 655. Interessant artikkel:

Test Vi Menn Båt - Rana 640

Produsentens beskrivelse - Rana 640 UB og AQ

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Det er riktig at også 20-foteren ble levert med seildrev. Vurderte DEN også, prøvet den sogar, men det var tydelig at de 50 Hk som var tilgjengelig DEN gang, var akkurat 10 Hk for lite til å få den i plan :puke:

Hvis du bruker SØK og "Rana" som begrep og Marwin som skribent, får du opp endel kommentarer om dette fra 2 år tilbake :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 12 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...