Jump to content

Hvordan tette hull etter gammel loggjennomføring?

Arvid_A

Recommended Posts

Hei!

Det sitter en gammel logg-giver (”propell”) i bunnen av båten min. Da den ikke har noen funksjon nå, ønsker jeg å fjerne den, og tette igjen festehullene i skrogbunnen. Festemekanismen for giveren består av et gjennomgående ”rør” med utvendige gjenger og en mutter på innsiden av skroget, samt 4 gjennomgående skruer som er satt inn fra utsiden.

Hvis giveren fjernes vil den altså etterlate et gjennomgående hull med diameter på ca. 12-15mm pluss 4 mindre hull (diameter 3-4mm) gjennom skrogbunnen. Spørsmålet mitt er hvordan jeg enklest, men på sikreste og mest holdbare måte får tettet disse hullene. Hullene er tilgjengelige fra både inn- og utsiden av skroget. Jeg vil helst unngå noe metallarrangement i denne forbindelsen.

Jeg har selv tenkt på følgende løsning:

- slipe rent for bunnstoff i området rundt hullene

- utvide/fase av samtlige av hullene litt der de kommer ut av skroget, både på innsiden og utsiden, slik at de fra begge sider får en kon form innover mot midten av laminatet.

- sette en plate som mothold/”forskaling” på utsiden av skroget, mens jeg fyller hullene fra innsiden med epoxysparkel.

- fjerne "forskalingen" når epoxyen er tilstrekkelig herdet.

- legge på epoxyprimer og nytt bunnstoff

Hva tror dere om dette?

- Pga. den kone formen på hullene burde vel disse ”epoxyproppene” sitte ”som støpt”?

- Hva skulle man eventuelt bruke som "forskalingsplate" for å unngå at epoxyen fester til denne?

- Er det ev. andre og bedre måter å gjøre dette på?

Hei

Epoxy fester seg ikkje til plastikk.

Ein annan mogeleg måte er å legga eit par tre lag glassfiber på innsida. Når den har herda så kan du sparkla jevnt på utsida.

Det er viktig at du, etter dette, syt for at det ikkje kan trenga vatn inn i laminatet.

Eg har planar om ein liknande jobb sjølv. Håper det kjem ei grundig forklaring frå folk med erfaring.

Lykke til.

Ask

epolsy fester på glassfiner jeg tror nok du har rette fremgangsmåten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Feil, feil! Du bør ikke svare hvis du ikke er sikker!!!

Jeg foreslår følgende: Bruk forsenker på alle gjennomgående hull i skroget. Vask godt med aceton. Bruk west system epoxy eller tilsvarende og bland i filler til sparkelkonsistens. Legg på massen fra utsiden og sikre med f.eks. aluminiumtape for å hindre at massen flyter ut. Legg på fra innsiden og jevne til. Slip utsiden, legg på bunnstoff. Viola - perfekt resultat!

Hvilken type logg var det snakk om? I min båt står det en VDO s(z?)umlog, og ifb. med gjennomføringen er det også en blindplugg som jeg bare skrur i som erstatning for giveren (brukes ved rep., inspeksjon etc.). Hvis du evt. har giver/gjennomføring av samme slag, er kanskje en slik blindplugg enkleste og greieste løsning?

Ronald

Hvilken type logg var det snakk om? I min båt står det en VDO s(z?)umlog, og ifb. med gjennomføringen er det også en blindplugg som jeg bare skrur i som erstatning for giveren (brukes ved rep., inspeksjon etc.). Hvis du evt. har giver/gjennomføring av samme slag, er kanskje en slik blindplugg enkleste og greieste løsning?

Jeg vet ikke hvilken type logg dette er (selve instrumentet ligger i båten, men jeg husker ikke typen). Den du tenker på er vel basert på at du kan demontere den fra innsiden. Det går nok ikke med min, i det den består av et "beslag med propell" som er montert fra utsiden.

Jeg gjorde det samme med en skroggjennomføring på ca 2 tommer i vår. Etter tips fra forumet her skulle jeg slipe godt ned langs kant av hullet både innvendig og utvendig. Legge på to lag med glassfiber og polyester fra innsiden. Deretter fylle opp hullet lagvis med glassfiberduk og polyester fra utsiden. Det siste ble et h........... søl. Duken ville ikke inn i hølet og polyesteren rant.

Jeg lot alt tørke slipte igjen fra utsiden. Fyllte det som var igjen av hullet med glassfibersparkel, lot dette herde, to lag med glassfiber og polyester på toppen, herde igjen, slipte, primet med sealer og bunstoffet.

Resultatet ble helt topp.

Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg startet med å gjøre rent og slipe ned kant av hullet. Lagt to lag med glassfiber og polyester fra utsiden, herde, fylle hyllet med glassfiber sparkel fra innsiden, herde og to lag med glassfiber på toppen inne.

Slipe ute og inne, prime, bunsstoff på ute og litt toppcoat i rett farger inne.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hva var det som var feil her da? Det er vel bare to forskjellige fremgangsmåter som, så vidt jeg kan bedømme gir omtrent det samme/like godt resultat.

mvh tuffff

Resultatet blir nok det samme men det er feil å skrive at epoksy ikke fester til glassfiber

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Feil, feil! Du bør ikke svare hvis du ikke er sikker!!!

Hva var det som var feil her da?mvh tuffff

Det var vel uansett ikke feil. Jeg går ut fra at Ask mente polyetylen f.eks, når han sier plastikk, og ikke glassfiberarmert polyester. Det var vel et tilsvar til hva som kunne brukes som "forskallingsplate". Epoxy fester ikke til polyetylen (mykplast).

mvh tuffff

gjør polyester det da :confused:

Jeg ville nok ha benyttet en solid og velprøvd metode:

Etter at hullkantene er slipt inn mot kanten som en V,

er det greit å legge på plassfiberstrielag fra innsiden og utsiden med gradivis stigende diameter. Dette gir alltid solid reperasjon av hull etter skroggjennomføringer.

Jeg har aldri hørt at slike reperasjoner har gitt vansker i etterkant.

Det hele pusses, om nødvendig sparkles og påføres topcoat, primer og bunnstoff.

Takk for alle innspill og forslag!

I dag har jeg demontert loggiveren. Hullet etter vaiergjennomføringen (gjenget rør med mutter på innsiden av skroget) er bare ca 10 mm i diameter. Dessuten er det 4 små skruehull (diameter 3-4mm) rundt rørhullet. Jeg tror derfor det blir litt overdrevent å gå løs med større skråsliping og støping med polyester og glassfibermatte, og er fortsatt innstilt på å bare forsenke hullkantene på ut- og innsiden, raspe litt i hullene for å fjerne alle spor etter Silikonmasse, avfette og fylle hullene med epoxy-sparkel. Men dette får vente til vårsola kommer og det blir litt bedre "herdetemperatur".

Det er en VDO-giver, Ronald, men tydeligvis av en litt annen type enn din.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...