Rolf Startet 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2003 Elwaro Boats er ikke mer. Båtbyggeriet og formene brant opp i natt. Detaljer i Agderposten og Grimstad Adressetidende Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Lotus Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Sånt er bare tragisk. Vi har desverre en rekord vi kunne vært for uten. I Norge har vi en soleklar ledelse på brannstatistikken over antallet branner pr. innbygger. Ingen over, ingen ved siden, ingen i nærheten en gang. En liten trøst er det jo at Nidelv tidligere overtok formen for den nyutviklede Elwaro 1030 Seanna, men billig blir nok ikke denne brannen nei. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Det første jeg tenker på når jeg leser om slike tragiske branner er hvorfor det ikke investeres mer i moderne brannvarslingssystemer. Var på et kurs som omhandlet brannsikring av næringsbygg for noen år siden, og der ble det demonstrert flere typer utstyr som kan detektere mulige branntilløp på et tidlig stadium, såkalt "early warning". Fikk intrykk av at det ikke var så enkelt å selge dette til norske bedriftsledere. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Hei, Ja det var leit å høre. Det var Wanja & co. som støpte min båt (Skagerak 1000/Kragerør 32"). Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Huff, det var trist å lese. Kan bare prøve å tenke seg hvordan det må føles å stå slik på bar bakke med former og alt tapt. Sitér dette innlegget Link to post
rabben Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Skjønner ikke hvordan folk får sove hvis det ikke er brannvarsling i huset, jeg. og her brenner en hel fabrikk ned, og det har brent en stund før det blir oppdaget. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Ille! Men det er merkelig at ikke forsikringsselskap krever fjernvarsling når så store verdier står på spill! Hjemme har jeg også brannvarslere i hvert_eneste_rom. I tillegg til en hjemmelaget løsning som ringer meg på mobiltelefon dersom det brenner! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Pratet med en annen båtprodusent i dag og nevnte brannen. De kunne fortelle at der i gården hadde man varslingsanlegg i hallene, samt overrislingsanlegg i støpehallen. Produksjonshallene hadde ikke overrisling da arealet var ørlite grann mindre enn 800 kv.m. Varslingsanlegg burde man uansett ha. noen detektorer for brann og noen for innbrudd. En alarmmodul, en analog telefonlinje. Plutselig er sikkerheten vesentlig bedre enn ingen ting, selv om man ikke har overrislingsanlegg. Falken selger slike enheter til privatkunder for et par tusenlapper. Bedriftskunder krever nok litt mer, men dette burde være som en pølse i slaktetida for å si det sånn. Antagelig gir assuranseselskapet en rabatt som mer enn rikelig oppveier for kostnadene. På den annen side er det uhyre lett å være etterpåklok og uhyre lett å uttale seg om ting der man ikke aner noe om de faktiske forhold. Kanskje de hadde varsling, men det fungerte ikke for det jeg vet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Hei. Når det gjelder sikring av "heimen", har jeg i forbindelse med alle andre alarmer brannvarsling. Utløses den, ser Securitas det umiddelbart og ringer meg. Uten svar sendes det øyeblikkelig beskjed til brannvesenet. Og det skjedde en gang. Trude stekte biffen med for sterk varme slik at detektoren slo ut. I alt ståket med ulende alarm, hørte hun ikke telefonen, og under 10 min kimte det på døren. Utenfor sto det to brannmenn med hjelmer og økser. Bak dem brannbilen med blålys! Heldigvis var det jo ikke brann, og polisen belaster oss ikke for "falske" alarmer. Men naboene fikk noe å snakke om i ukesvis! Lars H. Ps. Bedre føre var enn tidlig "far". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Tragisk med brannen, men det som er mer interessant nå er vel å diskutere litt hvordan vi forebygger i egen båt Hvor mange kan si, med handa på hjertet, at de har et gjennomtenkt opplegg i båten? En båtbrann er antakelig det aller verste som kan skje, enten det er i en overfylt gjestehavn eller på åpne havet. (og tro ikke at diesel brenner dårligere enn bensin, det er faktisk tvert om) Har selv varsling (røyk) ombord og pulverslokker, men er ikke fornøyd enda. Sysler med planer om å montere automatisk varsling og slukking i motorrom. Bare synd at forsikringsselskapene foreløpig er lite interessert i å gi rabatter for et gjodt og gjennomtenkt opplegg. Hva er status for den øvrige flåten? Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Batdilla Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 ...men det som er mer interessant nå er vel å diskutere litt hvordan vi forebygger i egen båt Fint om dere fortsetter eventuelle diskusjoner rundt sikkerhet i båt i tråden Sikkerhet ombord - Forebyggende tiltak. Dette er en knakende god tråd, om jeg selv skal si det, og det er fint om nye bidrag blir samlet i samme tråd. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 En liten trøst er det jo at Nidelv tidligere overtok formen for den nyutviklede Elwaro 1030 SeannaMener bestemt at denne formen var tilbake hos Elwaro igjen Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Pratet med en annen båtprodusent i dag og nevnte brannen. De kunne fortelle at der i gården hadde man varslingsanlegg i hallene, samt overrislingsanlegg i støpehallen.I min bransje, og i landbruket elles, får ein tilbod om rentefri finansiering av brannvarslingsanlegg. Avdraga på lånet blir betalt tilbake med rabatten ein får fordi ein har varsling. Vi installerte brannvarsling, pris om lag 70 tusen, samt sprinkleranlegg til 30 tusen på ein del av arealet. Når vi fekk rekning på forsikring året etter, var premien justert opp slik at vi etter rabatten for brannvarslingsanlegg betalte litt meir enn vi gjorde året før. Eg ringde forsikringselskapet for å få ein gjennomgang. Det fekk eg. Det viste seg at forsikringa ikkje ga full dekning, og premien vart auka endå litt til. Agenten gjekk til slutt gjennom livs- og ulykkesforsikringane våre. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Hei Jeg var heldig og var med til Bergen og hentet den første Viksnes 1050 som ble bygd etter at fabrikken brant opp (unntatt en testbåt). Vi skulle hentet en båt ett år tidligere, men den ble tatt på land for noen justeringer, og brant opp natta før henting... Den båten vi hentet kom ut fra en nydelig fabrikk med nyye former og svært trivelige lokaler. kjenner ikke fabrikken til Elvaro eller den tidligere til Viksnes, men tror nok at det kan komme mye bra ut av det hvis en har bra forsikring... Ikke oppfatt dette som en beskyldning, men heller som skryt av den fantastiske fabrikken Viksnes bygde opp etter brannen der. Absolutt verdt et besøk hvis du har mulighet. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lotus Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Mener bestemt at denne formen var tilbake hos Elwaro igjen Ja det var den. Ikke var den forsikret heller. Tap anslått til ca 6 mill bare for denne ene formen. Omtrent samme pris for 9000-formen. Formen til 22-foteren gikk også opp i røyk. Det samme gjorde båter under produksjon og minst 4 ferdigbygde og/eller vinterlagrede båter for kunder. Kjedelig når den nye båten din som du har kjøp og betalt og som står hos produsenten i påvente av en fin vår og en herlig båtsesong plutselig er borte. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Ble dette slutten for Elwaro? Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Retox_93 Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Ble dette slutten for Elwaro? Vi får da ikke håpe det selv om noen har konkludert allerede. Tar vel nødvendigvis noe tid å få gjennomgå saken etter brannen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Tar vel nødvendigvis noe tid å få gjennomgå saken etter brannen. Hansi, det er 7 år siden! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 De har nå levert regnskap til Brønnøysund så sent som i fjor, så noe liv må det være. Regnskapsregisteret har den 13.08.2009 mottatt og godkjent årsregnskapet for regnskapsåret 2008 fra: Navn/Foretaksnavn: ELWARO BOATS AS Organisasjonsnummer: 948 161 885 Forretningsadresse: Kroken 4885 GRIMSTAD Kommune: GRIMSTAD Organisasjonsform: Aksjeselskap Årsregnskapet omfatter perioden fra 01.01.2008 til 31.12.2008. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.