Jump to content

CE-merking ved import av brukt-båt


Flybridge

Recommended Posts

Min båt ble importert fra USA i 2001. Eieren solgte så båten videre i 2003 til "eier nr 2". Og juli i fjor (2005) kjøpte jeg båten av eier nr 2. Kan ikke se og finner ingen papirer på at båten er CE-merket.

 

Har lest loven om CE-merking og ser at båten min skulle hatt CE-merket. Og da blir spørsmålet:

 

Kan jeg på noen måte "gå tilbake" til eier nr 2 eller 1 og forlange at noen av disse tar utgiftene for å få båten CE-merket. Eller er det forsent og jeg må ta utgiftene selv?

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post

Alternativt er jo å ikke gjøre noe som helst.... siden båten alt er i Norge og i bruk.... men hvordan dette forholder seg rent rettslig er en annen sak...

 

Frem til 1. juli 2002 så slapp alle båter inn til Norge uten noen kontroll av CE merking av noe slag. Dette ble innskjerpet at Sjøfartsdirektoratet våren 2002 og tollvesnet fikk i oppgave å sjekke dette fra 1. juli 2002...

 

Så i perioden fra 16. juni 1998 og til 1. juli 2002 kom det drøssevis av båter til Norge uten at CE merkingen ble kontrollert av noen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Du har vel lest om CE-merking i fritidsbåtforskriften?

 

Din 2001 importerte båt må være CE-merket for å være lovlig å benytte i Norge / EØS området. I perioden 16/6 1998 til juni 02 var det importøren som hadde ansvar for CE-merking. Første eier er derfor ansvarlig og du kan muligens få ham til å bære utgiftene til dette.

 

Du finner ingen papirer? Du trenger produsentens samsvarserklæring og norsk brukerhåndbok på båten. Du finner sikkert ikke det tydelige fastmonterte skiltet med CE-logoen og klasifikasjonsopplysninger om båttypen inne i båten din heller da? Og båten skal også være påført ett byggenummer CIN kode på styrbord side akter.

 

Det verste med dette er jo paragraf 10 i overnevnte forskrift som i praksis betyr at tollen, kystvakta eller politiet kan ta beslag i båten din og "forby tilgjengeligheten" hvis du skulle bli kontrollert.

 

Ikke minst vil CE-merking bety noe for salgsverdi på båten hvis du skal selge den videre. Og hva med forsikring? Samtlige norske forsikringsselskap forlanger nå registrering i RSSR eller Securmark for at du skal har gyldig forsikring. Så vidt jeg vet får du ikke registrert båten din i noen av disse registerene uten CIN / HULL kode og uten papirene i orden.

 

Enkelt forklart kan du lese mer om CE-merking her.

 

Redigert: Abel Marine As har CE-merking klar til Bayliner 2850. Pris på forespørsel.

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post

1: Det er ikke lov å omsette ikke CE merket båt (Du kan gå tilbake til forige eier.)

2: Flere forsikrings selskap forlanger CE merking for at forsikringen skal gjelde. Hva med ditt selskap??

 

Kostnaden er mellom 20 og 30 tusen for en CE merking.

 

Informasjon fra ho som CE merka min båt er at toll vesenet er ute etter dem båtene som ikke er merka og som kom inn mellom 1998 og 2002 som nevnt over.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Her var det forskjellige svar. Jeg kan vel ikke gå tilbake til eier nr 1. Jeg har jo egentlig ikke noe med ham å gjøre. Så det må vel bli eier nr 2. Så kanskje eier nr 2 må gå til eier nr 1. Huff dette blir vel en rund-dans uten like.

Jeg vil selvsagt ha papirene i orden på båten min (les: CE-merking). Så mener dere at jeg bare skal kontakte forrige eier (eier nr 2), han kan jo si: Nei jeg betaler ikke. Hva gjør man så?

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post

Du kan etter loven gå på nr 1 i den utstrekning nr 2 kunne gå på nr 1 men hvorfor ta bryderiet?? Du må i alle fall SNAREST reklamere til din selger og rette kravet til ham -- dvs. krav om "utbedring" i form av levering av det som skal til av dokumentasjon m.v. Får du det ikke innen rimelig tid må du skaffe det selv, f. eks. fra Abel Marine, og kreve erstatning for kostnadene du da påføres.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Dette er vel en skjult mangel skulle en tro, men så kommer en til om selger kjente til dette eller burde kjenne til dette da....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Her står det endel om dett, men det har du kanskje sett?

 

http://www.sjofartsdir.no/upload/Fart%C3%B...king_juni05.doc

 

Sitat: "Det er ulovlig å selge en ny båt uten CE-merke, når denne skulle vært CE-merket. Den som setter båten på markedet for første gang, kan således straffeforfølges, se fritidsbåtforskriften § 12 jf. § 3(1) bokstav g og § 6(1). Dersom Sjøfartsdirektoratet oppdager at båter er satt på markedet i Norge uten CE-merke, vil Sjøfartsdirektoratet foreta nødvendige tiltak slik at den norske produsenten CE-merker båten. Dersom båten er produsert i en annen EØS-stat, vil tilsynsmyndigheten i denne staten måtte gjøre det samme.

 

Den som har satt båten på markedet for første gang risikerer også å bli stilt til ansvar dersom det skulle skje en ulykke som følge av at båten ikke er CE-merket. Videre vil kjøper kunne fremme alminnelige kjøpsretteslige krav overfor selgeren, fordi båten har en mangel når den ikke er CE-merket, så som retting, prisavslag, erstatning og eventuelt heving.

 

Konsekvensene for kjøper knytter seg særlig til problemer med å få båten forsikret og registrert, samt at sivilrettslige sanksjoner som nevnt over også vil gjøre seg gjeldende ifm videresalg. "

 

 

Jeg tolker dette slik at førsteimportør står ansvarlig?

Link to post

Ansvarlig overfor den offentlige myndighet JA men i forhold til kjøper nr. 2 kun i den utstrekning han er ansvarlig overfor kjøper nr 1. Det er muligens ikke helt umulig at man kan "trekke" ansvaret direkte over i forholdet mellom importør og kjøper nr. 2, men jeg er svært skeptisk til den varianten, siden det ikke finnes rettslig grunnlag for den utenfor Kjøpsloven. Det er kontraktsforholdene som knytter partene sammen og da er det de rettsregler som gjelder for kontraktsforholdet (dvs Kjøpsloven) som avgjør. Det offentliges interesse i at alle fartøy skal CE-merkes er helt uavhengig av dette, det er et anliggende som hviler på helt annet grunnlag (Prouktkontrolloven) og har helt andre formål enn de kontraktsrettslige regler alle eierne imellom. Det er helt uproblematisk at manglende merking kan få konsekvenser for nåværende eier i forhold til det offentlige. Sammenlikn det med å kjøpe bil som mangler EU-godkjenning. Kan du unngå avskilting med å henvise til tidligere eier??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Ansvarlig overfor den offentlige myndighet JA men i forhold til kjøper nr. 2 kun i den utstrekning han er ansvarlig overfor kjøper nr 1.

 

Har lest denne setningen noen ganger nå og tolket den på forskjellige vis :confused:

 

Betyr dette:

 

1 Importør er ansvarlig overfor offentlig myndighet som (både tidligere og nå)forlanger ce merking, altså skal vedkommende dekke dette?

2. Han var ansvarlig, men etter salg er det avhengig av hva som er skrevet i kjøpekontrakt med neste eier (kjøper 1)og denne kontrakten er den som blir avgjørende for kjøper 2.

 

Er setningen under kun "gyldig" før salg, og nåværende eier sitter med "all elendigheta"?

 

"Videre vil kjøper kunne fremme alminnelige kjøpsretteslige krav overfor selgeren, fordi båten har en mangel når den ikke er CE-merket, så som retting, prisavslag, erstatning og eventuelt heving. "

 

Tror jeg ser poenget ditt med EU godkjent bil, men kan det ikke komme inn noe med at selger står (erstatnings)ansvarlig ved eventuelle ikke-opplyste mangler, slik at kjøp kan heves/feil bedres hvis kjøper ikke er blitt opplyst/har visst om dette?

Link to post

Etter hva jeg kan huske fra egen import så lar det seg vanskelig gjøre å fortolle en båt uten å oppgi CE eller HIN (Hull Identification Number) kode. Sist jeg importerte var i 1999. På det tidspunktet hadde ikke alle båter et CE merke så det ble registrert et av tollmyndigheten ut fra opprinnelseland + HIN kode.

 

Er båten virkelig "importert"? Det synes litt merkelig at den skulle være det uten å ha fått registrert et CE nummer. Rent praktisk så får faktiskt ikke tollfunksjonæren registrert båten uten att det korrekte antall siffer er utfylt i feltet for CE nummer.

Link to post
Uff da! Fikk bare ett treff på CE-merking av Bayliner på Google. Har ingen erfaring eller kunnskap om det firmaet. :confused:
Det tror jeg ikke at Mouche har heller så får du vurdere gehalten i hans antydninger deretter.
Er setningen under kun "gyldig" før salg, og nåværende eier sitter med "all elendigheta"?

 

"Videre vil kjøper kunne fremme alminnelige kjøpsretteslige krav overfor selgeren, fordi båten har en mangel når den ikke er CE-merket, så som retting, prisavslag, erstatning og eventuelt heving. "

???? Jeg skjønner ikke hva du mener. Ved innførsel er det importøren som er ansvarlig overfor det offentlige for at merkingen er i orden. Videresalg av båten er forbudt uten merking etc. Men dersom videresalg likevel skjer, kan du føle deg trygg på at det offentlige ikke bryr seg filla om nr 1 dersom de har noe de vil klage på. De vil i så fall gå på nåværende eier, hvem ellers?

 

At manglende merking er en mangel er helt utvilsomt og at kjøperen kan rette diverse krav mot sin selger er like utvilsomt (med visse begrensninger som vi ser bort fra akkurat nå). Det betyr at kjøper nr 2 kan belaste sin selger dvs kjøper nr 1 med hele problemet uansett hvilken sanksjon man velger.

Låner tråden din litt.... Skal ALLE båter være ce-merket? min er 78 mod. og er ikke det såvidt jeg kan se. Skrog merkinga? på høyre siden bak er der da men...
Hvis den var i Norge før 16.06.98 er det intet problem. Hvis den erimportert fra EU erdet heller intet problem. Er den importert fra et land utenfor EU etter 16.06.98 skal den være merket.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Det er vel det svaret ein vil høra, men når ein leser om CE merking så ser ein at det som ein har ikkje oppfyller kravene.

Men tollvesenet godkjente det, men det betyr jo ikkje at dei viste ka dei godkjente, men dei har vel ikkje noe ansvar i ettertid heller vil eg tru, hadde dei sagt noe med ein gang kunne eg gått på importøren og fått han til og ordna opp, litt seint no trur eg.

Er ganske sikker på at dette gjelder fleire båter.

Er båten gått gjennom kontrollen er det vel bare og slå seg til ro med det.

Link to post
Er båten gått gjennom kontrollen er det vel bare og slå seg til ro med det.

Det hadde jeg også gjort :yesnod:

 

Som en liten digresjon så slapp min Bavaria 39 inn til kongeriket uten at den fysisk var CE merket i 2005.. Det oppdaget jeg etter at jeg overtok båten i sommer... og CE merket kom i posten fra Tyskland.. Men for ordensskyld så var aller papirer og slik i orden, men selve merket ligger hjemme på kommoden

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Har selv båt som ble tatt inn brukt 2001. Det eneste dokument jeg har for CE merkinga er tollpapirene der det står at CE merking er OK. Stemplet og signert av tollvesenet i Bergen. Er den dokumentasjonen god nok når for norske myndigheter på det tidspunkt den ble tatt inn er det godt nok for meg. Til sammenligning har samme båt som ble solgt ny i Norge ingen CE merking.

 

Hva er forskjellen....jo min båt ble tatt inn 4 år senere.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Uff da! Fikk bare ett treff på CE-merking av Bayliner på Google. Har ingen erfaring eller kunnskap om det firmaet. :confused:

 

Navnet var en "ingrediens" på starten på en tråd som vekket en "viss" temperatur i våres! Jeg er helt sikker på at også Skipper Worse har noen erindringer om denne!

 

Utestengelse, sjikanøse IM'er osv. Ringer kanskje en bjelle?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...