Jump to content

CE-merking ved import av brukt-båt

Flybridge

Recommended Posts

Vil igjen minne om at dette ikke bare gjelder import. Så på en båt av annerkjennt, norsk fabrikat fra 2001. Den var ikke CE- merket i det hele tatt og selger hadde liten forståelse for at jeg reagerte på dette. Så all grunn til å sjekke uansett...

Produsentene "godkjenner" jo seg selv med en selverlæring så jeg blir ikke overrasket om de ikke innfrir kravene...

Vil igjen minne om at dette ikke bare gjelder import. Så på en båt av annerkjennt, norsk fabrikat fra 2001. Den var ikke CE- merket i det hele tatt og selger hadde liten forståelse for at jeg reagerte på dette. Så all grunn til å sjekke uansett...

Var nok litt upresis der, båten min er en 97 mod som ble importert i 2001. Båter identisk min ble solgt nye i Norge i 97 uten CE merking.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hva var det vår kjære landsmoder så "klokelig" sa en gang? "Alt henger sammen med alt!" :rolleyes:

Undrer dog litt på hvorfor du synes å ha noen mening om jeg har, eller ikke har, noen erfaring eller kunnskap om det nevnte firmaet? Hvis det er noe du brenner inne med så bare spytt det ut.

At navnet Abel Marine ga noen assosiasjoner, eller ringte noen bjeller hos meg (og sikkert andre og?), får du vel tåle, men beklager hvis jeg traff et ømt punkt!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har ein båt som blei tatt inn i årskiftet 2002-2003. den er CE merket og sjekket av tollvesenet då den blei tatt inn.

Men eg trur ikkje denne CE merkinga hadde holdt mål i dag.

Ka bør ein gjøra i dette tilfellet ?

Ikke for å skremme, men paragraf 10 i fritidsbåtforsikriften sier noe om dette:

§ 10. Tilsyn

(1) Sjøfartsdirektoratet fører tilsyn med at forskriften følges.

(2) Tilsynsmyndigheten kan kreve fremlagt dokumentasjon som viser at produkter er gjort tilgjengelig i henhold til forskriften og for øvrig oppfyller kravene i denne.

(3) Tilsynsmyndigheten skal treffe nødvendige tiltak for å trekke tilbake eller forby tilgjengelighet eller bruk av produkter som omfattes av § 2 (1) som:

a) er utstyrt med CE-merke selv om produktet ikke oppfyller kravene i forskriften, eller

b) er utstyrt med CE-merke og er konstruert, produsert, montert, vedlikeholdt og brukt i samsvar med sitt formål, men som likevel kan utgjøre en fare for personers helse og sikkerhet, eiendom eller miljøet.

§ 8. CE-merking

4) Det er forbudt å påføre produktet merking som kan villede tredjemann med hensyn til CE-merkets betydning og grafiske utforming. Annen merking kan påføres produktet eller emballasjen forutsatt at CE-merket ikke gjøres mindre synlig eller vanskeligere å lese.

(5) Dersom CE-merket er uriktig påført, skal produsenten eller produsentens representant straks sørge for at produktet blir brakt i samsvar med forskriftens bestemmelser om CE-merking og eventuelle pålegg gitt av tilsynsmyndigheten.

Og når det gjelder selve det fysiske CE-merket skal det være påført båten ledsaget med evt. kontrollorgans identifikasjonsnummer. Tviler på at tollpapirer med CE - Ok! er nok for tilsynsmyndighet når samsvarserklæring, brukermanual eller tydelig CE merking som kreves etter forskriften ikke foreligger.

Ikke spor helt av om det Aabel marine greiene nå da.. :nono:

Det er IMCI som godkjenner CE merkinga.. Gjør du forandringer på båten i ettertid skal det vel noe til at ein oppdager dette , men og et stort men. Den dagen dei finner ut at det blir kontroll på båter slik som bil vil det smelle.. Og det kraftig.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...