Jump to content

Båt til maks 350.000 kr - til bruk jorda rundt

Vosse

Recommended Posts

Vi har bestemt oss for å seile jorda rundt i 2009, og nå skal vi kjøpe båt.

Vi har maks 350.000 kroner. Noen forslag til hva slags båt jeg bør kjøpe? Det bør være en form for akterkabin.

Har foreløpig sett på Maxi 95, Alo 95 og Beneteau First 30E.

Veldig i villrede så langt. TAKK FOR ALL HJELP!

Redigert av Vosse (see edit history)

Jeg har ikke noe forslag til båt, men jeg mistenker dere for å undervurdere kostnader litt. En seilbåt til denne prisen er neppe egnet til å seile rundt jorda med uten å oppgradere den. Regn med at dere må legge i ca 100.000 til før dere er klare til å dra. En gammel båt er det alltid noe med som må fikses. Motor/elektrisk/rigg/seil er ofte dårlig. Kanskje ikke alle på en gang, men hver av disse delene koster det 20-30.000 å fikse. Kanskje mer, kanskje mindre. I tillegg kommer generell oppgradering. Redningsflåte, navigasjon (radar?), interiør, VVS osv osv. Selv kjøpte vi båt til 250.000, og brukte 120.000 før den var klar. Da hadde vi lagt oss på lavbudsjett for de fleste delene. Når det er sagt, er det ikke sikkert at en båt som koster 100.000 mer er i noe bedre stand. Evt. at en billigere båt er noe dårligere. Forskjellen er bare hvor mye penger du har til å oppgradere og utbedre.

Skremt? Evt. sur på meg? Det ikke meningen. Jeg lurer egentlig bare på om 350.000 er totalbudsjettet, eller bare et utgangspunkt før kostnadene begynner å rulle.

En ting til. Ikke tro at alt er så mye billigere i utlandet. En del av dette har internasjonale priser. Vi sparte f.eks. en tusing eller to på å kjøpe flåte i England. Da hadde vi tilogmed fått forhandlerpris fordi firmaet til kona handlet en del med dem.

Lykke til! 2009 er jo noen år til, kanskje vi møtes utpå der. Vi planlegger tur nr 2. Spørs bare om vi får rotet oss til å starte før om en fem års tid.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det var ikke av de verste det nei. Relativt mye utstyr, men regn med en jobb på motoren, og en på det elektriske anlegget. Selvfølgelig umulig å sette pris på uten å se båten. Men når det ikke står et ord om motoren annet enn type, og ingen bilder, kan du jo gjette hvilken stand den er i. Bare en sånn detalj som at flåten må sertifiseres, og nødpeiler må få nytt batteri og omprogrammeres koster 7-8 tusen. Vi måtte legge i 20.000 i motor/aksling og 25.000 i el-anlegg. Da skiftet jeg ut alt. Bortsett fra at jeg kjøpte brytere for ca 1500 kroner, brukte jeg helt standard komponenter. Ikke noe fancy greier (vel vindgenerator koster jo litt, og her er det en allerede) Allikevel fikk jeg sjokk når jeg summerte opp kvitteringene.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

Den var ikke så dum. Langturseilere med tom lommebok selger ofte billig. Og her er det jo en god slump penger før du har kommet til 350.000. Da er det ikke så farlig med den tekniske tilstanden på utstyret.

Problemet er vel bare at denne er til salgs i Colombia NÅ. Vosse skal reise om 3 år. og ser vel ikke for seg å seile 10.000 Nm allerede i år.

presterte tilogmed og dele informasjonen med min bedre halvdel. :headbang:

Dette er sjelden noen god ide... så jeg støtter en slik brøkdels foklaring som Gunga Din kommer med... Det blir bråk nok av det :boxing::discuss:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

VELDIG mange bra innspill her! TAKK!

Og nei, du skremte meg ikke Lars Herman! 350.000 er maks av hva vi har til båt. I tillegg regner jeg med å svi av 100.000 før vi drar. Men en ting er sikkert: Jeg gjør det GJERNE billigere, både båten og oppgraderinger...

Stålbåten virker suveren, selv om jeg er noe skeptisk til nettopp stål (og rust og plater som løsner osv)...

Noen som har peiling på hva det koster å sveise en bulb på en gjennomsnittlig kjøl? Og er det verd det i forhold til stabilitet på båten?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...