Jump to content

Merkelig, KAD 300 ville ikke starte

hermansen

Recommended Posts

For et par uker siden skulle jeg starte motoren i båten. En volvo KAD 300. Jeg vridde rundt nøkkel (som vanlig) men ingen ting skjedde. Bare et lite klikk kom det fra motorrommet. Sjekket alle lys og alarmer. Ingen feilindikatorer lyste.

Prøvde en 3-4 ganger, Plutselig startet motoren, men samtidig gikk alle motorinstrumenter av (turteller, drevindikator, voltmeter, etc viste null utslag). Og motoren gikk ikke fortere enn 1500 RPM.

Prøvde også dette en 3-4 ganger. Det samme skjedde. Motor startet, men ingen instrumenter virket og motor gikk aldri over 1500 RPM.

Stoppet motor. Åpnet opp kontrolboksen på motoren (den med all elektronikken). Tok ut sikringene (2 stk) og lot dem være ute 1 minutt før jeg satte dem tilbake.

Nå virket alt normalt.

Noen som har opplevd tilsvarende ?

Jeg vet at, før dette skjedde, ble "kveleknappen" trykket inn. Det er en knapp rett under kontrollboksen som kan benyttes dersom det er behov for å kvele motoren (dersom motor ikke stopper ved hjelp av nøkkel). Men denne ble trykket inn når motor var av.

Kan dette ha noe å si ?

Noen som har noen tips her ? Ønsker helst å få vite hva som skjedde slik at jeg ikke blir overrasket av tilsvarende episoder mens jeg er på tur.

Øystein

:confused:

Hei, Dette høres ut som om kvelerknappen kansje henger litt. (Dårlig kontakt) Ta den av og på flere ganger så ser du om den fungerer bedre da. Kan også være litt irr på kontaktene på sikkringsholder.

Kan ta en qtips med litt 556(crc) og smør disse. Ikke søl på sånne steder som dette! Litt holder!

Sett sikkringer på plass og prøv. Se også på andre kontakter og smør litt på alle du ser.

Hilsen Båtnissen

ok...her er det vel stort sett samme elektronikken som KAD44EDC. Disse motorer får man ikke ruset opp i mer enn 1500 rpm når man frikobler giret. Har du "DIA" knapp for diagnose slik at man kanskje får ut en feil kode? Det virker som om "grunnstilling" / "kalibrering" ikke er helt 100%?

Kanskje du hadde noe lav batterispenning...slik at starter ikke slo inn med en gang og at strømsvikten resulterte i blackout på instrumenter etc.....? Bare et forslag.

Jeg tenkte også først på batterikapasiteten. Men den var ok.

Det at motor ikke gikk over 1500 RPM har nok med elektronikkstyringen å gjøre. Har funnet ut det.

Jeg går vel mot at det kan være irr på sikringene i elektronikkboksen og/eller begynnende problemer med kvelerknappen. Motoren er 2004 mod kjørt 330 timer. Så det er vel litt tidlig å bli feil, men på den annen side kan irring fort oppstå i maritime miljøer.

Takker for tilbakemeldinger. Er det andre som har tips er jeg veldig mottakelig for disse.

Øystein

:flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...