Jump to content

Kraftig vindvær

Astor

Recommended Posts

Gud i , er det mulig da . Samme F... mye klokka er eller om du jobber eller ikke, har du en båt så bør du se etter den så andre slipper å betale så inn i en viss plass så mye i forsikkring for at det er alt for mange giddeløse folk med enten for mye penger eller for late til å gidde å sette seg i bilen å ta en sjekk .

Altså hva med de som ikke er trygdet eller ansatt i det offentlige? Det hender faktisk at de må levere på jobb også, samtidig som de skal være familiefolk.

Den store gåten pr. nå er visstnok seilbåten som holdt på å rive med seg brygga. Eier var såvidt jeg forstår ukjent for både bryggeeier og verksted i ettermiddag.

mvh

ter-av

Triste greier dette ter-av. Godt det ikke gikk verre da, uansett. Båten blir nok like fin igjen den.

Det blåste noe "inni hampen" i går kveld og natt. Jeg var nede i Betongen og så etter min egen båt, men der var det heldigvis ganske godt i le. Men jeg så det blåste skikkelig godt ute i sundet. Og hjemme føltes det som om hele huset ristet. Hadde ikke mye lyst til å gå ut av døra i dag tidlig heller, nei.

Det er nevnt et navn på en eier av en Bavaria seilbåt i denne artikkelen i Moss avis, men jeg vet ikke om det er den rette båten. Det kan ihvertfall fort misforståes i tilfelle.

Altså hva med de som ikke er trygdet eller ansatt i det offentlige? Det hender faktisk at de må levere på jobb også, samtidig som de skal være familiefolk.

Kom igjen du da. Synes du er ufin mot TINE II nå.

Jeg også er av den oppfatning at uansett får man komme seg ut i stormnatten for å se om noe står på spill. Men for all del ikke ta sjanser. Da er det bedre å be om hjelp, f.eks ring forsikringsselskapet ditt og be om råd. Må vel kunne klare dette en hende natt og komme seg på jobb dagen etter.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ble ringt opp idag av de eier marinan, båten dunket i bryggen. Storm i kastene, NØ vind. Dette

sliter skikkelig. Roblon strakk seg, både spring og fortøyning i baug. Har vært der nede og lagt

på doble spring. 10 mil, hver retning med bil.

Det viktigste av alt, det går bra med båt/brygge. Brygga med litt oppflising, båt hel.

Havnen vår ligger veldig beskyttet, men ikke vind fra NØ. Det er verst. Var også en annen båt med

hekken inn, den hadde gravd skikkelig i treverket. Litt lenger syd i havnen, ikke mye vind.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Kom igjen du da. Synes du er ufin mot TINE II nå.

Jeg også er av den oppfatning at uansett får man komme seg ut i stormnatten for å se om noe står på spill. Men for all del ikke ta sjanser. Da er det bedre å be om hjelp, f.eks ring forsikringsselskapet ditt og be om råd. Må vel kunne klare dette en hende natt og komme seg på jobb dagen etter.

Jeg vil heller vri det dithen at TINE II var ufin mot alle som jobber i det private næringslivet.

Jeg har selv vært i den situasjonen at jeg hadde jobb der jeg måtte stille opp 100% når kundene krevde det, da holdt det ikke å si at man måtte se til båten, uansett vær!

16-18 timer jobbing om dagen, da holder man ikke til å se til båten om natta..

Er nok enig med TineII her jeg og, men for all del er været skikkelig dårlig så må båt være båt til det roer seg. Ingen vits i å risikere liv og lemmer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har selv vært i den situasjonen at jeg hadde jobb der jeg måtte stille opp 100% når kundene krevde det

(min utheving)

(Pluss nærmere 1000 innlegg her på noe over 1 år, enten skrevet i arbeidstiden eller i søvne?) :wink:

Tider endrer seg. Såvidt jeg vet bor Anonym fortiden ombord, så han har vel rimelig kontroll på hvordan ståa er ombord.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er nevnt et navn på en eier av en Bavaria seilbåt i denne artikkelen i Moss avis, men jeg vet ikke om det er den rette båten. Det kan ihvertfall fort misforståes i tilfelle.

Ja, det er visstnok en bagatell å få gelcoaten like fin igjen. Jeg var tross alt mye heldigere enn mange av de andre! MorMajor var en av de fire båtene som ble tauet bort til Betongen, slik det står i Moss Avis. Det var den omtalte seilbåten også - og jeg tror ikke det var den Bavaria 32 som sto omtalt ved eiers navn. Den aktuelle seilbåten var nok større.

Forsikringsselskapet hadde forlangt å få opp et par av de andre båtene så raskt som f.... fordi de var påført betydelige skader. Håper det ikke er verre enn at de alle er seilklare igjen til våren.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Ligger man i opplag på samme plass som andre er det vel ikke bare i egen interesse å se til båten? Hva med skader som f. eks. veltede presenningstaiv påfører nabobåter?

Dersom man på grunn av jobb eller annet ikke har anledning til ettersyn selv, må man faktisk få andre til å gjøre dette! Ta ansvar! Dette er sikkert en tjeneste man kan kjøpe seg når man jobber så mye.....

Selv har jeg båten i egen hage, og ser til den hver dag når jeg går forbi. Jeg reiser også mye i jobb, men da er jo resten av familien tilstede.

Ligger på svai året rundt med 33 fots seilbåt og fikk kulingen midt i fleisen . Med slikt vær er det nesten bedre å ligge fritt på sjøen enn å dunke mot en brygge.. Men med 5 tonns moring, 3 toms nylontau fra moring og gjennom bøyen, og 1 toms tau derfra med gummislanger mot filing- så tåler dette det meste. Må selvfølgelig ses over med jevne mellomrom. Det negative er selvfølelig at det er svært vanskelig å komme seg ombord når sjøen blir høy og vinden uler..

Jeg stusset litt på denne seilbåten som er omtalt i Moss Avis. Det ser ut til å være litt størrelse på denne brygga, og det er mange båter som er fortøyd der. Da blir det vel litt enkelt å legge all skylda på en enkelt båt? Det var vel ikke akkurat Christian Radich som lå der?

Må innrømme at jeg stusset på dette jeg også. En forklaring er kanskje at den, såvidt jeg forstår, ikke lå i en bås med fortøyning på begge sider. Den lå på utsiden av den ytterste båsen, fortøyd kun på babord side - og med stort vindfang i båten ble alt presset lagt på en enkelt utligger.

Slik sett ville antagelig situasjonen vært den samme om det var en stor motorbåt som hadde ligget der.

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Det er ikke så viktig om det var en seil- eller motorbåt som lå ytterst på brygga. En stor motorbåt har da godt med vindfang den også, så der er det vel dødt løp. Det jeg stusser på er at en enkelt båt nærmest blir tillagt all skyld. Selv om det forholder seg slik som ter-av antyder, vil jo ikke dette påvirke integriteten til hele brygga. Vel, det er forsåvidt lite poeng i å synse og tro om dette. Jeg var ikke der, og vet ikke mer enn det som står i avisen. Men det hadde vært artig å fått en forklaring fra en som faktisk så det med egne øyne.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

stadfestet at det var en minimal overflateskade i gelcoat på babord side. Verkstedet fikser det. Tok foto men er knapt synlig.

Båten din ligger fortsatt ved brygga så jeg i dag. Tok en tur ut for å se på skaden. Du har nok vært heldig ja. Skaden var ikke stor. Burde ikke være noe problem å fikse den der slik at det ikke blir synlig. Ellers så alt bra ut der.

. Det var den omtalte seilbåten også - og jeg tror ikke det var den Bavaria 32 som sto omtalt ved eiers navn. Den aktuelle seilbåten var nok større.

Det var helt klart ikke den omtalte 32-foteren som hadde forårsaket trøbbelet nei. Den Bav'en som lå foran MorMajor var ganske mye større. Minst 40 fot, kanskje mere. Det stod ikke noe mål på den.

Men den hadde fått større skader så jeg. Var ganske oppskrapet i og under vannlinjen rundt baugen.

Mandag er det to uker siden jeg kjørte MorMajor bort for opptak. Hadde jeg visst at det skulle ta så lang tid hadde jeg blitt i hjemmehavna! Men i forrige uke sa de fredag, senest mandag...... Så vi får se om de får den opp i morgen.

Fotstår at det var Redningsselskapet som sørget for å flytte de fire største båtene bort fra brygga den dramatiske natten. Har sendt dem en takk for innsatsen. Det kunne gått så mye verre!

(Min takk til Redningsselskapet førte forøvrig til at de sjekket ut hjemmesiden - og ba om å få bruke videosnutten fra assistansen etter motorstoppen tidligere i høst. Jeg sa ok. De både fortjener det og trenger litt positiv feedback. :yesnod: )

mvh

ter-av

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...