Espen C Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Jeg har vært i båthavnen i Skjeberg i dag for å sjekke båten etter den kraftige vinden som vi har hatt i natt, stativet med presenningen hadde fått hard medfart men det sto da oppreist men litt på skakke Jeg vil oppfordre alle de som har båt om å ta seg en tur ut for å sjekke den for jeg så flere båter som hadde mistet pressening med kanner og alt. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Ja, det hat blåst hardt fra i går kveld til i dag. Flere presenninger og stativ hadde fått hard medfart i havna hvor jeg ligger også. Vet ikke om Bastø -Fosen ferja også har hatt en liten krasj e.l. for den var på vei i dokken på gamle FMV midt på dagen i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Litt underlig egentlig, at alle er så absolutt avhengige av de presenningene. Generelt har folk mer arbeid og bal med disse og ditto stativer enn alt annet ifbm. vinterlagringen. Er båten tett, tåler den vel litt snø og vann ? Og; er den ikke tett, kjører jeg heller en tetterunde, enn å dra over en presenning som blafrer og slår og knager og blåser til helvete, og sprekker med kanner som gnisser og dunker og lager et sinnsykt bråk og en hel masse arbeid ? Møkkete blir det uansett. Da bruker jeg bare litt ekstra med vann til våren. Hva er det jeg ikke har forstått ? Etter denne runden blir jeg vel stempelt som sinnsykt lat streber i det Private Næringsliv, som prioriterer familien og jobben framfor båten jeg også... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Espen C Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 (redigert) Det er bare slik at kommer det først snø så kommer det gjerne alt for mye på en gang og det tåler selførgelig ikke kalesjen, det blir ofte mye mere jobb med å måke snø en å passe på at presenningen ikke blåser bort Redigert 26.November.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 (redigert) Monterer man stativet godt og bruker en god pressening (400g/m2 eller mer) så holder det som regel uten at noe skjærer seg. All snø sklir av (bra hellning) og båten er tørr og fin, inne i og utvendig. Redigert 26.November.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Hva er det jeg ikke har forstått ?Du har ikke forstått at skulle jeg hatt min Saga27 uten presenning og bare kalesjen med 2 - 3 m2 flatt tak, hadde jeg ikke sovet godt dersom det ble meldt våt snø utpå natten. Og når en bor 7 mil fra havnen er det ikke bare å stå opp i 2-tiden og rusle ned til båten å måke av snøen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtummel Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Hva er det jeg ikke har forstått ? Tja, min greie er at jeg har litt treverk som jeg beskytter mot det verste været. Jeg har god forståelse for dem som bruker presenning for å få snøen til å skli av. Utfordringen er å få lagt på presenningen så godt at den ikke blåser av i noen vindkast, og der er det nok en del som slurver dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 det har blåst mye her ute ved havet i det siste ,har sjekket båten 2 ganger for dagen,morgen/kveld. igår fikk jeg telefon om at hoved tauet bak på båten var røket av ,heldigvis hadde jeg et ekstra tau framme og bak på båten. det er bedre med et tau formye enn ett for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Hva er det jeg ikke har forstått ? Jeg har ikke turt å si det høyt før, men lurer på det samme. I fjor hadde jeg ikke presennig på og det var myyyyye snø, men med fem minutter til båten så gikk det greit å måke av. I år har jeg satt opp stativet, men enda ikke lagt over presenning. Har til og med kjøpt ny presenning som er vektmessig håndterbar. Vel, vel det er ikke vinter riktig enda så kan fortsatt vurdere hva jeg skal gjøre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzuki Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Jeg har ikke turt å si det høyt før, men lurer på det samme. I fjor hadde jeg ikke presennig på og det var myyyyye snø, men med fem minutter til båten så gikk det greit å måke av. Hvor mye snø skal til før båten synker ? 20 cm ? 200 cm ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Det vet ikke jeg, men kalesjen og aluminiumsbøylene som holder den oppe tåler ikke særlig mye blaut snø. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 26.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 N¨r vi jobber ombord vintertid er en pressenning et must for at verkstøy og materialer skal hode seg tørt. Dessuten ville jeg kalle det likgyldighet å ikke pakke go`-båten inn for vinteren. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Suzuki Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Dessuten ville jeg kalle det likgyldighet å ikke pakke go`-båten inn for vinteren. Åssen orker du dra på sommertur Astor ? Ettersom båten din ikke er tett mener jeg ? Trudde vitsen med sånn diger bakveggbåt er at snøen skal holde seg ute jeg ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Slagskibet Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 (redigert) Dessuten ville jeg kalle det likgyldighet å ikke pakke go`-båten inn for vinteren. Iskald beregning her i redet ihvertfall. Nesten på linje med å bruke båten som isbryter. Redigert 26.November.2006 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Det vet ikke jeg, men kalesjen og aluminiumsbøylene som holder den oppe tåler ikke særlig mye blaut snø. Lars H. Litt feil og litt riktig det der. Kalesja tåler utrolig mye mere enn hva man tror. Er noen år siden jeg har brukt pressenning og så lenge en passer på at det ikke ligger for mye is på toppen så går det bra. Etter feing er gjort så er det nok med par rapp med kosteskaftet så er det løsnet og kan feies bort. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Dessuten ville jeg kalle det likgyldighet å ikke pakke go`-båten inn for vinteren. Hva vil du kalle nedenforstående da Astor ? Planlagt hærværk ? Uforstandig opptreden ? Iskald beregning ? Idioti ? Jeg har fortsatt god samvittighet for båten min jeg. Selv uten presenning. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Hva vil du kalle nedenforstående da Astor ? Planlagt hærværk ? Uforstandig opptreden ? Iskald beregning ? Idioti ? Jeg har fortsatt god samvittighet for båten min jeg. Selv uten presenning. Suzuki Jeg har et slags elsk/hat-forhold til disse hvite greiene. Innmari gøy å frese gjennom isen. Kulda plager meg før isen kommer, og så lenge den ligger. Hulda synes det er kult, eiern ikke. Presenningen til Hulda i vinter er større enn noen gang før, 1.5 kvadratmeter byggplast. Presenning er for Pyser. Ellers så har båtene i Son greid seg bra i helgens vind. I morges var det risikosport å komme seg ut på brygga til Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Jeg har fortsatt god samvittighet for båten min jeg. Selv uten presenning. Tiltredes uten forbehold ! Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 Hold på hatten! Nord-Trøndelag vil i natt oppleve full storm. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 26.November.2006 Link til dette innlegget Svart 26.November.2006 "Hold på hatten! Nord-Trøndelag vil i natt oppleve full storm.[/url]" Jau da, har blåst friskt her i kveld ja. Har vel ikke hørt "sangen" i Nærøysundbua så skarp på lenge..... Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Hva vil du kalle nedenforstående da Astor ? Planlagt hærværk ? Uforstandig opptreden ? Iskald beregning ? Idioti ? Suzuki Er jeg blind, eller har tre av båtene på bildet presenning over seg? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Frivakten Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Astor har en spesiell form for vinteropplag. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mouche Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Hvor mye snø skal til før båten synker ? 20 cm ? 200 cm ?? Suzuki Svært mye tatt i betraktning av at den står på land! Hvorfor gidde å måke av båten sier du? Nei, vet ikke helt. Alle bare gjør det liksom og som den lydige medborger jeg er så må vel jeg også? Har også sett at noen mener det kan komme litt vann inn i små hull her og der og så blir det frostsprengning og hele f...skapet, men det tror jeg ikke det er så stor overhengende fare for! Til vinteren ender jeg nok op med å glede meg over all snøen som kommer og heller bruke den til å gå på (med ski)! I'm dreaming of a white x-mas! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roaldbj Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Mitt hovedargument for å bruke presenning på båten, er å hindre skadevirkningene av de sterke kreftene som oppstår i stadig skiftende 0-grad vær når vann fryser og tiner. Jeg har sett flere tilfeller opp gjennom årene hvor sammenføyinger mellom teakplater og dekk, gelcoat-sammenføyinger o.a. er "brutt" opp som følge av frysing og tining. Snøen i seg selv er ikke det største problemet, men når den tiner, og så fryser igjen mange ganger i skiftende 0-grade vær (som det ofte er i Son), så vil mangel på tildekning gi naturkreftene godt spillerom. Jeg antar at dette forholdet er atskillig mindre aktuelt på store deler av Sørlandet og Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Vel, grunnen til at jeg har presenning på er at jeg skal jobbe litt i båten gjennom vinteren. Skal ingenting gjøres, blir det ikke lagt på presenning. Jeg har båt til utendørsbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.