Jump to content

Kraftig vindvær

Astor

Recommended Posts

Litt underlig egentlig, at alle er så absolutt avhengige av de presenningene.

Generelt har folk mer arbeid og bal med disse og ditto stativer enn alt annet ifbm. vinterlagringen.

Er båten tett, tåler den vel litt snø og vann ? Og; er den ikke tett, kjører jeg heller en tetterunde, enn å dra over en presenning som blafrer og slår og knager og blåser til helvete, og sprekker med kanner som gnisser og dunker og lager et sinnsykt bråk og en hel masse arbeid ?

Møkkete blir det uansett. Da bruker jeg bare litt ekstra med vann til våren.

Hva er det jeg ikke har forstått ?

Etter denne runden blir jeg vel stempelt som sinnsykt lat streber i det Private Næringsliv, som prioriterer familien og jobben framfor båten jeg også...

Suzuki

No boat needed..

Du har ikke forstått at skulle jeg hatt min Saga27 uten presenning og bare kalesjen med 2 - 3 m2 flatt tak, hadde jeg ikke sovet godt dersom det ble meldt våt snø utpå natten. Og når en bor 7 mil fra havnen er det ikke bare å stå opp i 2-tiden og rusle ned til båten å måke av snøen. :headbang:

Lars H. :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har ikke turt å si det høyt før, men lurer på det samme. I fjor hadde jeg ikke presennig på og det var myyyyye snø, men med fem minutter til båten så gikk det greit å måke av. I år har jeg satt opp stativet, men enda ikke lagt over presenning. Har til og med kjøpt ny presenning som er vektmessig håndterbar. Vel, vel det er ikke vinter riktig enda så kan fortsatt vurdere hva jeg skal gjøre!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det vet ikke jeg, men kalesjen og aluminiumsbøylene som holder den oppe tåler ikke særlig mye blaut snø.

Lars H.

Litt feil og litt riktig det der. Kalesja tåler utrolig mye mere enn hva man tror. Er noen år siden jeg har brukt pressenning og så lenge en passer på at det ikke ligger for mye is på toppen så går det bra. Etter feing er gjort så er det nok med par rapp med kosteskaftet så er det løsnet og kan feies bort.

Hva vil du kalle nedenforstående da Astor ?

Planlagt hærværk ? Uforstandig opptreden ? Iskald beregning ? Idioti ?

Jeg har fortsatt god samvittighet for båten min jeg. Selv uten presenning.

Suzuki

Jeg har et slags elsk/hat-forhold til disse hvite greiene. Innmari gøy å frese gjennom isen. Kulda plager meg før isen kommer, og så lenge den ligger. Hulda synes det er kult, eiern ikke.

Presenningen til Hulda i vinter er større enn noen gang før, 1.5 kvadratmeter byggplast.

Presenning er for Pyser.

Ellers så har båtene i Son greid seg bra i helgens vind. I morges var det risikosport å komme seg ut på brygga til Hulda.

Hvor mye snø skal til før båten synker ? 20 cm ? 200 cm ??

Suzuki

Svært mye tatt i betraktning av at den står på land!

Hvorfor gidde å måke av båten sier du? Nei, vet ikke helt. Alle bare gjør det liksom og som den lydige medborger jeg er så må vel jeg også? Har også sett at noen mener det kan komme litt vann inn i små hull her og der og så blir det frostsprengning og hele f...skapet, men det tror jeg ikke det er så stor overhengende fare for!

Til vinteren ender jeg nok op med å glede meg over all snøen som kommer og heller bruke den til å gå på (med ski)!

I'm dreaming of a white x-mas!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mitt hovedargument for å bruke presenning på båten,

er å hindre skadevirkningene av de sterke kreftene som oppstår i stadig skiftende 0-grad vær når vann fryser og tiner.

Jeg har sett flere tilfeller opp gjennom årene hvor sammenføyinger mellom teakplater og dekk, gelcoat-sammenføyinger o.a. er "brutt" opp som følge av frysing og tining.

Snøen i seg selv er ikke det største problemet, men når den tiner, og så fryser igjen mange ganger i skiftende 0-grade vær (som det ofte er i Son), så vil mangel på tildekning gi naturkreftene godt spillerom.

Jeg antar at dette forholdet er atskillig mindre aktuelt på store deler av Sørlandet og Vestlandet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...