Jump to content

Kraftig vindvær

Astor

Recommended Posts

Åssen orker du dra på sommertur Astor ? Ettersom båten din ikke er tett mener jeg ? Trudde vitsen med sånn diger bakveggbåt er at snøen skal holde seg ute jeg ?

Suzuki

Båten er nå tett. Den ene luka over førerposisjonen lakk litt. Den er nå byttet. Etter drøye 20 år blir det slittasje og lekkasje. Ikke til å komme forbi det. Noe med gleden rundt båtlivet er å kunne vedlikeholde der det trengs. Nå har jeg tatt meg fri hver tirsdag og torsdag pluss at jeg har helgene til disposisjon. Når ungene er store er det lettere å kunne tilbringe endel av fritiden ombord. Det vil du erfare etter hvert, Suzuki.

Vel, grunnen til at jeg har presenning på er at jeg skal jobbe litt i båten gjennom vinteren.

Skal ingenting gjøres, blir det ikke lagt på presenning.

Jeg har båt til utendørsbruk.

Jeg hadde også planlagt å la båten ligge uten prsenning i vinter. Men så kom arbeidslysten og så var det gjort. Er i dag glad for at jeg la over et dekke slik at jeg kan pusse treverk og jobbe på bakdekket uten at ting blir vått.

Det blir ingen isbryting i vinter. Joda, noen ristet på hode å kalte meg en tulling. OK, hva så? Så lenge man bruker vett og forstand i isen skaper det ikke annet enn slitasje på bunnstoffet. Denne metoden som jeg benyttet meg av har vært brukt blant fiskere og fritidsbåtfolk i en årrekke.

Satser på å få skuta ut til påske slik at vi kan dyrke båtlivet rundt Kosterøyene.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Var nede i havna i søndags (ligger ute). Var litt bekymret for en stor betongbølgebryter som er oppankret ca 35 m bortenfor båten. Den hev ganske kraftig på seg i sjøene.

Hvem er ansvarlig hvis den sliter seg og driver inn i båter som ligger i opplag. Jeg har ikke forsikring... (ingen vil forsikre så gammel båt til overkommlig pris) annet enn egen ansvars forsikring.

Hvis du kan påvise forsømt vedlikehold, også etter gjentatte oppfordringer fra båteiere om at f.eks moringene til brygga må forsterkes fordi 90% av de er tæret bort - da KAN du ha en sak. Men selv da vil du måtte kjempe hardt mot marinaens advokater.

En båt som drar med seg en annen fordi gearkabelen har hoppet av giret, regnes som "hendelig uhell" (faktisk sak). Selv om en gearkabel som hopper av helt klart skyldes forsømt vedlikehold/dårlig ettersyn i mine øyne. Verden er ikke rettferdig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Var nettoppe i båten for å gjøre litt mekking. Så da til min forskrekkelse at bryggen hadde slete seg igjen, eller rettere sagt at den ikke var reparert ennå. Når vinden hadde løyet av etter forrige vindkule, så det ut til at bryggen var ordnet. Flyttet derfor båten tilbake i båsen vår. Den ligger nå skrått 1,5 meter fra land akterut. Er ikke sjangs å flytte den nå. Må vente til vinden løyer :eek:

Lurer på når denne vinden egentlig skal avta? Synes det har vært "sør til sørvest stiv kuling" i mange uker nå. Litt vind er bra for meg med seilbåt, men når det vindmåleren nesten konstant ligger like oppunder storm, blir det jo litt i overkant. Jeg trenger litt roligere vindforhold for å få båten min hjem etter et opphold på slipp. Den ligger på en lånt, og ganske værhard båtplass. Selv om jeg ser til den daglig, føler jeg meg ikke helt trygg. Føler meg heller ikke trygg på å gå ut med den i det harde været, har jo ikke hatt den så lenge, så det blir et valg mellom pest og kolera.

Vannstanden vil stå ekstremt høyt fra Bergen til Stad i kveld [...]

Tja, Meteorologisk tar i så det holder: met.no/obsvarsel.html (NB! Denne siden oppdateres og går raskt ut på dato)

I skrivende stund står det følgende på denne siden:

Mandag 4/12 kl 0815:

Varsel for strekningen Svenskegrensa - Tregde:

Risiko for høy vannstand, estimert til 45-55 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene ventes i dag og i natt.

Mandag 4/12 kl 0815:

Varsel for strekningen Stavanger - Rørvik:

Risiko for høy vannstand, estimert til 40-50 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene ventes i formiddag. Seint i kveld og i natt er vannstanden estimert til 50-65 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene.

Jeg ligger til fast kai og har nå ringt til nabobåten slik at han skal nedom og slakke litt på sin.

Jeg skal selv ned i kveld og passe litt på. Har sakffet meg barnevakt til ungene en stund.

Ser at vi ligger an til rundt 84 cm over "1954 middelvann" som jeg bruker på met.no. Da må nok til og med jeg slakke på fremre fortøyninger.

Gamlefar sjekker båten sent i kveld på vei hjem...så vi passer på det vi kan!!

Rusker forøvrig godt i huset på prærien nå i kveld regnet LAVER ned!

Var en del vann i dag ja, Rolfsnesen til min far så rett og slett sjøsatt ut inne i naustet. Den hadde fin vannlinje akterut men stod fortsatt støtt på slippvognen. Båten min manglet ca 40 cm på å få vann under kjølen der den står på land. Kikket faktisk ned på Outbreak sin båt når jeg kjørte forbi, så ut til å ligge fint den. Misunner deg den plassen der Outbreak..!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...