Astor Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Åssen orker du dra på sommertur Astor ? Ettersom båten din ikke er tett mener jeg ? Trudde vitsen med sånn diger bakveggbåt er at snøen skal holde seg ute jeg ? Suzuki Båten er nå tett. Den ene luka over førerposisjonen lakk litt. Den er nå byttet. Etter drøye 20 år blir det slittasje og lekkasje. Ikke til å komme forbi det. Noe med gleden rundt båtlivet er å kunne vedlikeholde der det trengs. Nå har jeg tatt meg fri hver tirsdag og torsdag pluss at jeg har helgene til disposisjon. Når ungene er store er det lettere å kunne tilbringe endel av fritiden ombord. Det vil du erfare etter hvert, Suzuki. Vel, grunnen til at jeg har presenning på er at jeg skal jobbe litt i båten gjennom vinteren.Skal ingenting gjøres, blir det ikke lagt på presenning. Jeg har båt til utendørsbruk. Jeg hadde også planlagt å la båten ligge uten prsenning i vinter. Men så kom arbeidslysten og så var det gjort. Er i dag glad for at jeg la over et dekke slik at jeg kan pusse treverk og jobbe på bakdekket uten at ting blir vått. Det blir ingen isbryting i vinter. Joda, noen ristet på hode å kalte meg en tulling. OK, hva så? Så lenge man bruker vett og forstand i isen skaper det ikke annet enn slitasje på bunnstoffet. Denne metoden som jeg benyttet meg av har vært brukt blant fiskere og fritidsbåtfolk i en årrekke. Satser på å få skuta ut til påske slik at vi kan dyrke båtlivet rundt Kosterøyene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
baatsman Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Det er ikke sikkert det blir så mye is i år. Fint for oss som ligger ute. Skal opp i mai for full "shining". Alt er kjøp inn allerede. I tilfelle sommersesongen starter i feb. Ellers har 200 g presening som funket/funker bra i vinden. helt tett. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sjøtummel Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Den pussigste vinterforberedelse jeg har sett i år er en seilbåt som har fått dekksstativ og presenning, uten at eieren har tatt seg bryet med å ta ned rullefokken for vinteren. Jeg lurer litt når jeg ser sånt. Sitér dette innlegget Link to post
marefolan Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Var nede i havna i søndags (ligger ute). Var litt bekymret for en stor betongbølgebryter som er oppankret ca 35 m bortenfor båten. Den hev ganske kraftig på seg i sjøene. Hvem er ansvarlig hvis den sliter seg og driver inn i båter som ligger i opplag. Jeg har ikke forsikring... (ingen vil forsikre så gammel båt til overkommlig pris) annet enn egen ansvars forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Løyer i kveldinga sier de vise på Blinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Hvem er ansvarlig hvis den sliter seg og driver inn i båter som ligger i opplag Du må dessverre betale reparasjon av egen båt selv. Hvis en bølgebryter sliter seg, vil det nok bli betraktet som hendelig uhell/teknisk feil. Da svarer hver for skade på egen båt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
marefolan Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Betongbrygga som tjener som bølgebryter tilhører jo utleier av båtplassene. Har ikke han ansvar for utstyret i og med at han beregner seg leie for båtplassen? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Nei. Ikke sålenge uhellet er nettopp det, et uhell. Moralen ? Sørg for forsikring. One way or another.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Hvis du kan påvise forsømt vedlikehold, også etter gjentatte oppfordringer fra båteiere om at f.eks moringene til brygga må forsterkes fordi 90% av de er tæret bort - da KAN du ha en sak. Men selv da vil du måtte kjempe hardt mot marinaens advokater. En båt som drar med seg en annen fordi gearkabelen har hoppet av giret, regnes som "hendelig uhell" (faktisk sak). Selv om en gearkabel som hopper av helt klart skyldes forsømt vedlikehold/dårlig ettersyn i mine øyne. Verden er ikke rettferdig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Goddis77 Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Var nettoppe i båten for å gjøre litt mekking. Så da til min forskrekkelse at bryggen hadde slete seg igjen, eller rettere sagt at den ikke var reparert ennå. Når vinden hadde løyet av etter forrige vindkule, så det ut til at bryggen var ordnet. Flyttet derfor båten tilbake i båsen vår. Den ligger nå skrått 1,5 meter fra land akterut. Er ikke sjangs å flytte den nå. Må vente til vinden løyer Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Den pussigste vinterforberedelse jeg har sett i år er en seilbåt som har fått dekksstativ og presenning, uten at eieren har tatt seg bryet med å ta ned rullefokken for vinteren. Jeg lurer litt når jeg ser sånt. Apropo det.. Du har ikke tilfeldigvis en Hanse? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.November.2006 Link til dette innlegget Svart 29.November.2006 Apropo det.. Du har ikke tilfeldigvis en Hanse? Mye er tilfeldig i min tilværelse, men hva slags båt banken lar meg disponere hører ikke med til tilfeldighetene... Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 1.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2006 Full storm ved kysten http://www.nettavisen.no/innenriks/article822383.ece Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2006 Overraskende Stille her i floden nå. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Lurer på når denne vinden egentlig skal avta? Synes det har vært "sør til sørvest stiv kuling" i mange uker nå. Litt vind er bra for meg med seilbåt, men når det vindmåleren nesten konstant ligger like oppunder storm, blir det jo litt i overkant. Jeg trenger litt roligere vindforhold for å få båten min hjem etter et opphold på slipp. Den ligger på en lånt, og ganske værhard båtplass. Selv om jeg ser til den daglig, føler jeg meg ikke helt trygg. Føler meg heller ikke trygg på å gå ut med den i det harde været, har jo ikke hatt den så lenge, så det blir et valg mellom pest og kolera. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Vannstanden vil stå ekstremt høyt fra Bergen til Stad i kveld når ekstremværet Oda slår til med storm og torden. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159101 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Vannstanden vil stå ekstremt høyt fra Bergen til Stad i kveld [...] Tja, Meteorologisk tar i så det holder: met.no/obsvarsel.html (NB! Denne siden oppdateres og går raskt ut på dato) I skrivende stund står det følgende på denne siden: Mandag 4/12 kl 0815: Varsel for strekningen Svenskegrensa - Tregde: Risiko for høy vannstand, estimert til 45-55 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene ventes i dag og i natt. Mandag 4/12 kl 0815: Varsel for strekningen Stavanger - Rørvik: Risiko for høy vannstand, estimert til 40-50 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene ventes i formiddag. Seint i kveld og i natt er vannstanden estimert til 50-65 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Kjørte langs Drammensfjordens bredder i ettermiddag. Springflo! Enkelte steder var hele gressplener dekket med Drammensfjorden. Om det fortsatt stiger får vi se i morgen tidlig. Kanskje det bare er å bakke ut fra opplagsplassen i morgen? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sabeltann Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Jeg ligger til fast kai og har nå ringt til nabobåten slik at han skal nedom og slakke litt på sin. Jeg skal selv ned i kveld og passe litt på. Har sakffet meg barnevakt til ungene en stund. Ser at vi ligger an til rundt 84 cm over "1954 middelvann" som jeg bruker på met.no. Da må nok til og med jeg slakke på fremre fortøyninger. Gamlefar sjekker båten sent i kveld på vei hjem...så vi passer på det vi kan!! Rusker forøvrig godt i huset på prærien nå i kveld regnet LAVER ned! Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Er på vei over Skagerak nå, og det er lelativt store fartshumler på veien(i sjøen). Tror ikke det har vært mange dager med så stor sjø siden vinteren 2005! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 (redigert) http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article381661.ece Jeg ligger heldigvis trygt og godt på flytebrygge. Redigert 4.Desember.2006 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Var nå i kveld kl 23:15 og så på Strømme bro. Verste jeg har sett på lenge. Er også første gangen jeg har gått på landgangen til bryggen vår nesten i vater. Alt stod heldigvis godt til med båten. 3dje gangen idag at jeg sjekker båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Var en del vann i dag ja, Rolfsnesen til min far så rett og slett sjøsatt ut inne i naustet. Den hadde fin vannlinje akterut men stod fortsatt støtt på slippvognen. Båten min manglet ca 40 cm på å få vann under kjølen der den står på land. Kikket faktisk ned på Outbreak sin båt når jeg kjørte forbi, så ut til å ligge fint den. Misunner deg den plassen der Outbreak..!!! Sitér dette innlegget Link to post
Actros Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159204 Blir nesten "Hagebåter" snart!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Misunner deg den plassen der Outbreak..!!! Plassen er super den, bare vinden ikke kommer som den gjør nå. Alle andre retninger og båten ligger i le. Ser ut til at bryggen holder enda, og det er ikke lenge til den blir fikset heller tror jeg. Krysser fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.