Jump to content

Registrering og Volvo Penta serienummer

bard

Recommended Posts

Jeg står litt fast og hadde vært veldig takknemmelig om noen kunne hjelpe meg videre.

For 3 år siden kjøpte jeg 70-talls Nordkapp med noe nyere Volvo Penta AQ200D (GM V8). Jeg prøvde å registrere båten rett etter kjøp, men måtte etterhvert gi opp fordi jeg ikke hadde et serienummer på motoren som de kunne godkjenne.

Nå har jeg endelig mulighet til å få båtplass i mitt navn, men da må båten være registrert og ha forsikring. Jeg psyker meg opp og gjør meg klar til en ny runde.

Er Redningsselskapet 'snillere' enn det Tollvesenet var?

Hvis ikke trenger jeg noen tips for å komme videre. Jeg har ingen dokumentasjon på motoren, men jeg kjenner historikken et stykke bakover og har ingen grunn til å tro at det er noe snusk. Det eneste jeg kan finne av nummer på motoren er et VP klistremerke med CU og 5 siffer. På skroggjennomføringen (transom?) står det et flott skilt med produkt- og serienummer. Et VP-verksted jeg var i kontakt med mente de kunne finne motornummeret ut fra dette nummeret og nummeret på hakkagregatet. Jeg har funnet et skilt øverst ved drivakselbelgen, men dette er lakkert flere ganger og det ser ikke ut som det er slått inn siffer i det. Er det mulig å komme videre her? Kan nummerene jeg har brukes til noe? Jeg er 99% sikker på at det ikke finnes annen merking på blokka. Må jeg spore opp tidligere eiere og håpe noen har noe papirer liggende i en skuff eller er det greiere å jukse litt? Mener å huske at tollvesenet ville ha et 12-sifret nummer som startet med 2. Det er litt fristende å dikte opp et nummer, men jeg er redd det kan skape mer problemer enn det løser.

Redigert av bard (see edit history)
Jeg fant dette.

Men les også dette fra et annet forum.

Dette var nyttig. Har sjekket Drevia tidligere, men av en eller annen grunn har jeg ikke sett den oversikten. Da kan det se ut som det 5 sifrede nummeret jeg fant har en betydning. Sjekkes.

Hvis det er mulig å registrere uten motor så er jo det en mulig løsning, men jeg tror jeg prøver å gjøre det riktig først.

• 3 uker senere...

(Oi, der forsvant 2 uker nesten uten at jeg merket det, alt for mye jobb.)

Nå har jeg sjekket alle numrene igjen og ingen av dem stemmer med det Drevia oppgir for noe i nærheten av min motortype. :crazy:

Skiltet på svinghjulskåpa (eller deromkring) har P/N på 10 siffer der de 4 siste er stemplet og serienummer på 6 siffer.

Sjekket også svaret fra Tollvesenet igjen, de ville ha 10 siffer (ikke 12) som begynner på 22.

P/N er jo 10 siffer og det stemmer med det som ble sagt på Fjord-forumet, men mitt P/N starter med 86.

Lurer litt på om jeg skal sende inn de numrene jeg har og se hva Redningsselskapet sier. Det er bra jeg har vinteren på meg ...

Redigert av bard (see edit history)

Hvis dette er en Volvo Penta som går på bensin er motornummeret CUXXXXX (5 siffer). Det er bare Volvo Pentas dieselmotorer (og bensinmotorer av nyere utgave) som har 10 sifre i motornummeret. Dette vet de i RSSR.

Send inn papirene med det motornummeret som står på klistremerket, så skal du se det ordner seg. :wink:

--

Jonas

Redigert av jonaslep (see edit history)
Hvis dette er en Volvo Penta som går på bensin er motornummeret CUXXXXX (5 siffer). Det er bare Volvo Pentas dieselmotorer (og bensinmotorer av nyere utgave) som har 10 sifre i motornummeret. Dette vet de i RSSR.

Drevia sa akkurat det samme, virker lovende. Fikk også annen nyttig info fra Drevia, stjerne i boka.

Mulig tollvesenet ble lurt av at typebetegnelsen sluttet på D.

Hva er "nyere bensinmotor" forresten? Jeg tror jeg oppga min til å være '86 (halvkvalifisert gjetting, siste prod. år for AQ200?), mulig den skulle hatt 10 sifret nummer hvis den var så ny

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...