Jump to content

Tetting av tak, Epoxy eller coelan?

M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

Prøver å legge slagplanen litt fremover. Har vært inne på tanken om å benytte coelan på taket på Shanty (merbau), dette er jo ett relativt kostbart stoff. Tenker serfor på om det er andre alternativer. viktigste forusettning er at det blir tett! Noen som har benyttet Epoxy til dette formålet? som kan komme med innspill? eller andre som har formeninger om hva som er det beste alternativet. skal jeg benytte meg av coelan, blir det en ca.pris på 700 kroner kvadraten.

Innspill ønskes!

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Jeg har lagt duk og epoksy på kahytt taket mitt og det holder helt tett. Innlegg 1, 2, 4 og 41 viser noen bilder av dette.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Duken blir transparang når den blir mettet med epoksy, se på dagens mahogny racere f. eks. Jeg har malt fordi jeg ville ha og det hadde hvert et malt dekk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Snakket med west system i går. De anbefalte meg å rulle epoxy direkte på treverket med skum rulle. 300 gram pr. kvadrat. Over dette skulle det det benyttes polyurethan lakk. Trolig blir dette løsningen.

Affe

Uten duk? Det går nok, hvis underlaget er ok. Etter min mening bør da taket være limt med epoxy på finer helst marine-kvalitet (kokfast). Hvis det kun er lagt "dekkplank" der, så ville jeg brukt duk i tillegg.

Hvis utseendet teller, kan jeg tilføye at går man helt innpå vil man kunne se teksturen i fiberduken, men en halvmeter unna synes det ikke. Med duk blir dette tett og sterkt. Da blir dette en avveining.

OBS! Hvis det er brukt finer som underlag til taket, og dette er limt og forseglet med epoxy, så kan man få problemer med luftblærer som fanges under duken når man legger denne på topp. Epoxy genererer noe varme i herdeprosessen, og luft som fanges under duken blir synlig til de grader.

Legg et lag med epoxy uten duk først, matt så ned dette laget og legg så duken. Da er treet forsleglet før man begynner. Man får riktignok "kun" en mekanisk binding mellom lagene med epoxy, men det er likevel svært sterkt, og taket er ikke det stedet som skal tåle de største påkjenningene.

Pero.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...