M/B Shanty Startet 2.November.2006 Link til dette innlegget Startet 2.November.2006 Hei! Prøver å legge slagplanen litt fremover. Har vært inne på tanken om å benytte coelan på taket på Shanty (merbau), dette er jo ett relativt kostbart stoff. Tenker serfor på om det er andre alternativer. viktigste forusettning er at det blir tett! Noen som har benyttet Epoxy til dette formålet? som kan komme med innspill? eller andre som har formeninger om hva som er det beste alternativet. skal jeg benytte meg av coelan, blir det en ca.pris på 700 kroner kvadraten. Innspill ønskes! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Jon-Kåre Svart 2.November.2006 Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Jeg har lagt duk og epoksy på kahytt taket mitt og det holder helt tett. Innlegg 1, 2, 4 og 41 viser noen bilder av dette. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/B Shanty Svart 2.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Jeg har lagt duk og epoksy på kahytt taket mitt og det holder helt tett. Innlegg 1, 2, 4 og 41 viser noen bilder av dette. Hei! takk for svar! Beklager at jeg ikke presiserte i innleget at dette må være transperent! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Jon-Kåre Svart 2.November.2006 Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Duken blir transparang når den blir mettet med epoksy, se på dagens mahogny racere f. eks. Jeg har malt fordi jeg ville ha og det hadde hvert et malt dekk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 2.November.2006 Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 (redigert) Bare husk at man må lakke som avslutning, epoxy er ikke uv bestandig. (2 komp lakk) Sjøl skal jeg avslutte med transparang topcoat, så slipper jeg og vente på tørk mellom lagene Redigert 2.November.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 2.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Sjøl skal jeg avslutte med transparang topcoat, så slipper jeg og vente på tørk mellom lagene skal dette direkte på treverket?? hvilken type? link? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
M/S Bastard Svart 2.November.2006 Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Det vet jeg ikke, men jeg skal legge epoxy/duk og avslutte med 2 strøk topcoat. Ups, jeg nevner feil produkt. Sjekket boksene nå, Penguin Hardtop 2 komp er det jeg skal bruke som avslutning på epoxy/duk. Det er Jotun det jeg har, link her Jotun Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 2.November.2006 Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 (redigert) Sjekket boksene nå, Penguin Hardtop 2 komp er det jeg skal bruke som avslutning på epoxy/duk. Men den er vel ikke gjennomsiktig, men derimot en tokomponent lakk med farge ? Selv brukte jeg epoxy og duk, og lakket med 2-komp polyurethane lakk. Redigert 2.November.2006 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 2.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Selv brukte jeg epoxy og duk, og lakket med 2-komp polyurethane lakk. ser bra ut! oppskrift? hvilke produkter og fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
M/S Bastard Svart 2.November.2006 Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 (redigert) Joda, den jeg har er "klar" som det står på boksen. Byggshopen måtte bestille den for meg, for jeg hadde krav om at det måtte være transparent Det er forøvrig en 2 komp polyurethan maling som det står på boksen Redigert 2.November.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Selv brukte jeg produkter fra SP-Systems. SP-106 epoxy og 200g/m2 duk. Som lakk brukte jeg også en fra samme leverandør, Ultravar tror jeg den het. Handla hos Diab i Asker. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 4.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Snakket med west system i går. De anbefalte meg å rulle epoxy direkte på treverket med skum rulle. 300 gram pr. kvadrat. Over dette skulle det det benyttes polyurethan lakk. Trolig blir dette løsningen. Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
pero Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Snakket med west system i går. De anbefalte meg å rulle epoxy direkte på treverket med skum rulle. 300 gram pr. kvadrat. Over dette skulle det det benyttes polyurethan lakk. Trolig blir dette løsningen.Affe Uten duk? Det går nok, hvis underlaget er ok. Etter min mening bør da taket være limt med epoxy på finer helst marine-kvalitet (kokfast). Hvis det kun er lagt "dekkplank" der, så ville jeg brukt duk i tillegg. Hvis utseendet teller, kan jeg tilføye at går man helt innpå vil man kunne se teksturen i fiberduken, men en halvmeter unna synes det ikke. Med duk blir dette tett og sterkt. Da blir dette en avveining. OBS! Hvis det er brukt finer som underlag til taket, og dette er limt og forseglet med epoxy, så kan man få problemer med luftblærer som fanges under duken når man legger denne på topp. Epoxy genererer noe varme i herdeprosessen, og luft som fanges under duken blir synlig til de grader. Legg et lag med epoxy uten duk først, matt så ned dette laget og legg så duken. Da er treet forsleglet før man begynner. Man får riktignok "kun" en mekanisk binding mellom lagene med epoxy, men det er likevel svært sterkt, og taket er ikke det stedet som skal tåle de største påkjenningene. Pero. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Alternativt venter man bare til epoxyen er nesten helt herdet før man legger på duken og lag to med epoxy, da slipper man å pusse og man får kjemisk binding mellom lagene. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Selvfølgelig helt korrekt. Nevnte ikke dette som alternativ, burde gjort det. Men det er bemerkelsesverdig hvor ofte dette "tidsøyet" faller til etter midnatt.. Men med god planlegging går dette helt fint. Himmel, har visst fått smiliessyken... Pero. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.