Jump to content

Tips til skifte av motor i Tresfjord 28

mor Amica

Recommended Posts

Vi vurderer å skifte ut den gamle perkinsen i vår Tresfjord 28 og er veldig mottagelig for gode tips fra alle båtkyndige der ute. Tanken er å prøve med en litt større motor på ca. 80 HK. Satser på å få tak i en pent brukt motor som enten er overhalt eller overhaling er nødvendig. Håper noen har et godt tips om hva slags motor det kan være værdt å satse på. Vi venter spent på mange gode forslag.

Med hilsen Geir.

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Hei.

Jeg hadde en Tresfjord28 i 19 år, fra 1985 til 2004. I 1998 skiftet jeg motor fra Perkins 4108, 49HK til Yanmar 96HK og opplevde et helt annet båtliv. :flag:

Yanmar'en var 1996 mod. altså relativt ny, og kostet tilsvarende, men jeg syntes det var verdt det.

Du finner mer info. i Erfaringsdatabasen.

Stubben.

Pensjonist som nyter livet

Skriver under på det stubben skriver(gikk fra 4108 til 120hk yanmar). Nå vet jeg ikke om trefjorden er en halvplaner men uansett du vil jo få mere fart med en større maskin, samt mere krefter ved stygge vær.

Hva men en 72hk yanmar om du har deplasement skrog. Vet om en årø28 som har den montert og gjør 10-12 mil.

Motoren kan monteres inn på de gamle motor festene og, dog må en ofte vinkle motor annerledes da yanmaren har nedvinklet gear det har sikkert ikke din 4108 (som er en fantastisk maskin dog)

Ikke kjennskap til md40 maskinene, men det er jo mye lengre en perkins maskinen SAMT at det er bredere, din motor idag er 47cm mellom labbene, en 40 maskin er vel ca 55, så da må du bygge om masse.

Brukte selv to år på prossessen med og finne erstatningsmotor til min båt, lurte veldig på VP41 maskinen, men slet med plassen, så fort at med yanmar(eller nogva/nanni) så fikk en lav vekt samt mye hk. til en fornuftig pris.

Tresfjord 28 ble levert med motoren montert i en "kassett" som jeg regner med ga en fin støydemping. Den ble fjernet i min når det ble satt inn en VP MD22A. Støydemping får du aldri for mye av, så det kan være lurt å kikke etter motorer som passer inni denne kassetten.

Gerhard

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...