Jump to content

olje skift

ola_dunk

Recommended Posts

Om du skrev i klartekst hvilken motor du har, så er det sikkert noen som har god peiling på oljemengde her vil jeg tro, og 7 liter eller ei..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg skiftet motorolje i dag i en VP TAMD40B som er lik motoren din. Det skal være nær 11 liter olje i denne motoren, men jeg fikk ikke tatt ut mer enn nærmere 8 liter. Tre liters olje ligger fortsatt der sammen med ny olje. Er dette bra? I fjor var det et verksted som gjorde skiftet for meg mens jeg så. Der fikk de pumpet ut over ti liter! Hva er forskjell mellom oss hm.... kanskje noe med pumpen?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Oljepeilepinnen min var nesten fullt etter ett års bruk - motoren min bruker svært lite olje. Jeg brukte samme rør der peilepinnen ligger for å suge oljen ut siden det andre røret var for liten til slangen som fulgte med pumpen. Kanskje det er denne årsaken som utga mindre oljemengde?

Mvh erund

Ok, det gjorde jeg også ved å kjøre motoren varmt. Problemet mitt var at slangen fra Pela oljepumpe ikke kom så langt nede. Den stoppet et sted slik at den ikke kunne nå langt nede og jeg flyttet den derfor over til røret der peilepinnen ligger. Mulig jeg skulle skaffe en slange som er tynnere? Fikk du din originale fra Pela helt nede i røret ved siden av? Min utgave er på 4 liters kapasitet.

Men gjør det noe da om man har allerede blandet nesten 8 liters ny og frisk olje sammen med tre liters gammel olje fra et år siden med 80 timers kjøring?

Mvh erund

Mulig jeg skulle skaffe en slange som er tynnere?

Fikk inn en bil på jobben, hvor kunden hadde brukt ei billig pumpe til og suge ut oljen etter at motoren var blitt varmkjørt.

Det som skjedde var at slangen smeltet av, den ble liggende igjen i bunnpanna, vi måtte da demontere bunnpanna for og ta ut slangen. Ble ikke et billigt oljeskift det nei.

Allså, ha dette litt i bakhodet når du skaffer deg slange, den bør tåle litt.

Jeg skal ikke påstå bombesikkert at det går i bunn, for det er bare en konklusjon av at jeg får ut like mye olje som jeg fyller på(minus litt i filter). Motoren bruker ikke olje på et oljeskift, så jeg har ikke etterfyllt noe, derfor antar jeg at det ikke kan være mange milimeter over bunn. :smiley:

At du får ut like mye som du helte på, betyr ikke nødvendigvis at du får ut all oljen. Du tapper bare tilsvarende det du fylte på siste gangen, men i motoren kan det i utgangspunktet være mye olje igjen etter avtapping.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Tror ikke det skal være mye igjenn så lenge peilestikka er på full da jeg skifter, og får ut bortimot 11 liter olje(har ikke målt nøyaktig men over 10 og under 11). I instruksjonsboka står det 10l uten filter, og 11 l med, og det stemmer rimelig bra med det jeg fyller på igjenn. Men jeg skal prøve med det tynne røret til slutt neste gang jeg skifter. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...