Jump to content

Kjøle-/motorrens?

erund

Recommended Posts

Lurer på om det er nødvendig å ta kjøle-/motorrens i Volvo Penta TAMD40B som er 20 år gammel? Jeg merker kanskje to grader for høyt i temperaturen ved marsjfart i forhold til tidligere, dvs. ca 86 grader ved 3250 omdreininger. Øker jeg turtallet til 3400 som også er marsjfart (200 under topp turtall) så er tempen på ca 88 grader ved lengre tid. Som oftest hvis jeg holder ved turtallet 3200-3250 så vil tempen være 84-86 grader. Er dette normalt? Bør jeg evt ta kjøle-/motorrens? Holder det nok med skift av kjølevæske ved annethvert år? Termostater er nye. Impeller er ny. Intercooler ble renset for 3-4 år siden (tidligere eier).

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Greit å ta det før det blir for høyt når du ser tendensen. Ta en runde med systemrens. Jeg tappet sjøvannssiden for saltvann og tok ut annoder, åpnet sjøvannsfilteret(sitter etter impellerpumpe) og puttet en passende slange i røret ut av filteret. Satte på en slange rett før eksosbendet og oppi ei bøtte.Spylte igjennom med ferskvann, og blåste ut vannet med ei pumpe til gummibåt, gjennom slangen i sjøvannsfilteret. Deretter blandet jeg en 5 liter med systemrensblanding, og fylte gjennom slangen med med trakt, til det kom ut i bøtta i andre enden. Lot det stå et par dager før jeg blåste det ut og silet det. Slik fortsatte jeg til det ikke kom mer skitt. Enkel og funksjonell måte med lite skruing. Trengte bare 1 liter systemrens hos meg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...