erund Startet 2.November.2006 Link til dette innlegget Startet 2.November.2006 Lurer på om det er nødvendig å ta kjøle-/motorrens i Volvo Penta TAMD40B som er 20 år gammel? Jeg merker kanskje to grader for høyt i temperaturen ved marsjfart i forhold til tidligere, dvs. ca 86 grader ved 3250 omdreininger. Øker jeg turtallet til 3400 som også er marsjfart (200 under topp turtall) så er tempen på ca 88 grader ved lengre tid. Som oftest hvis jeg holder ved turtallet 3200-3250 så vil tempen være 84-86 grader. Er dette normalt? Bør jeg evt ta kjøle-/motorrens? Holder det nok med skift av kjølevæske ved annethvert år? Termostater er nye. Impeller er ny. Intercooler ble renset for 3-4 år siden (tidligere eier). Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Sea Oasis Svart 2.November.2006 Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Høres ut som det er på gang,sjøvannssiden bør nok renses til våren. Har bra erfaring med systemrens fra Maritim. Slipper å demontere intercooler og varmeveksler Følg bruksannvisning. Sitér dette innlegget Link to post
penelope Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Synes ikke motoren har for høy temp. Temp ligger greit innenfor det som står skrevet i vp boka. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Greit å ta det før det blir for høyt når du ser tendensen. Ta en runde med systemrens. Jeg tappet sjøvannssiden for saltvann og tok ut annoder, åpnet sjøvannsfilteret(sitter etter impellerpumpe) og puttet en passende slange i røret ut av filteret. Satte på en slange rett før eksosbendet og oppi ei bøtte.Spylte igjennom med ferskvann, og blåste ut vannet med ei pumpe til gummibåt, gjennom slangen i sjøvannsfilteret. Deretter blandet jeg en 5 liter med systemrensblanding, og fylte gjennom slangen med med trakt, til det kom ut i bøtta i andre enden. Lot det stå et par dager før jeg blåste det ut og silet det. Slik fortsatte jeg til det ikke kom mer skitt. Enkel og funksjonell måte med lite skruing. Trengte bare 1 liter systemrens hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.