Tine IV Startet 22.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2003 Uffameg nå dukka det opp mest sannsynlig et problem til .Var ute på en liten kjøretur i dag.Døra sto open til acterkabin så derfor hørte jeg det,hakke hørt det før.Skrangler baki der,hører det når jeg gir på litt.Kan det ,eller er det lager på akselen som er i ferd med å ta kvelden,eller kan det skrangle i mange år til ? Er ikke så kjempe mye men det skrangler ,men etter jeg kjøpte denne båten så hører jeg og ser mer en normalt :) Er det bare og løfte opp båten og bytte lager eller hva gjør jeg ?En ting til baki der,smørekoppen sitter på en ca halvmeter slange pluss at jeg syntes den koppen er litt liten,kansje bedre med en smørenippel ? Forslag taes imot med åpene armer Hilsen TINE II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sigurd Svart 22.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2003 Hei! ....eller kan det vaere at du lytter til kaviteringa di for foerste gang? Hadde vaert aa haape. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2003 Hei! ....eller kan det vaere at du lytter til kaviteringa di for foerste gang? Hadde vaert aa haape. mvh Sigurd Og det betyr hvafornoe ? Beklager men er ikke så fremendordkyndig .. :wink: Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
klikk Svart 22.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2003 Og det betyr hvafornoe ? Beklager men er ikke så fremendordkyndig .. Kavitering er støy som er forårsaket av vannmasser i bevegelse i området rundt/bak propellen. Tror jeg da,, Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 22.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2003 Hei igjen! Avhengig av propell stigning, fart, skrogutforming pluss sikkert masse annet vil du faa stoy pga kavitasjon. Kavitasjon er rett og slett koking i vannet paa vakumsida av propellen. Sikkert mange her som kan gi utredninger helt ned til de minste detaljer, men jeg tror ikke det er noedvendig aa gjoere kavitasjon for vanskelig. Alle propeller foraarsaker kavitasjon i stoerre eller mindre grad. Baki hos meg er det ett sant helvete paa marsjfart. Under koya akterut er det som aa sitte under ett blekktak som noen ustanselig tipper grus paa. (staalskrog). Skrangling hoeres lovende ut etter mitt skjoenn. Er det vibersjon/risting er det litt vaerre men det ville du merka selv med doera akterover lukka tror jeg. Er du i tvil saa faa en med litt erfaring til aa bli med deg en tur. Det finnes flere her paa Baatplassen fra Hortensomraadet med mye viten. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 22.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2003 Forslag taes imot med åpene armer Hilsen TINE II Hei, Hvorfor forekommer kavitering? 1: Propellen er ikke symmetrisk eller ut av balanse. Svar; Propellen er skadet. Vannstrømmene, som er ekstremt sterke, skaper undertrykk i en del områder på propellbladet som river løs stykker fra propellbladet. 2: Den går for fort. Svar: Du har for liten propell. Høy hastighet på propellen kan skape ekstreme undertrykk som igjen kan rive løs stykker fra propellen, 3: Vannstrømmen fra det som ligger foran propellen har abnormalt strømningsmønster. Svar: Kjølen er feilkonstruert. 4: Du har ikke kavitasjon: Svar1: Du har ubalanse i lagrene, rett opp lagrene eller : Svar2: Den vannsmurte gummiforingen ytterst på akslingen(husker ikke navnet, noen kaller det vannlageret) er utslitt. (Her må noen kompensere med navn). Kan garantere at du får endel bråk "baki" hvis dette lageret er gåen. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 23.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 Hei, Hvorfor forekommer kavitering? 1: Propellen er ikke symmetrisk eller ut av balanse. Svar; Propellen er skadet. Vannstrømmene, som er ekstremt sterke, skaper undertrykk i en del områder på propellbladet som river løs stykker fra propellbladet. 2: Den går for fort. Svar: Du har for liten propell. Høy hastighet på propellen kan skape ekstreme undertrykk som igjen kan rive løs stykker fra propellen, 3: Vannstrømmen fra det som ligger foran propellen har abnormalt strømningsmønster. Svar: Kjølen er feilkonstruert. KAT Hei! Huff da...reine dommedagsprofetien det her. Min propell er ikke usymetrisk eller ute av ballanse, gaar ikke for fort, er ikke for liten. Intet abnormt stromningsmoenster og store stykker av propellen er fortsatt inntakte. Nesten like blank etter 3000 timer. Like forbannet har jeg kavitasjon som alle andre. Mer eller mindre. Den kavitasjonsloese propell finnes ikke. Selv Russiske og Amerikanske U-baater kaviterer som bare H i enkelte fartsomraader. Akselerasjon vil alltid skape kavitasjon uansett konstruksjon. Jeg tror ikke det er riktig aa svartmale begrepet kavitasjon for mye for en som ikke har noe saerlig erfaring med det. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 23.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 Synes vel egentlig at "bråket" fra propellen må kunne kalles noe annet enn "skrangling/rakling". Hvis det har oppstått "nye lyder" av denne typen er det sansynlig at du begynner å få et slitt cutlesslager - det. "bakre" lageret mot propellen. Enkleste måte å "sjekke" ut dette på er å rett slett å ta tak i propellen/akselen bak båten + dra i "det hele" sideveis. Det skal da ikke være noe som helst "slark". Er det anntydning til slark begynner cutlesslageret å bli slitt - og det er ikke så mye som skal til før dette kan skape mye "nylyd". Å bytte til nytt lager er en forholdsvis enkel sak, men regn med noe "knot" grunnet skruer som sitter fast osv..... Forøvrig hardde Båtmagasinet en OK artikkel om "emnet" for et par/tre år siden. Prisen på nytt cutlesslager er ikke avskrekkende. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 Hvis det var første gang du kjørte med døra åpen kan det vel godt være at det er "normale" lyder du hører. Propellbladenes slag mot skrogbunnen vil alltid lage lyd/vibrasjoner som kan forsterkes ved at deler av båtens innredning "skrangler med". Kavitasjon har jeg ikke tro på, det høres mer ut som en bruse-lyd. Andre muligheter er at det er roret som lager lydene, f.eks. på grunn av slitte lager. Og som andre har nevnt, cutlesslageret. For smøring synes jeg det er mest praktisk å fastmontere en fett-presse med slange. Normalt er gjengene i lageret 1/4" og slangen 1/8" så man trenger en overgang. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 Kavitasjon er helt vanlig og kommer som andre nevnte av undertrykket på baksiden av propellen. Det er først når kavitasjonen blir skikkelig kraftig, f.eks. ved skadde propellblad, at den "eter" bort metall. Så en gang på propellen på en av de store gamle passasjerbåtene (Gamle Rogaland eller Gamle Salten) i det den koblet inn. Selv med tomgangsturtall på propellen var der tydelig kavitasjon helt ytterst på propellvingene. Luftbobler laget er tydelig spiralmønster i propellvannet langt bak båten. Dersom du hat fått en ny ulyd baki der er det nok sannsynlig at cutlesslageret er slitt. Hvis du tar tak i akslingen og løfter, vil du kunne kjenne om der er slark. Kjenner du noe slark må lageret skiftes. Du kan jo også se på akslingen, helt bak, i full fart, om den står i ro eller beveger seg/rister sideveis. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tine IV Svart 23.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 Tusen takk for svarene.Jeg trur mest på lager som er på vei til og ta kvelden.Har hørt div dåli lager før,syntes jeg kjenner igjen den stygge lyden , men burde kansje skrangla hele tiden ? Jaja er det ikke det ene å skru på så ....Kan jo komme tilbake med fasittsvaret når den tid kommer , Takk igjen Hilsen TINE II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Roy Svart 23.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 I siste nummer av Praktisk Båtagende er det en artikkel om skifting av cutlesslager, deriblandt en smart måte for å trekke lageret ut, noe som kan være litt plundrete. Da jeg skulle skifte cutlesslageret for en stund siden viste det seg at det ikke var mulig å få tak i et i den dimensjonen som lagerhuset var i. Kjøpte en bolt OILON (nylon med olje) og dreide meg et lager. Har ikke fått testet det enda, men regner med at det skal gå greit. Som kjent sveller ren nylon i vann, men utifra databladet skulle OILON gå bra. Er det forresten noen som har erfaringer med dette ? Forøvrig vil jeg anbefale T. Norris i London når det gjelder akselutstyr og propell, fikk levert aksel og propell ifra dem, topp arbeid/service og en grei pris ! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 Sigurd,det med ubåt propeller og kavitasjon stemmer ikke.Ubåt- propeller er ekstremt stillegående og nesten uten kavitasjon. Men de kaviterer såklart når de går full pedal:DDet gjorde ihvertfall vi ekstremt sjelden. For de store ubåtene så var de et lett bytte å oppdage for Kobben klassen.De bråker jo værre enn værst takket være diverse kjøleutstyr til reaktoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 23.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 Sigurd,det med ubåt propeller og kavitasjon stemmer ikke.Ubåt- propeller er ekstremt stillegående og nesten uten kavitasjon. Men de kaviterer såklart når de går full pedal:DDet gjorde ihvertfall vi ekstremt sjelden. For de store ubåtene så var de et lett bytte å oppdage for Kobben klassen.De bråker jo værre enn værst takket være diverse kjøleutstyr til reaktoren. Hei! Neida....kjoerer du sakte gaar det greit. Men jeg kan garantere deg at jeg foraarsaka ganske mye kavitasjon i loepet av mine 7 aar paa E-doerken paa diverse av baatene i Kobben klassen. En skulle vaere lett paa labben ved selv de minste fartsforandringer. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2003 Så en gang på propellen på en av de store gamle passasjerbåtene (Gamle Rogaland eller Gamle Salten) i det den koblet inn. Selv med tomgangsturtall på propellen var der tydelig kavitasjon helt ytterst på propellvingene. Luftbobler laget er tydelig spiralmønster i propellvannet langt bak båten. Hvis du så at den koblet inn må det trolig ha vært "Rogaland" som den nå heter. Den har nemlig sin opprinnelige, faste dampmaskinspropell. Og der kobler vi inn forover/akterover ved manøvrering. All manøvrering skjer forøvrig med maskintelegraf - og det er like spennende hver gang man skal finne ut om maskinisten er der hvor vi i styrehuset helst ønsker at han skal være..... "Gamle Salten" har siden den var ny i 1953 hatt noe så moderne som KaMeWa; et hydraulisk styrt vripropellanlegg. Den propellen er derfor innkoblet hele tiden, og den går faktisk også med samme omdreining hele tiden. Manøvrering skjer fra styrehuset, med en spake som betjener den hydrauliske vridningen direkte. (Det kan også være spennende nok, jeg har allerede hatt tilfeller hvor spaken kunne beveges fra forover til akterover - uten den minste respons De som ønsker nærmere opplysninger om båtene finner dem på: www.gamlesalten.no www.gamlerogaland.no mvh Poseidon (Som er påmønstret, og seiler overstyrmann/kaptein på begge de nevnte) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.