Jump to content

Eberspächer d2 eller d4?

Superkul

Recommended Posts

Har en sandvik 28 og tittet mye rundt etter pris og funksjonalitet ang dieselvarmer til båten vår, valget foreløpig er en d2 eller d4...... er redd d2 kan bli litt i minste laget??? det skiller på ca 2500 kroner så tanken er at når vi legger ut så mye så er det dumt å kjøpe litt i underkant....... den skal holde varmen under kallesjen og kabin så er det noen som har erfaring med et slikt apparat?? i sammenligning til båtstr.??? :cheers::cool:

Jeg ville ha gått for D4. Det er ikke veldig stor forskjell i pris og størrelse på D2 og D4. D2 anbefales bare opp til 7m lengde for motorbåter. En annen fordel med D4 er at denne benytter 90mm varmerør og dermed tåler lenger rør med flere bend enn D2, ulempen er selvsagt at 90mm tar mer plass. Minimumseffekten på D2 er 850W og for D4 1000W så det er ingen stor ulempe på å gå for D4 når det gjelder minimumseffekt heller. På samme varmeeffekt er dessuten strømforbruket lavere på D4 enn på D2.

Prisforskjellen hos Maritim som er de som annonserer Eber med de laveste prisene jeg har sett i Norge er i underkant av 2000 kr.

Jeg har nettopp installert D4 i min 21 fots båt, dette er en trollingåt med lukket kabin som brukes i minusgrader og etter de første turene med varmer er jeg glad jeg gikk for D4. Isen forsvinner fort fra rutene og det blir hurtig varmt og godt. Med en god del større båt og kalesje tror jeg D2 vil bli for svak selv om du neppe bruker båten i så lave temperaturer som meg.

Hei

Følgande innlegg måtte vel komma frå einkvan.

Mitt syn er eit rugande "anti-Ole Brumm". Nei takk ingen av delene!

Eg har ein Eber D5L, som kom med båten.

Kjøp heller ein liten ovn med pottebrennar.

Forelene er mange:

-rimlegare

-lettare å montera

-bruker ikkje straum

-bruker mindre diesel i høve til varmen du får glede av

-ein mykje betre kvalitet

-lengre levetid

Ask

Nei takk ingen av delene!

Men du glemmer vel en ting her; du får ikke varmen spredd rundt i båten.

Litt varme på lugaren(e) på morgenkvisten gjør en tørr lun båt. Og det er ikke noe særlig å sitte hutrende på ei iskald potte heller.

Vi har D4, og den holder koken i alle rom - og du fryser ikke under kalesjen heller. Vi har hatt flere overnattinger i kuldegrader, og det går helt fint.

Antar det er 3,5kW utgaven fra Webasto du snakker om, denne har minsteeffekt på 1,5kW. Det vil altså bli mange flere start/stopp sekvenser som sliter på glødepluggen.

Har snakket med en god del folk som har dieselvarmer i profesjonedlle kjøretøy. Anbefalingen fra alle disse var entydig, gå for Eberspacher, mindre problemer med Eber enn med Webasto.

Redigert av abbor (see edit history)

Hei

Det er korrekt at det er lettare å spre varmen med ein luftvarmar.

Det er òg lettare å plassera denne, då den kan monterast i motorrommet, stuerom ol.

Imidlertid er dette dei einaste fordelane.

Her er ein link til heimesida til to svenskar som har Wallas. Om det er kvalitetsskilnad på Wallas, Eber, og/eller Webasto skal eg ikkje meina noko om, men dei arbeider etter dei same prinsippa.

For øvrig så er denne heimesida svært lesverdig, sjølv om ein ikkje skal ha varmeapparat.

http://escapetodanger.se/resebrev/067.htm

Kort fortalt 27000 SEK (inkl. div. reparasjonar) for noko som har virka i tilsaman ca. 4 timar.

Elendig service på kjøpet.

Ask

Av de jeg har snakket med som har reparert og hatt litt service på varmere, har jeg forstått at det er dårligere kvalitet på wallas en på Eber. Webasto har jeg ikke hørt hverken +/- om. Når det gjelder pottebrenner, kan man bruke vifte og slange til å spre varmluft fra denne også(det er jo det som skjer i Eber også). Det er ikke rare vifta som skal til for å spre litt på varmen, og går man tom for strøm, så varmer det i hvertfall likevel. Det finnes også røykrør med varmeveksler og vifte ferdig(Dickinson), og den fungerer helt utmerket.

Men tilbake til spørsmålet: Kjøp i allefall D4. Det er bedre å lufte litt hvis de blir for varmt. Det er bare sundt å få skiftet litt luft.

Det er ikke noe problem med at det blir for varmt med Eberspacher og Webasto. Romtermostaten sørger for en jevn temperatur. Både varme og luftgjennomstrømming styres automatisk av varmeren. Temperaturen holdes innefor et intervall på 2 grader. Hvis minimumseffekten blir for stor stopper varmeren og slår seg automatisk på igjen når temperaturen er 4 grader under den instillte.

Redigert av abbor (see edit history)
:smiley: Er klar over at den regulerer selv. Det jeg ville poengtere er at det er lettere å gjøre av med for mye varme, en å kompensere for liten varmer. Hvis det blir for varmt/termostat slår ut på det laveste trinnet på den store varmeren er det bedre å lufte litt slik at den kan gå på lavt trinn kontinuerlig i stedet for å bruke strøm på å starte flere ganger.

Har jo en Sandvik 28 m/AC jeg også , den sitter det en Webasto i , når det har oppnådd rette tempratur på thermostaten går den ned på tomgamng.Det vil si at den ikke slår seg av men står og går uten å slå seg av , og det er jo en mega stor fordel mener jeg da så slipper den å starte opp hele tia og bruke strøm deretter. Er ikke sikker hvor stor denne varmeren er , men har brukt båten året rundt og vært på turer når det har vært ned mot -10 . Er jo en karlesjebåt så det trekker jo litt her å der , men det har aldrig vært kaldt . Økosjefen kommer knapt ned på brygga på denne årstiden , men hun er med på året's første tur nemlig påsketuren til HARRYLLAND . Hun hadde aldrig blitt med vis det ikke hadde vært så varmt ombord slik at hun slipper å kle seg som om hun hadde vært ute .

Nå var jo spørsmålet om den ene eller andre varmeren og da er jo svaret veldig enkelt, når prisforskjellen er såpass liten er jo saken grei. Bedre med en varmer som er for stor enn motsatt .Den Webaston'n i Sandviken er kjempe da den ikke stopper når den når varmen den er innstilt på , den jeg har i nybåten VFT Volvo varmer ( som ikke virker nå ) den slår seg av når den oppnår innstilt varme/thermostat innstilling .Da bruker den mye strøm vil jeg tru vær gang den må starte opp kontra en varmer som går ned på tomgang .

Veit ikke om dette hjalp noen ting på valget ditt , men har du mulighet så kjøp litt større varmer enn det du trenger . Det angrer du aldrig på .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Nei, du bomma ikke helt.

Det ble hevdet at de aldri slår seg av - og det gjør de da vitterlig...

Når det gjelder det eventyrlige strømforbruket under oppstart som TINE II understreker, så stemmer det at det går noe ekstra strøm under oppstart. Men det er da ikke så voldsomt, og det går kjapt.

Og forholdet som OLPI nevner betyr en rimelig heftig hysterese - så den starter og stopper ikke i hytt og vær.

Jeg setter termostaten på en verdi som tilsvarer 23-24 grader. Varmeren går da for fullt en god stund før den veksler til lavere efektrinn. Når den har gått lenge hører jeg nesten ikke viften, men man kjenner godt at det blåser ut av dysene. Tempen holder seg bra. Skrur jeg op termostaten litt så veksler den til et høyere effektrinn en stund. Hvis jeg skrur ned termostaten mye går den en stund på laveste trinn for så å stoppe helt. Har testet dette både i vinter, vår og sensommer.

Har hatt både Artic 041 og Thermic - på begge disse stopper varmeren når ønsket temp er oppnådd. Etter en stund starter gløding og den starter igjen osv.... .

Dette tar mer strøm (oppstart). I Tillegg tar 1KW trinnet på en Eber svært lite strøm i forhold til når f.eks en Ardic går.

Greit at også EberD4 vil stoppe en sjelden gang, men ikke på langt nær så mye som en Wallas, Ardic, Thermic e.l. I en kalesebåt i litt kjølig vær stopper den nok nesten aldri da 1KW trinnet kan passe bra til å vedlikeholde "innetemp".

• 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Monterer nå en D4 i båten. Den gamle (4 år) Mikuni-varmeren ville ikke mer. Den skal overhales før den blir solgt.

Sikkert flere her som har montert en slik ovn før. Jeg har kun erfaring med montering av Webasto som jeg hadde i "gamle-Astor".

Mikuni har 90 m/m rør noe som gjør montasjen enklere da nesten alt ligger til rette for optimal utnyttelse av varmen.

Den gamle Mikuni-varmeren sitter bak i hekken med løs diseltank. Den nye skal monteres i motorommet under innluftningen til motoren og ta dieselen fra tanken eller T-stykke fra inntaksslangen til BB-motor. Mannelokket sitter utrolig trangt til oppunder taket i motorrommet og er vanskelig å komme til for å montere et nytt stigerør. T-stykket er ingen optimal løsning, men jeg har forhørt meg med andre som har gjort det samme uten å få problemer.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

--------- ta dieselen fra tanken eller T-stykke fra inntaksslangen til BB-motor. Mannelokket sitter utrolig trangt til oppunder taket i motorrommet og er vanskelig å komme til for å montere et nytt stigerør. T-stykket er ingen optimal løsning, men jeg har forhørt meg med andre som har gjort det samme uten å få problemer.

Mvh Astor

Jeg trodde det var veldig fy, fy å koble den inn på tilførsel til motor, men vet du om folk som erfarer at det fungerer bra så er det kanskje ok?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...