Astor Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Bra tips dette. Skal skjekke om jeg kan gjøre det samme. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
olpi Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Ref ekspertisen: Generelt skal man ikke koble seg inn på motortilførsel pga. faren for å suge luft. I mange tilfeller fungerer det greit med å koble varmeren til dieselfilter eller retur, men det vet man ikke før man har prøvet. Derfor sier Eber at stigerør skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 . Har planer om å hente diesel fra racon-filteret. Dette har et ekstra uttak som eg tror kan brukes. I innstallasjonsveiledningen står det at det ikke er tilllatt å koble seg inn på motordrivstoffslangene. ? Jeg monterte en Webasto i vinter i båten til en kamerat her i havna ( BP båt ) rett på det ekstra uttaket på dieselfilteret , det funker helt greit det . Var å spurte hos VP forhandler i by'n ang dette , han sa dem gjorde ikke noe annet når dem ettermonterte varmere . Har ikke vært noe tull av noe slag etter at vi satt inn varmeren , dette gjør jo monteringen mye lettere men litt feil blir det jo .Da har du nemlig ikke noe diesel å gå om du ligger lenge med varmeren på , å da til slutt er tanken tom og du ligger på ei øy ;) Dette er nada problemo hvis du har to tanker , men bare sånn for å nevne det .Når varmer skal monteres ,skal jo stigerøret monteres litt over bunnen på tanken . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
snart Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Hvor varmt blir det rundt en D4? Og hvor varm blir eksoslangen utenpå? Kan denne ligge i samme kanaler som f.eks. kabler og slikt? Lurer også på hvor godt man kan gjemme brenneren. Er det ofte behov for å "se" denne, eller kan man montere den litt "godt gjemt"? Er også ute etter tips på hvor man plasserer de forskjellige inntakene til friskluft og forbrenningsluft. -lurer vist egentlig på dete meste, faktisk... Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Hadde vært artig å se hvor Dere plasserer inntakt for forbrenningsluft og friskluft. Bilder er topp! Jeg har en båt med påhenger, og skottene er ikke ventilert. Vil vel allikevel tro at det er noe luft her. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 har hentet friskluft fra luftinntaket til motor, og forbrenningsluft er hentet fra motorrommet. Men en annen ting og lurer på. Hvor varm blir eksosen ut fra varmeren. Syns det er en dårlig patent at dieseltilførselen ligger rett ved siden eksosutkløpet. Med meg ligger slangeklemmen til dieselslangen bort i eksosslangen. Regner med dette får fint? Har bare kjørt min noen timer.... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Ligger tett, men skal ikke ligge helt inntil. Det gjør det i hvertfall ikke hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 (redigert) Jeg har montert varmeren i cockpitbenken. Den er godt ventilert med egne ventilrister, og jeg har ikke ført frem egne inntak for forbrennings- og friskluft. Men jeg burde kanskje gjort det for friskluften mtp konsekvensene av en eventuell eksoslekkasje fra varmeren... Jeg monterte også eget stigerør for varmeren i dieseltanken. Dette kuttet jeg en del kortere enn stigerøret til motoren, ca 2/3 av lengden. Dette for ikke å risikere at varmeren skal tømme tanken helt, slik at jeg ikke får start på motoren. Redigert 22.Januar.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
olpi Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Det er litt delte meninger om hvor man best henter friskluften fra. Jeg henter den ute gjennom en vetilrist akterut. (friskluft). Mange henter all luft der varenern er plassert, men jeg mener at da det bør være meget godt lufting inn til denne plassen. Ellers så er det jo lurt synes jeg å ha en litt kortere stigerør som ikke når helt ned i bunnen slik du har. Fungerer det bra så er nok monteringen også ok. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 (redigert) Er litt i tvil om plassering.. Kan sette brenneren i høyre skott bakerst i båten. Der har jeg også bensinslange fra motor til tank. Farlig med varm eksoslange? (Heter vel stybord og akter, men je ser Mjøsa fra stuevinduet, og det har jeg støtt gjort. Og her sier vi høgre og bak). Ett annet alternativ (som jeg har mest lyst til, da jeg i så fall ikke stjeler skott som kan brukes til å lagre fendere og annet) er å sette den bak panelet hvor gass/gearkontroll sitter. Her er det fin plass, fint å lede varmluft dit jeg vil. Ulempen er at jeg må løsne panelet for å få tilgang til brenneren. (Jeg kan jo sette inn ei innspeksjonsluke, slik at jeg kan følge med på eksosrør og drivstoffslanger) Synspunkter? Redigert 22.Januar.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Ligger tett, men skal ikke ligge helt inntil. Det gjør det i hvertfall ikke hos meg. Problemet mit er at eksosslangen min går andre veien, dermedblir det litt trangt... Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Monterer også D4 i båten. Det er trangt!, men ser ut til å bli bra. Er spent på temperatur på selve brenner og utvendig på varmerør. Finnes det fare for at kabler ol. kan ta skade hvis de ligger inntil varmerørene? (Prøver å unngå dette, men det blir ikke så store avstanden på ett punkt..) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Den første, uisolerte delen av eksosrøret blir selvfølgelig ganske varm, så her må du holde avstand til alt annet. Men varmluftsrørene er ikke noe problem, temperaturen her er ikke så høy at den vil skade noe. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.