Jump to content

Eberspächer d2 eller d4?

Superkul

Recommended Posts

. Har planer om å hente diesel fra racon-filteret. Dette har et ekstra uttak som eg tror kan brukes. I innstallasjonsveiledningen står det at det ikke er tilllatt å koble seg inn på motordrivstoffslangene. ?

Jeg monterte en Webasto i vinter i båten til en kamerat her i havna ( BP båt ) rett på det ekstra uttaket på dieselfilteret , det funker helt greit det . Var å spurte hos VP forhandler i by'n ang dette , han sa dem gjorde ikke noe annet når dem ettermonterte varmere . Har ikke vært noe tull av noe slag etter at vi satt inn varmeren , dette gjør jo monteringen mye lettere men litt feil blir det jo .Da har du nemlig ikke noe diesel å gå om du ligger lenge med varmeren på , å da til slutt er tanken tom og du ligger på ei øy ;) Dette er nada problemo hvis du har to tanker , men bare sånn for å nevne det .Når varmer skal monteres ,skal jo stigerøret monteres litt over bunnen på tanken .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 3 måneder senere...

Hvor varmt blir det rundt en D4? Og hvor varm blir eksoslangen utenpå? Kan denne ligge i samme kanaler som f.eks. kabler og slikt?

Lurer også på hvor godt man kan gjemme brenneren. Er det ofte behov for å "se" denne, eller kan man montere den litt "godt gjemt"?

Er også ute etter tips på hvor man plasserer de forskjellige inntakene til friskluft og forbrenningsluft. -lurer vist egentlig på dete meste, faktisk... :confused:

har hentet friskluft fra luftinntaket til motor, og forbrenningsluft er hentet fra motorrommet.

Men en annen ting og lurer på. Hvor varm blir eksosen ut fra varmeren. Syns det er en dårlig patent at dieseltilførselen ligger rett ved siden eksosutkløpet. Med meg ligger slangeklemmen til dieselslangen bort i eksosslangen. Regner med dette får fint? Har bare kjørt min noen timer....

Jeg har montert varmeren i cockpitbenken. Den er godt ventilert med egne ventilrister, og jeg har ikke ført frem egne inntak for forbrennings- og friskluft. Men jeg burde kanskje gjort det for friskluften mtp konsekvensene av en eventuell eksoslekkasje fra varmeren...

Jeg monterte også eget stigerør for varmeren i dieseltanken. Dette kuttet jeg en del kortere enn stigerøret til motoren, ca 2/3 av lengden. Dette for ikke å risikere at varmeren skal tømme tanken helt, slik at jeg ikke får start på motoren.

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Det er litt delte meninger om hvor man best henter friskluften fra. Jeg henter den ute gjennom en vetilrist akterut. (friskluft). Mange henter all luft der varenern er plassert, men jeg mener at da det bør være meget godt lufting inn til denne plassen.

Ellers så er det jo lurt synes jeg å ha en litt kortere stigerør som ikke når helt ned i bunnen slik du har.

Fungerer det bra så er nok monteringen også ok. :smiley:

Er litt i tvil om plassering..

Kan sette brenneren i høyre skott bakerst i båten. Der har jeg også bensinslange fra motor til tank. Farlig med varm eksoslange?

(Heter vel stybord og akter, men je ser Mjøsa fra stuevinduet, og det har jeg støtt gjort. Og her sier vi høgre og bak).

Ett annet alternativ (som jeg har mest lyst til, da jeg i så fall ikke stjeler skott som kan brukes til å lagre fendere og annet) er å sette den bak panelet hvor gass/gearkontroll sitter. Her er det fin plass, fint å lede varmluft dit jeg vil. Ulempen er at jeg må løsne panelet for å få tilgang til brenneren. (Jeg kan jo sette inn ei innspeksjonsluke, slik at jeg kan følge med på eksosrør og drivstoffslanger)

Synspunkter?

Redigert av anordahl (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...