Jump to content

Støttepunkter under opplag

Dalton

Recommended Posts

:smiley:

Hei,

Ville ha benyttet 2 punkter på båter opptil 35-36 fot.

Dette fordi når frosten setter seg vil trykket på begge punktene være uforandret.

Setter du opp en støtte (punkt nr. 3) under midten vil dette kunne føre til ekstrabelastninger på skroget da frost / bevegelse i bakken ikke er lik under alle støttene.

Ble dette forståelig tro?

Hilsen Harald L

Trude III

Ikke bare båtlengden som påvirker dette, men også hvor spinkel/kraftig kjølen er. Har sett 30' hvor kjølen brakk p.g.a. den båten sto på kun 2 underlag.

:eek: Skummelt!!! Vel, kjølen på Matilda er ganske så grovt laget, så noe brudd er det nok ingen fare for. Og den faren er jo og avhengig av avstanden mellom støttene.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

ville aldri hatt kun 2 støtter på en trebåt! på plast tror jeg nok ikke det noe problem....men det kan jo være bare gammel vranglære.

Ser poenget Harald, men tror nok at arealet som disse støttene står på er så litet at differansen i hvor mye frosten løfter er liten.

Det er ikke få trebåter som har blitt salrygget over vinteren, de er ganske så myke når de blir tatt opp og er således lett formlige. Tror det kombinert med trykket fra løftestroppene er en stor årsak til store lekkasjeproblemer ved sjøsetting.

Majali sine 23 fot står alltid på 3 støtter, jevnt fordelt siden motorvekten blir fordelt via de langsgående motorbedingene uansett.

Og jeg er også som jo_no sier opptatt av at den ikke noengang blir hengende i bukkene. Derfor bruker jeg 4 stk, slik at jeg kan flytte de ut etterhvert som det setter seg utover vinter/vår.

ERik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Var litt redd for at båten kunne bøye seg på midten hvis det ble for langt i mellom støttene, men det er vel ikke noe problem når båten ikke er større.

Da får du en såkalt bananbåt :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

I en av de siste numrene i båtmagasinet ble det i en artikkel anbefalt - på plast motorbåter - og også ha en ekstra støtte omtrent rett under motoren. Argumentet var at på land blir det ikke jevn bæring for skroget, og skroget kunne sige litt ("bananbåt" som nevnt), men faren ved sig i underlaget som nevnt i innlegg over ble ikke nevnt.

Selv har jeg 2 vanlige bukker i metall, samt to ekstra støtte punkter under på leca, samt et par ekstra side-støtter. Der jeg står kan det nok sige litt i bakken, men jeg innbiller meg at det siger omtrent likt slik at alle punktene bærer en del. Mitt oppsett er vel litt overkill - men i fjor vinter gikk det et jordras som rugget godt i den bakre bukken, og da var jeg glad for at jeg hadde tatt bryderiet med litt ekstra støttemateriell.

• 13 år senere...

Hei

Min trebåt har jeg alltid hatt 2 støtte punkter. I år har nok støttepunktet i bauen kommet litt langt frem og forårsaket et press opp. Dette ser jeg på innsiden ved at det har blitt et mellomrom mellom bunnstokk og første bordgang.  Tenker dette går seg til når jeg setter den på vannet men litt spenning er det selvsagt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...