Jump to content

Setting av line

mitsu

Recommended Posts

Når jeg setter 300 krok har jeg stigetau med blåse i begge ender.

Lar meg bare drive med strøm og vind mens jeg setter.

Da er det bare å håpe på samme vind og strøm forhold når du trekker lina.

Har vind og eller strøm snudd har du ihverfall muligheten til å trekke fra to sider.

ordne med ile, blåse og dregg/stein og knyt på lina.

legg lina i sirkler i en rund stamp mens du egner, det er kanskje en fordel at agnet er halvfrossent.

legg en bit av et avispapir under eller rundt kroken med agnet slik at det ikke blir "tull" når alt rauser på havet.

tilslutt har du søkket/dreggen i andre enden av lina.

Jeg setter ut mens båten går sakte fremover, hiver overbord dreggen. Løfter litt på stampen slik at krokene ikke hugger fast i båtrekka. Jeg liker disse høye linestampene. Avispapir og kroker flyr veggimellom, når stampen er tom pælmer du resten overbord.

Så er det bare å merke av på GPSèn og vente i spenning.

red: som jolo; du kan tilslutt holde litt i gjenn på blåsa for å strekke bruket (ile=stigetau)

Redigert av traust (see edit history)

Ekkelt det der med kroker som flyr. Som student var jeg invitert med på en to-dagers tur i en skøyte. Å sette linen gikk greit. Da den skulle opp igjen hadden den satt seg fast i bunnen og linen ble så stram at alt vi hadde dratt inn raste ut igjen. Heldigvis ble ingen skadet, men anglene stod i treverket rundt oss.

ja, det er skummelt. hvis man drar opp lina og man oppdager at den plutselig sitter fast... båten driver og alt blir bare strammere. Det ligger an til litt trøbbel hvis man skal gjøre dette alene ihvertfall, men det har gått bra med meg så langt. Den har ofte satt seg litt fast, men jeg har løst det med å manøvrere båten slik at jeg strammer den fra "andre siden".

Har ikke prøvd med med den båten jeg har nå, den er nokså mye mer tungmanøvrert.

Etter en onkel av meg har vi stående noen trekasser som er beregnet for line setting. Det var liner med 600 kroker. Disse ble agnet med blåskjell. Kassa hadde ikke rette kanter, den ene siden i kassa lå veldig på skrå utover. Oppover denne skråer ble de ferdig agnede krokene lagt. Da kunne bakka kjøres ut nesten automatisk.

Hei.Ser dere setter line ved å drive med straumen etc.Fisken søker etter mat mot strømmen(duftspor).Hvis lina settes langs strømmen, får du ett "smalt" duftspor.Lina leter dårlig.Hvis du setter på tvers i straumen ,leter lina mye bedre,du får mere fisk.Du får ett bredt duftspor,som er like bredt som lina er lang.Lina vil fungere mye bedre.Vet ikke om dere forsto hva jeg mente,men dette er litt vanskelig å forklare sånn enkelt. :smiley:

Hvis du setter på tvers i straumen ,leter lina mye bedre,du får mere fisk.Du får ett bredt duftspor,som er like bredt som lina er lang

Det har jeg aldri tenkt på. Takk for tipset. :smiley:

Hva gjør jeg om sundet er trangt. Kan jeg sette lina på tvers, eller er det forbutt med line på tvers av et sund, slik som med garn.

Redigert av skibsplast ohoi (see edit history)

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Bare husk og MERK BLÅSENE godt , og bruk gjerne store blåser . Var en liten tur utpå lørdag , ikke lett å se alle små kanner , flasker og anna rask folk bruker å merke med .Det er så mye redskap som er ute nå at det er farlig å kjøre i mørke , det vrimmler av dårlig merka redskap . Synd ikke det er mere kontroll av detta så det kansje kunne blitt litt bedre , flyte tau på x anntall ekstra meter og med ei lita kanne er ikke det helt rette å bruke . Tenkte at jeg kunne nevne detta da .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei.Ser dere setter line ved å drive med straumen etc.Fisken søker etter mat mot strømmen(duftspor).Hvis lina settes langs strømmen, får du ett "smalt" duftspor.Lina leter dårlig.Hvis du setter på tvers i straumen ,leter lina mye bedre,du får mere fisk.Du får ett bredt duftspor,som er like bredt som lina er lang.Lina vil fungere mye bedre.Vet ikke om dere forsto hva jeg mente,men dette er litt vanskelig å forklare sånn enkelt. :smiley:

Genialt :flag:

Har aldri hørt om det, men det virker jo veldig fornuftig. Har laget meg ei bakkeline, men har aldri testet den.... Virker litt trøblete å sette ut, men jeg får prøve en gang jeg får mot :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...