mitsu Startet 3.November.2006 Link til dette innlegget Startet 3.November.2006 (redigert) Heia. Litt ny i faget så jeg spør: Hvordan setter man line\vad på 30-200meters dybde uten og få problemer? Sikkert flere som lurer.. Takker for svar. Redigert 3.November.2006 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Når jeg setter 300 krok har jeg stigetau med blåse i begge ender. Lar meg bare drive med strøm og vind mens jeg setter. Da er det bare å håpe på samme vind og strøm forhold når du trekker lina. Har vind og eller strøm snudd har du ihverfall muligheten til å trekke fra to sider. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 3.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 OK. Setter du lina først og senker den etterpå? Kanskje dumt spørsmål,men har lite erfaring med sånt.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Nei, jeg lar den gå til bunns med en gang. Er det relativt stille med lite strøm, strekker jeg litt med motorkraft etterhvert som seg setter. Har du spel ? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 (redigert) ordne med ile, blåse og dregg/stein og knyt på lina. legg lina i sirkler i en rund stamp mens du egner, det er kanskje en fordel at agnet er halvfrossent. legg en bit av et avispapir under eller rundt kroken med agnet slik at det ikke blir "tull" når alt rauser på havet. tilslutt har du søkket/dreggen i andre enden av lina. Jeg setter ut mens båten går sakte fremover, hiver overbord dreggen. Løfter litt på stampen slik at krokene ikke hugger fast i båtrekka. Jeg liker disse høye linestampene. Avispapir og kroker flyr veggimellom, når stampen er tom pælmer du resten overbord. Så er det bare å merke av på GPSèn og vente i spenning. red: som jolo; du kan tilslutt holde litt i gjenn på blåsa for å strekke bruket (ile=stigetau) Redigert 3.November.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Ekkelt det der med kroker som flyr. Som student var jeg invitert med på en to-dagers tur i en skøyte. Å sette linen gikk greit. Da den skulle opp igjen hadden den satt seg fast i bunnen og linen ble så stram at alt vi hadde dratt inn raste ut igjen. Heldigvis ble ingen skadet, men anglene stod i treverket rundt oss. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 ja, det er skummelt. hvis man drar opp lina og man oppdager at den plutselig sitter fast... båten driver og alt blir bare strammere. Det ligger an til litt trøbbel hvis man skal gjøre dette alene ihvertfall, men det har gått bra med meg så langt. Den har ofte satt seg litt fast, men jeg har løst det med å manøvrere båten slik at jeg strammer den fra "andre siden". Har ikke prøvd med med den båten jeg har nå, den er nokså mye mer tungmanøvrert. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 ja, det er skummelt. hvis man drar opp lina og man oppdager at den plutselig sitter fast... båten driver og alt blir bare strammere. Ja, da er det jo ihvertfall greit med stigetau i begge ender. Og skulle lina ryke, kan du jo få opp resten av bruket fra andre enden. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Etter en onkel av meg har vi stående noen trekasser som er beregnet for line setting. Det var liner med 600 kroker. Disse ble agnet med blåskjell. Kassa hadde ikke rette kanter, den ene siden i kassa lå veldig på skrå utover. Oppover denne skråer ble de ferdig agnede krokene lagt. Da kunne bakka kjøres ut nesten automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
fiskern Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Hei.Ser dere setter line ved å drive med straumen etc.Fisken søker etter mat mot strømmen(duftspor).Hvis lina settes langs strømmen, får du ett "smalt" duftspor.Lina leter dårlig.Hvis du setter på tvers i straumen ,leter lina mye bedre,du får mere fisk.Du får ett bredt duftspor,som er like bredt som lina er lang.Lina vil fungere mye bedre.Vet ikke om dere forsto hva jeg mente,men dette er litt vanskelig å forklare sånn enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 (redigert) Hvis du setter på tvers i straumen ,leter lina mye bedre,du får mere fisk.Du får ett bredt duftspor,som er like bredt som lina er lang Det har jeg aldri tenkt på. Takk for tipset. Hva gjør jeg om sundet er trangt. Kan jeg sette lina på tvers, eller er det forbutt med line på tvers av et sund, slik som med garn. Redigert 6.November.2006 av skibsplast ohoi (see edit history) Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Tine IV Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Bare husk og MERK BLÅSENE godt , og bruk gjerne store blåser . Var en liten tur utpå lørdag , ikke lett å se alle små kanner , flasker og anna rask folk bruker å merke med .Det er så mye redskap som er ute nå at det er farlig å kjøre i mørke , det vrimmler av dårlig merka redskap . Synd ikke det er mere kontroll av detta så det kansje kunne blitt litt bedre , flyte tau på x anntall ekstra meter og med ei lita kanne er ikke det helt rette å bruke . Tenkte at jeg kunne nevne detta da . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Viksund Bravo Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Hei.Ser dere setter line ved å drive med straumen etc.Fisken søker etter mat mot strømmen(duftspor).Hvis lina settes langs strømmen, får du ett "smalt" duftspor.Lina leter dårlig.Hvis du setter på tvers i straumen ,leter lina mye bedre,du får mere fisk.Du får ett bredt duftspor,som er like bredt som lina er lang.Lina vil fungere mye bedre.Vet ikke om dere forsto hva jeg mente,men dette er litt vanskelig å forklare sånn enkelt. Genialt Har aldri hørt om det, men det virker jo veldig fornuftig. Har laget meg ei bakkeline, men har aldri testet den.... Virker litt trøblete å sette ut, men jeg får prøve en gang jeg får mot Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.