Jump to content

Får vi denne 'baugformen', på fritidsbåter om noen år?


Ficher

Recommended Posts

Hei.

 

Får vi denne 'baugformen', på fritidsbåter om noen år ?? :discuss:

 

 

 

Det nye skipet skiller seg fra tradisjonelle offshorefartøyer ved den omvendte baugen som fjerner slag fra sjøen. Den er kalt ULSTEIN X-BOW og gjør at skipet kan oppnå høyere hastighet under alle forhold, og drivstofføkonomien vil være god, forteller Tore Ulstein,

Det blir innført en annen volumfordeling enn det vanlige. Det blir introdusert et mye større, men slankere, møtende volum. Det store volumet i baugen gjør at forskipet flyter bedre og dykker mindre når det møter bølger. Dette fører til at det ikke oppstår slamming og at skroget går veldig mykt i sjøen.

 

SE BILDER HER .... http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=821&page=1

Link to post
Det er vel kanskje en mulighet for at baugen, dvs også båten må ha en viss størrelse før dette har noen effekt ?

 

Mulig det, .....men nå i disse miljøtider kan det jo være aktuelt. Samt tenk hvor god inneplass du vil få, og behagelig seilas i dårlig vær. :rolleyes:

 

Fra mannskap ombord.

 

.... Har ligget på været idag.

Er nå på vei til CCB for å hente noe, været ligger på sterk kuling med bølger mellom 4-7 meter. Vi begynte å steame i 17-tiden, og det var da vi merket hvor utrolig bra den tar bølgene. Det har IKKE vært tendens til stamping og selv kokken ringte ikke opp på brua for å få satt ned farten under middagen

Vi ligger konstant på 13-14 knop og tap av fart/opp og ned er ikke over 1 knop.

Så her snakker vi om en båt som fungerer helt utrolig i dårlig vær med høy fart!

Link to post

Idèen bak denne konstruksjonen er ikke i fra vikingeskipene. De som har utviklet konstruksjonen har hentet inspirasjon i fra nesen på hvalen. Ser jo veldig rart ut men skal hvist nok fungere meget godt. Jobber selv på offshore supply skip med konventionell baug og erfarer vektløs tilstand i motsjø ganske så ofte. Det skal ikke så mange meterne med sjø til før vi går rundt som kosmonauter ombord. Berg og dalbane 4 uker i strekk er ikke så morro. Ønsker denne baugen hjertelig velkommen i mitt sjømannsliv..

Om vi vil se denne fasongen på fritidsbåter er vel heller tvilsomt. De fleste av oss kjøper jo en båt som vi synes er fin å se på.

Link to post

Jeg tviler på denne skrogformen blir særlig vanlig på fritidsfartøyer. Dette fordi X-BOW naturligvis er ment for deplasementsfartøy og ikke planende/halvplanende fartøy. Som kjent er de fleste fritidsfartøyer av den siste kategorien. I tillegg kommer at baugen nok bør ha en forholdsvis stor høyde for å unngå sprut innover dekk. Jeg tror derfor at formen heller ikke blir vanlig på saktegående fritidsfartøy, men jeg kan jo ta feil. Det kan jo bli mote!!!

 

Som et innlegg over kommer inn på, er det i sjø denne skrogformen er spesielt god, en unngår slamming og der er lite forandring i vannlinjelengde.

 

Det virker som om markedet nå har akseptert denne skrogformen, i alle fall har Ulstein nå kontrahert opptil flere slike skip. Rapportene fra Bourbon Orca er svært gode.

 

Når det gjelder plassen innvendig, er denne bedre enn på en konvensjonell båt. Om en tenker seg at baugen fortsetter rett opp fra enden av bulben og i en bue inn mot bakk-dekket, øker dette volumet i forpiggen dramatisk. Dette volumet bidrar jo også til den myke gangen i sjø.

 

Totalt sett virker det som om Ulstein har kommet opp med en av de sjeldne større forbedringene som er mulig å gjøre på et moderne skipsskrog.

Link to post

Spennende utvikling. Kan nevne flere seilbåter med ukonvensjonelle bauger - de danske "hval"båtene - Spekkhugger, Grinde m/flere. (konstruktør Brun?) Min Kelt er også nokså butt i baugen. Fordelen er mer volum og bæring i forskipet, samt mindre slag ved motorgange i motsjø, og det ser ut til å innvirke minimalt på seilegenskapene. Mest innvirknig har det vel på på båtverdens tradisjonalister :wink:

Link to post

Det er ikke mange fritidsbåter som har bulb i baugen (eneste er vel Viksund Futura?) - men finn en "nyttebåt" uten bulb?

 

Mange seilbåter har jo nesten denne baugformen i dag - de har veldig rett baug for å maksimere vannlinjelengden som er avgjørende for deres fart. jeg tror kanskje at disse "kulmage" baugene kan komme på enkelte seilbåter etterhvert - antakelig på en regattabåt først - deretter kan den komme på mer "normale" båter.

 

På halvplaner/helplaner har jo en slik baug svært liten nytte.

Link to post

Det er vel mer et spørsmål om det går an å "skalere ned" det vellykkete X-Bow skroget til fritidsbåtbruk. At det fungerer godt på store supply-båter er ikke ensbetydende med at det ville fungere på en 25 fots snekke. Selv om det ville være besnærende. På den annen side hadde det jo vært fenomenalt med en ca. 40-50 fots trawler med sli baug. Om ikke annet så hadde det vekket enorm oppsikt!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...