Ficher Startet 4.November.2006 Link til dette innlegget Startet 4.November.2006 Hei. Får vi denne 'baugformen', på fritidsbåter om noen år ?? Det nye skipet skiller seg fra tradisjonelle offshorefartøyer ved den omvendte baugen som fjerner slag fra sjøen. Den er kalt ULSTEIN X-BOW og gjør at skipet kan oppnå høyere hastighet under alle forhold, og drivstofføkonomien vil være god, forteller Tore Ulstein, Det blir innført en annen volumfordeling enn det vanlige. Det blir introdusert et mye større, men slankere, møtende volum. Det store volumet i baugen gjør at forskipet flyter bedre og dykker mindre når det møter bølger. Dette fører til at det ikke oppstår slamming og at skroget går veldig mykt i sjøen. SE BILDER HER .... http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=821&page=1 Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 (redigert) Den var ikke særlig pen, men smaken har en egen evne til å forandre seg med trender i tiden. Ser for meg baugspydet man må ha for å kunne komme ned på svaberget hvis dette blir adoptert av fritidsbåtdesignerne Redigert 4.November.2006 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 den båten, Bourbon Orca var en tur i Oslo for noen uker siden. Båten er Über-rå, virkelig et eksempel på det er mulig å ta fram, når gamle fordommer hives på skrothaugen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Careka Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Nei, da vil bau partiet være veldig høyt, og båten vil ikke se ut i måneskinn. trur nå eg. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
alidal Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Var vel i Oslo i denne forbindelsen. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Det er vel kanskje en mulighet for at baugen, dvs også båten må ha en viss størrelse før dette har noen effekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 4.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Det er vel kanskje en mulighet for at baugen, dvs også båten må ha en viss størrelse før dette har noen effekt ? Mulig det, .....men nå i disse miljøtider kan det jo være aktuelt. Samt tenk hvor god inneplass du vil få, og behagelig seilas i dårlig vær. Fra mannskap ombord. .... Har ligget på været idag. Er nå på vei til CCB for å hente noe, været ligger på sterk kuling med bølger mellom 4-7 meter. Vi begynte å steame i 17-tiden, og det var da vi merket hvor utrolig bra den tar bølgene. Det har IKKE vært tendens til stamping og selv kokken ringte ikke opp på brua for å få satt ned farten under middagen Vi ligger konstant på 13-14 knop og tap av fart/opp og ned er ikke over 1 knop. Så her snakker vi om en båt som fungerer helt utrolig i dårlig vær med høy fart! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Så her snakker vi om en båt som fungerer helt utrolig i dårlig vær med høy fart! Det samme kunne nok Leiv Eriksson også ha sagt. Forbildet til den nye baugformen er hentet bl.a. fra vikingskipene. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
eysteind Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Synes båten ser fin ut eg... Jobber selv ved samme verftet, og lager tavlene til disse båtene... Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 4.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Det samme kunne nok Leiv Eriksson også ha sagt. Forbildet til den nye baugformen er hentet bl.a. fra Osebergskipet .. http://www.nrk.no/nyheter/kultur/5804863.html Keiko .... http://www.geocities.com/keiko_norge/ Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Keiko .... http://www.geocities.com/keiko_norge/ Meget intresserter om keiko. Takk. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Idèen bak denne konstruksjonen er ikke i fra vikingeskipene. De som har utviklet konstruksjonen har hentet inspirasjon i fra nesen på hvalen. Ser jo veldig rart ut men skal hvist nok fungere meget godt. Jobber selv på offshore supply skip med konventionell baug og erfarer vektløs tilstand i motsjø ganske så ofte. Det skal ikke så mange meterne med sjø til før vi går rundt som kosmonauter ombord. Berg og dalbane 4 uker i strekk er ikke så morro. Ønsker denne baugen hjertelig velkommen i mitt sjømannsliv.. Om vi vil se denne fasongen på fritidsbåter er vel heller tvilsomt. De fleste av oss kjøper jo en båt som vi synes er fin å se på. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 "Samt tenk på hvor god inneplass du vil få" ...skrives det her. Jeg vil vel heller si omvendt. Skulle en fritidsbåt få denne skrogformen (hvilket ikke blir i min tid...) vil nok det meste av forcabinen forsvinne, og bare ha plass igjen til overkøya! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 (redigert) Idèen bak denne konstruksjonen er ikke i fra vikingeskipene. Nei vel? Redigert 5.November.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Vågen Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Jeg tviler på denne skrogformen blir særlig vanlig på fritidsfartøyer. Dette fordi X-BOW naturligvis er ment for deplasementsfartøy og ikke planende/halvplanende fartøy. Som kjent er de fleste fritidsfartøyer av den siste kategorien. I tillegg kommer at baugen nok bør ha en forholdsvis stor høyde for å unngå sprut innover dekk. Jeg tror derfor at formen heller ikke blir vanlig på saktegående fritidsfartøy, men jeg kan jo ta feil. Det kan jo bli mote!!! Som et innlegg over kommer inn på, er det i sjø denne skrogformen er spesielt god, en unngår slamming og der er lite forandring i vannlinjelengde. Det virker som om markedet nå har akseptert denne skrogformen, i alle fall har Ulstein nå kontrahert opptil flere slike skip. Rapportene fra Bourbon Orca er svært gode. Når det gjelder plassen innvendig, er denne bedre enn på en konvensjonell båt. Om en tenker seg at baugen fortsetter rett opp fra enden av bulben og i en bue inn mot bakk-dekket, øker dette volumet i forpiggen dramatisk. Dette volumet bidrar jo også til den myke gangen i sjø. Totalt sett virker det som om Ulstein har kommet opp med en av de sjeldne større forbedringene som er mulig å gjøre på et moderne skipsskrog. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Tja Vågen, vet ikke om du svarer ut fra bedre vitende eller om du kommer med "dokumenterte" påstander. Tror ikke det er så mye hold i det du sier, for det meste virker som ren synsing. Spesielt i det nest siste avsnittet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Tja Vågen, vet ikke om du svarer ut fra bedre vitende eller om du kommer med "dokumenterte" påstander. Tror ikke det er så mye hold i det du sier, for det meste virker som ren synsing. Spesielt i det nest siste avsnittet ditt. Forstår ikkje heilt hva du er misfornøyd med i Vågen sitt innlegg,kan du utdype dette? Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Setter pris på utdyping jeg og. Mhp volumet: sett deg ned og tegn siluetter av de to typene, da vil du se at X-BOW gir et romsligere forskip. Om der er andre ting i innlegget som vekker anstøt, vil det være interessant å diskutere det videre også. Kanskje vi kan lære noe begge to? Sitér dette innlegget Link to post
my lady Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 blir båtene sånn i fremtiden så skal jeg bruke min til den ikke er mere. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 6.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 blir båtene sånn i fremtiden så skal jeg bruke min til den ikke er mere. Det sa også trebåteiere , når det første plastbåten kom på markede. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Spennende utvikling. Kan nevne flere seilbåter med ukonvensjonelle bauger - de danske "hval"båtene - Spekkhugger, Grinde m/flere. (konstruktør Brun?) Min Kelt er også nokså butt i baugen. Fordelen er mer volum og bæring i forskipet, samt mindre slag ved motorgange i motsjø, og det ser ut til å innvirke minimalt på seilegenskapene. Mest innvirknig har det vel på på båtverdens tradisjonalister Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Ja...den båten minnet veeeldig mye om vikingeskipet på Bygdøy...de var nok foryt for sin tid de gamle vikingene.... Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Ser ut som generasjonen med fritidsbåter vi står foran akkurat nå, mer minner om Wally-båtene. De ser jo nærmest ut som de har hentet designen fra stealth-flyene. Ser ut som de nye båtene fra Fjord er først ute i Norge. Fjord 39 Wallypower F-117 A Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Det er ikke mange fritidsbåter som har bulb i baugen (eneste er vel Viksund Futura?) - men finn en "nyttebåt" uten bulb? Mange seilbåter har jo nesten denne baugformen i dag - de har veldig rett baug for å maksimere vannlinjelengden som er avgjørende for deres fart. jeg tror kanskje at disse "kulmage" baugene kan komme på enkelte seilbåter etterhvert - antakelig på en regattabåt først - deretter kan den komme på mer "normale" båter. På halvplaner/helplaner har jo en slik baug svært liten nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Det er vel mer et spørsmål om det går an å "skalere ned" det vellykkete X-Bow skroget til fritidsbåtbruk. At det fungerer godt på store supply-båter er ikke ensbetydende med at det ville fungere på en 25 fots snekke. Selv om det ville være besnærende. På den annen side hadde det jo vært fenomenalt med en ca. 40-50 fots trawler med sli baug. Om ikke annet så hadde det vekket enorm oppsikt! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.