Jump to content

Får vi denne 'baugformen', på fritidsbåter om noen år?


Ficher

Recommended Posts

Det er ikke mange fritidsbåter som har bulb i baugen (eneste er vel Viksund Futura?) - men finn en "nyttebåt" uten bulb?

Nordhavn har også bulb på noen av sine, men jeg mener å huske at Nordhavn 50 er den minste med bulb. Ifølge dem har det ikke noe for seg på båter mindre enn det.

 

Det fins forøvrig masse nyttebåter uten bulb, men de er helst av det mindre slaget.

Link to post
Share on other sites

Nordhavn har også bulb på noen av sine,

Jeg har kikket mye på Nordhavn båtene. Er ikke helt sikker på om jeg skal klassifisere de som fritidsbåter eller nyttefartøy. Og det er det som jeg liker med dem.

 

50 har bulb

911093C17.gif

 

Denne synes jeg er fin. 62 fot - klar for jordomskjøring :smiley:

overview_3.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noen seilbåter med bulb også, blant annet(om jeg husker riktig) konstruerte danmarks ol-mester Poul Elvstrøm en slik båt. Den fungerte visstnok bra, men likevel har bulber aldri slått veldig an. Jeg så også en nydelig utgave av en bulb-seilbåt i en marina i Tyskland i fjor sommer.

 

Poenget er vel at gevinsten man får av en slik innretning ikke er god nok til at det forsvarer hva det koster å utstyre båtene våre med noe sånt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

De som har vært på en X-Bow i drittvær har fortalt meg følgende. Veldig bra så lenge man har sjøen rett på forfra, stamping som vi kaller det. Med sjøen inn fra siden slingrer de noe inn i hampen. Som kjennt kan vi ikke bare seile mot været, vi skal hjem igjen og....

Tøff den der Skipper_Worse..!!! Når blir du å se i et slikt slagskip? Den der lignet jo faktisk på et slagskip :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Veldig bra så lenge man har sjøen rett på forfra, stamping som vi kaller det. Med sjøen inn fra siden slingrer de noe inn i hampen.

Minner jo litt om det man hører ang Viksund 900 Futura, funker riktig så bra i motsjø, mens egenskapene i unnasjø blir skadelidende...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er en FILM av den nye båttypen X-Bow i drittvær .

 

 

(*(Fra quint på Norsk skipsfarts forum Posted on: 19-01-07 10:23:09)

 

Endelig, for dere som har spurt om noen har film av Orca i grov sjø.

 

Vi takker så mye for filmklippet som kommer fra en av styrmennene på Havila Faith. Han filmet oss 16.Januar da vi gikk ut fra Mongstad og kom opp mellom Havila Faith og Skandi Caledonia.

Bilde fra klippet:

 

 

Filmklipp på 7 mb. i Windows Media Player Format kan lastes ned her:

 

http://www.fireflate.no/Bourbon_Orca_filme...Januar_2007.wmv

Link to post
Share on other sites

Dette var jo helt imponerende når man tenker på at den går i 13 knop og den andre i 8 knop. Blir spennende å se om denne båtformen blir skalert ned til lystbåtstørrelser. Får se om Viksund kommer med en ny Futura.

:sailing:

Ficher, er den også så mye bedre å jobbe ombord som dette så ut?

Link to post
Share on other sites

Dette var jo helt imponerende når man tenker på at den går i 13 knop og den andre i 8 knop. Blir spennende å se om denne båtformen blir skalert ned til lystbåtstørrelser. Får se om Viksund kommer med en ny Futura.

:sailing:

Ficher, er den også så mye bedre å jobbe ombord som dette så ut?

 

Fra Hydrox.....

De som har vært på en X-Bow i drittvær har fortalt meg følgende. Veldig bra så lenge man har sjøen rett på forfra, stamping som vi kaller det. Med sjøen inn fra siden slingrer de noe inn i hampen. Som kjennt kan vi ikke bare seile mot været, vi skal hjem igjen og....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg tror dette er et skip for fremtiden, samt jeg håper noen i lystbåtmarkede tør og prøver denne baugformen.

Og etter og ha sett på denne filmen, blir jeg bare mer overbevist ......... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da den lå i Stavanger flere dager sist uke, hadde vi god utsikt til den fra stuevinduet :smiley:

 

"Bourbon Mistral"

 

Og jeg synes det var en stilig båt, noe for seg selv, og riktig så artig å se på :flag:

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Jeg tviler på denne skrogformen blir særlig vanlig på fritidsfartøyer. Dette fordi X-BOW naturligvis er ment for deplasementsfartøy og ikke planende/halvplanende fartøy.

...

Totalt sett virker det som om Ulstein har kommet opp med en av de sjeldne større forbedringene som er mulig å gjøre på et moderne skipsskrog.

 

Kan det ikke tenkes at fritidsbåter kan/må forandres i takt med storsamfunnets nye fellesmål om å få til mye, mye mindre utslipp av CO2?

 

Altså sånn at vi etterhvert vil få en fritidsflåte av deplasementbåter med mest mulig moderne egenskaper?

 

Og da ...

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...