Jump to content

Problemer med Volvo Penta MD2030 - trekkraft og svart røyk

Suzuki

Recommended Posts

har blitt brukt som rådførende mekaniker ( i hovedsak pr telefon )over lengre tid, vedr. en VP MD2030 som ikke går som den skal. Vi har skrudd litt og sjekket, men jeg har en snikende mistanke / følelse at det er noe vi overser.

Symptomene oppstp egetlig ifbm. justering av ventiler. Motoren er kraftløs, og det ryker ikke bra av den. Ventilene er dog ( såvidt jeg kan skjønne ) justert etter alle kunstens regler ) Var tom. veldig nøye.. Motoren minster ikke vann. Og ikke olje.

Fødepumpa ble åpnet, og det ble funnet vannperler inni. Den er nå byttet ut. Lite forbedring. Filter for drivstoff, samt luft er byttet / nytt

Det neste på programmet, er dyser og dieselpumpe. Klarer dog ikke å fri meg fra tanken om at det er noe med de ventilene som " skurrer" et sted. Er det noe med prosedyren på denne MD 2030 som avviker fra andre motorer ? Å begynne på en " tilfeldig" ventil, og jobbe seg rundt, har da funket på andre motorer ? Klaringene er sjekket, og søkebladet er det korrekte.

Nesten så jeg kunne tro at motoren hadde rappet over på timingen, men det er da kjede elns på denne, så det er vel knapt mulig ?

Er det noen som har stalltips å komme med ? Motoren har forsåvidt ryket litt over en tid, men nå er det ekstra ille. I tillegg mangler den fullstendig krefter. Den starter midlertid greit, og flyr fint opp på turtall når girvelgeren er i fri..

Suzuki

No boat needed..

Hei, Dysespisser som er slitne er kansje årsak. Ta ut disse og send dem til overhaling med nye spisser og nyjustert trykk. Pass på å få ut kobberskiver som er nederst i hullet etter dysene. De må byttes!

Luft og start opp. Er det mulig att en ventil står med litt press på seg? Dette kjenner du på armen som dytter ventilen ned. Tørn motor og sjekk en gang til. Helst etter du har fjernet dysene, da er kompen borte. Lettere å tørne motor da. Justering på varm motor er best, da har du nesten arbeidstemp og alt metall har varmen i seg og da er klaringene på ventiler mest nøyaktig. Husk, det er bedre med litt tikking(Lyd) fra ventiler en helt stille. Da ligger armen på og tykker ventil litt ned. Det blir det dårlig komp av!

Lykke Til Hilsen Båtnissen

Redigert av Båtnissen (see edit history)
Justering på varm motor er best, da har du nesten arbeidstemp og alt metall har varmen i seg og da er klaringene på ventiler mest nøyaktig.

Jo det er sikkert det, men nå står det jo spesifisert i Volvo's manualer at ventilene skal justeres på kald stillestående motor da. Og forholdsvis liten klaring synes jeg. Bare 0,2 mm.

Regner med at dette er gjort.

Det første som slår meg når det snakkes om svartrøyk er åndenød på motoren. Kan det ha sneket seg ett eller annet inn i innsuget på noen måte?

Kan boltene på dieselpumpa ha løsnet litt, slik at pumpa er ute av stilling og derved gir feil innsprøytingstidspunkt?

Er det registerkjede på motoren, er det vel lite sannsynlig at det kan ha hoppet over en tann, men det kan jo være greit å sjekke det også for sikkerhets skyld.. Er det reim, kan det skje at ting forskyver seg, men det hører vel med til sjeldenhetene det også, selv om jeg har vært borte i akkurat det.

Bare noen strøtanker fra meg om mulige/umulige feil.........

Har denne feilen kommet av seg selv eller er det et resultat etter en reparasjon?

Det er altså min motor Suzuki har startet en tråd på (han burde begynne å fakturere meg snart, men ikke si det til han...)

Jeg er egentlig litt usikker selv på om dette har kommet som resultat av en reparasjon eller ikke. På starten av sommeren ble motoren løsnet fra labbene, giret tatt av, og alle slanger for vann, diesel og strøm tatt av. Grunnen til at giret ble tatt av var at den hadde fusket med å legge inn reversen, med et lite flaterende møte med kaia som resultat. Samtidig ble noen kjølerør i girkjøleren skiftet. Så ble motoren heist opp. Den hang oppunder dekk i noen uker mens den ble pusset ned og lakket opp. I den forbindelse ble bunnpanna tatt av og renset. ALL olje ble i den forbindelse fjernet fra motoren. Ventilene ble også justert. Før igangsetting ble grov og finfilter for diesel, samt oljefilter skiftet. Kjølevæske ble også byttet.

Problemene viste seg ved første oppstart. Den ryker mer enn danskebåten, røyken er nok mer hvit/grå enn svart. Røyken er uavhengig av om den står i inngrep eller ikke, men er naturligvis verre med høyere turtall. Den er også helt daff. Kommer ikke over 1100 i turtall ved belastning.

Siden da har motoren gått ca 10 timer. Den har oppført seg likt hele tiden, bortsett fra at den nektet å starte da vi skulle legge til etter siste tur i høst. Da ble fødepumpa skiftet. Nå starter den igjen, men symptomene er de samme.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei. Du skriver at røyken er mere hvit/grå enn svart. Det første som slår meg da at du ikke har tenning på alle sylindre. Da vil motoren også selvfølgelig bli svakere..spesielt hvis det også bare er en 3 sylindret motor. Og den ryker masse....hvit/grå røyk. Årsaken kan vel da være at det ikke er kompresjon nok i sylindreren til å antenne dieselen. Det være seg at ikke ventilene er helt stengt, dårlig dyse eller rett og slett knekte stempelringer.

Har du en tresylindrat sak som kun går på to sylindre så er det nok ikke noe tvil om en vil merke det. Den vil vibrere som et he.....e.

Men siden dette er feil som har oppstått etter en mindre reperasjon på motor ble utført og ikke var der før denne reperasjonene ble utført... Ja da er vel nærliggende å tro at det kan være en sammenheng her..

Det kan jo være greit å gå en ny runde på ventilene, så kan disse elimineres. Er du helt sikker på at pasienten har frie luftveier. Har den ikke det så sliter den når den belastes.

Jeg hadde nok sjekket at lufveiene var fri før jeg gjorde noe annet. Deretter kan en jo gå på luftklaffene(ventiler) i motoren.

Sjekk første at alle utvendige ting er som de skal være, før man går til indremedisinske inngrep

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei

Du har jo jobbet en del nedi maskinen. Kan det ha kommet en knekk eller lakkasje på ett diesel rør. Tenker da spesielt på sugesiden. Kanskje luft slipper inn via nye filter som ikke er på plass?

Hvordan er skjøten på røret som ble løst av i forbindelse med oppløfting av motor?

Hadde nettopp en kar i havna som hadde ett tilsvarende problem. Riktig nok en 85 HK Volvo. Her var problemet en gummi bete fra mannalokk på tanken. Denne var kommet inn i sugerøret å lå å stengte for diesel. Han startet opp, og motoren gikk fint. Helt til gaspådrag da kom den hvite røyke og motoren hadde ikke kraft. Kostet 10 000 i feilsøk på Volvo verksted.

Hilsen Smaapala

• 1 måned senere...
Åssen gikk det med denne, ble den en delemotor?

Delemotor :eek: Nei, så lett gir jeg meg ikke. Men båten har ligget i ro i høst uten at jeg har gjort noe særlig med motoren. Siste uka før jul begynte jeg igjen. Har en kompis som er VP-mekaniker og fikk hjelp av han. Det første han sjekket var naturlig nok ventilklaringen. Han fant at enkelte av ventilene var betydelig ute av stilling. Før vi begynte ville ikke båten starte i det hele tatt. Etter justeringen var den som ny! Etter at den var blitt varm og fikk blåst ut litt gammel sot, sluttet den å ryke også.

Detr vil si, den er ikke helt som ny. Jeg får opp turtallet endel ved belastning, men ikke helt opp. Det stopper på rundt 2000/min. Det skyldes antagelig følgende 2 årsaker. Jeg har for det første for stor propell. I tillegg mistenker jeg stempelringene for å være litt slappe. Fikk ikke målt kompresjon, men det skal jeg få gjort i løpet av vinteren. For mange år siden ble motoren kjørt varm. Ødelagt impeller kombinert med feilaktig utkoblede alarmer gjorde at den gikk et par timer i tung motsjø med for dårlig kjøling. Etter det har den vært litt slapp, men ikke verre enn at jeg ikke har tenkt ordentlig over det før nå.

Planen er å bruke båten som den er fram til midten av juni omtrent. Deretter tas båten opp, og blir liggende på land til neste vår. I denne perioden tar jeg bl.a. en større jobb på motoren

• 7 år senere...

Det ble funnet ut at eksosbendet var nesten helt igjengrodd av rust. Dette er derfor byttet.

Manglende turtall og litt røyk tilskriver jeg propelleren som tidvis er litt grodd. Den er litt stor også.

Men bevares, jeg marsjer i 5-6 knop, og når båten sjøsettes om våren kommer jeg opp i 7 som jeg antar er skrogfarten for en 6 tonns 70-talls seilbåt. Jeg har og masse kraft tilgjengelig ved manøvrering i havn

• 3 år senere...

Løfter denne igjen ettersom jeg har hatt nytte av infoen her. 

Har for tiden tilsvarende problem med min md2030c fra 2000. Motoren står i en bavaria 34 ac som jeg kjøpte i fjor. Symptomene som har oppstod på våren i år er kraftløshet, svart røyk og tullete uryddig gange over ca 2000 omdreininger. Normalt maksturtall før disse problemene var 3500, normalt marsjet jeg på 3200 og hadde da snaut 7 knop. Har i løpet av våren hatt dysene ute og spissene ble skiftet, måtte ha hjelp av proff for å få det sammen igjen?. Fant også litt dieseldyr i forfilteret og har fjernet dette. Dysene ble montert igjen i dag, men fortsatt samme problem. Skrudde så i kveld av eksosbendet og det er så og si tett ?. Masse koksavleiringer. Prøver først å rense og montere igjen for det ser ikke ut til å være rustet i filler. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...