Jump to content

Hjelp! Hvilken gearkasse er dette???

Walter_S

Recommended Posts

Hallo folkens!

Trenger litt hjelp fra medlemsmassen / ekspertene her, for å identifisere gearkassen som sitter på denne Mercedes 180 D - en OM636 - 4 sylindret, ferskvannskjølt dieselmotor. Motoren er en original mariniserings utgave av Mercedes 180 diesel som bl. a. satt i drosjebilene mot slutten av 50 - og begynnelsen av 60 årene. Bowman varmeveksler er fra 1976 (sorry!) 1967 (stemplet) og er tilpasset denne motoren. Det er støpt inn "MB18" i godset på varmeveksleren.

MEN, det er selve gearkassen jeg ikke vet noe om. Det satt nok en gang et lite messingskildt på toppen av kassa, men den er borte. Gearkassen har egen varmeveksler / kjøler.

Problemet mitt er som sagt, navnet på kassen og hvilken type olje jeg skal ha i (kassa er tom for olje! - knusk tørr!!!) - AT - gearolje eller vanlig motorolje - that is the question!  :lol:

:nonod:HJÆLP!  :wink:

Gearkassen:

show_image_stream.php?bid=7750337&dx=527&dy=395Motor og gearkasse:show_image_stream.php?bid=7750433&dx=527&dy=402Motor:p><p>

På forhånd takk for hjelpen, og PLEASE, ingen sarkastiske kommentarer angående oljesølet under motoren! :lol:  Dette skyldes et lite uhell!  :lol: ...håper jeg!  :lol:  ...og ja, jeg vet at luftfilteret mangler  :lol:

Kan noen fortelle meg hvor Mercedes har gjort av oljefilteret på denne motoren???  :wink:

Kan med beste viljen ikke finne det noen steder.  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det ser ikke ut til at det er så grådig lenge siden skiltet stod på plass. Kanskje du finner det om du leter grundig rundt i bunnslammet.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk for alle svaren så langt.......... :lol: Gode forslag, men jeg er like uklok!

:nono: Nekter å tro på at ingen i denne gjengen her har sett eller vet noe angående denne gearkassen!!!

HVOR er alle motorekspertene??? :lol:

fortsatt .......HJELP!!!!

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Å du.. trodde ikke noen andre hadde en slik kasse.. Hehe.. Eg hadde slik kasse i min Monaco 27 med Mercedes 6 'er.

Ved bare at den skulle ha automat olje. Men vet ikke hvilken kasse det var. Har ikke båten lengre

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

:seeya:Hei igjen!!

Skrapte av malingen på oljepåfyllings-lokket, til gearkassen.

Der stod det stanset in   "8 W" - gir dette noe holdepunkt til oljevalg?? Er dette for 80W/ 90 - Transmissionolje?? :lol: ...mon tro???

Ser ut som dette kan være en Paragon-kasse, men er ikke sikker.  Har maila bildet til en kar som nesten garantert vet, men får nok ikke svar før over helga,

Takker så langt!  :crazy:  Blir spennede å se om vi får noe respons!

ring til Kings diesel eller ta kontakt på mail m/bilde.http://kingsdiesel.no/

Takk for tipset, bmo! :wink:

Gjorde som du foreslo, men sendte en mail med bilde - og fikk svar fra Frode Torsvik, King Marine A/S i løpet av EN TIME!!!! - dette kaller jeg service!  :wink:

Ser ut som dette kan være en Paragon-kasse, men er ikke sikker.  Har maila bildet til en kar som nesten garantert vet, men får nok ikke svar før over helga,

Hei sumo!  :headbang: Du hadde rett angående PARAGON. Det er en Paragon-kasse og den skal ha ATF olje, type A

Mysteriet løst og tråden avsluttet, med nok en "happy-end!"

:lol:

:yesnod: kan se ut som den har sittet på en Buck diesek

:wink: Ikke alt som er rødt er en Bukh!

:lol: Hvis Bertiniussen hadde lest innledningen på denne tråden så hadde han sett en pen, rødmalt OM636 Mercedes 180D som, såvidt jeg vet, fremdeles sitter i andre enden av den ikke fullt så pene Paragon gearkassen!  :lol:

.....som et annet medlem her pleier å si, det er på øyene man blir blind først! :lol:

:yesnod:Ikke alt som er rødt er en Bukh!

Nettopp det var også mitt lille poeng.... :wink:

Den kan jo ha vært på en Callesen, på en brannbil, på julenissebåten   -   eller kanskje den er ganske enkelt "nyovermalt"  :lol:

Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på min gamle bestemors standardutsagn: "Man skal tro på halvparten av det man ser  -  og ingenting av det man hører...."

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Den kan jo ha vært på en Callesen

Vel.... Bukh er jo liksom Callesen Light da, produsert på Aabenraa Motorfabrik langt sør-øst på Jylland...... Se http://www.bukh.dk/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ja, det var det jeg mente; de to er malt med rødfarge fra samme spannet ....

Men lyden av en ekte "Callesen", den er noe for seg selv!

mvh

Poseidon

PS

Der finnes jo også en lignende motor som heter "Aabenraa", som sikkert kommer fra samme sted, men fargen på den klarer jeg ikke å se for meg  -  så de har kanskje flere malingsspann der sør...

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

........Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på min gamle bestemors standardutsagn: "Man skal tro på halvparten av det man ser  -  og ingenting av det man hører...."

Hei Poseidon!

Din gamle bestemor var en meget klok kvinne - skulle ønsket at jeg selv hadde hørt på henne før jeg "hoppet i det" og kjøpte sjarken som denne meget gode OM636 Mercedes sitter i.

Må bare innrømme  :blush: at jeg har blitt lurt  :headbang: der.

:nonod: Ikke lett dette, å måtte innrømme en slik kardinalsynd. Sjarken er nå til salgs på Finn.no:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=400...562&pos=1&rub=7

25' Sjark - m. OM636 - Merc. 180 D ferskvannskjølt.

Bilde

Har fått bud på å bytte sjarken mot en 11' With jolle, av eldre årgang, med en eldre 9,9 hk Evinrude + en eldre 80-talls Yamaha på 25 hk.

Noen som byr mer - eller helst kan komme med kjøpesummen (9.000,-)?  :confused:

...Eller er den så meget, meget verre en bildene gir inntrykk av?

Det er ikke dét, Poseidon, men det er en del mekaniske ting der som jeg trodde jeg skulle klare selv, men hvor min optimisme muligens var litt større en evnen!!!! :headbang:

Når du først snakker om geografisk beliggenhet - her er et annet prosjekt (Sandnes) som jeg er meget interessert i, men hvor avstanden er problemet! 2" eik på 5" x 5" eikespanter, kravellbygget med en Perkins 342 diesel høres meget forlokkende ut - enig? :confused:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=401...549&pos=4&rub=7

Hilsen,

Walter  :blush:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...