Jump to content

Dieselaksjonen: For lite opplyst i media

Guest Gjest

Recommended Posts

Nå er det 4 uker siden dette forslaget ble lagt frem i statsbusjettet og har ikke media fattet interesse på dette ennå så er jeg redd dette ikke appelerer til media som god sak... Dette er rett og slett en "ikke sak" for media, om ikke noen politikere drar dette frem som en flaggsak...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

har betalt mine 50 kroner så jeg har god samvittighet (trakk fra 25 kroner siden motoren min er i småbiter) :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Drit i pengene, ta Vollvik-metoden.

Trenger kanskje ikke kjøpe Koeniggsegg, men velges riktig aksjonsform kommer mediedekninga av seg sjøl.

Hva om 40 medlemmer av Båtplassen kler seg ut som dieseldyr og overnatter i en "provisorisk dieseltank" foran tinget? Samt utdeling av foldere og en talsmann med nysmurt snakketøy?

Garantert mere pressedekning og oppmerksomhet enn en annonsekampanje ingen unntatt dem som er engasjert fra før, legger merke til. Og helt gratis. Kunne jo blitt morsomt, også.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Og hvordan kler man seg ut som et dieseldyr

Du har sjølv svaret:

:confused:

Av alle foreslåtte aksjonsformer synest eg det siste (innlegg #6) var det beste. Dersom det ikkje lykkast, kan eit alternativ vere å satse på at ingen bryr seg om å levere blankdiesel til båtar. Er ikkje blankdiesel å få, vil myndighetene få valget mellom å endre forskriften eller gjere alle til lovbrytarar....

Redigert av skorpo (see edit history)

Værsågod, forslaget er gratis.

Sjøl bor æ i Nord-Trøndelag, og kan vanskelig arrangere noe slikt.

Redigert:

Det er egentlig skoleeksemplet på Ola Nordmann, det som foregår her.

Det er opprettet et donasjonsfond slik at alle som vil kan yte sin skjerv til noe som tar altfor lang tid og ikke kommer til å fungere. Men i etterkant kan alle som betalte si at "Jaja, vi prøvde men det gikk ikke..." Pengene går i lomma til KNBF eller hvem det nå var, også er den slanten borte også. Da får hvertfall ikke regeringa tak i de penga, med mindre KNBF må skatte av overskuddet?

Da lastebilnæringa blokkerte veiene til Oslo for å protestere mot dieselprisene for noen år siden, var det en kar ved navn Knut Enger som sto på barrikadene om jeg ikke husker feil? Den aksjonen førte faktisk frem, fordi aksjonsformen var helt uhørt her til lands. Hvor ble det av ham?

Joda, en forening kalt NAF mente han kunne gjøre større nytte ved skrivepulten, og skrive sinte samfunnskommentarer i bladet MOTOR. Siden har ingen hørt noe fra den kanten, Knut ble liksom bare borte...

Så spør vi: Ville bilistene hatt mest nytte av Knut på barrikadene, eller Knut bak skrivebordet hos NAF?

I overført betydning: Hvilken linje har KNBF og de andre aktørene valgt? Kjemper de fra skrivepulten eller på barrikadene? Er det sjøens svar på NAF vi aner konturene av?

(NB. Jeg skal fortsatt ha bensinmotor i min neste båt, og engasjerer meg kun utfra politikerforakt.)

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Dette var et flott forslag. Hvis noen kan fortelle meg hvordan et dieseldyr ser ut, stiller jeg gjerne i denne aksjonen. Hensikten er jo å få oppmerksomhet fra media og det ville vi utvilsomt fått. Alt som blir gjort før revidert statsbudsjett har virkning. Noen partier kan gjøre det til sin fanesak å stoppe dette forslaget. Da har vi vunnet mye. :cheers:

Jeg ser for meg dieseldyret som en slags mørk, svartsmusket variant av gode gamle Karius. Stort, krøllete svart hår, mye skitt i fjeset. Stor rund kropp omgitt av en skitten striesekk. Mangler gjerne noen tenner, men har likevel kjeften fullt åpen og glefser omkring seg på jakt etter noe å stappe i kjeften. Lukter ikke godt heller.

Eller vent nå litt, var det slik dieselavgiftspolitikeren så ut? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hva om 40 medlemmer av Båtplassen kler seg ut som dieseldyr og overnatter i en "provisorisk dieseltank" foran tinget? Samt utdeling av foldere og en talsmann med nysmurt snakketøy?

Garantert mere pressedekning og oppmerksomhet enn en annonsekampanje ingen unntatt dem som er engasjert fra før, legger merke til. Og helt gratis. Kunne jo blitt morsomt, også.

Pressedekning vil du nok få. Og båtfolket vil garantert framstå som useriøse klovnar, både overfor opinionen og politikarane. Det er ikkje all PR som er god PR, sjølv om nokon trur det...

Som sagt, drit i eksemplet. Det jeg er ute etter, er kreativitet og AKTIVITET!

Alt som skaffer aktivitet og PR, er i mitt hode noe positivt. Da blir hvertfall søkelyset rettet mot problemet, og folk vil få høre om det.

Som det er nå, er fokus rettet mot hver enkelts kaffekopp. "Vi har jo betalt, og da er jobben gjort..."

Ville landet blitt bygd på nytt etter krigen, om alle donerte en tier og deretter satte seg på rævva? Folk må da PRØVE å gjøre noe!? Dere har f**n meg fortjent det mangedobbelte i avgifter av hva dette vil innebære, med den nonsjalante laidback-holdningen som kommer fram her. Men slapp av, det kommer dere til å få.

For virkelig å synliggjøre hvor idiotisk regjeringens avgiftspolitikk er, kan følgende nevnes:

Etter nyttår økes avgiftene på bensinbiler, mens dieselbiler blir billigere. Dette er IKKE god miljøpolitikk, men det har visst ingenting å si. Det ironiske er at biler med store dieselmotorer får mindre gunstige avgiftsendringer enn biler med små motorer. Og de bilene som har partikkelfilter, er de med store motorer og høyt utstyrsnivå.

Avgiftsendringen favoriserer altså dieselbiler uten partikkelfilter. Hvorfor?

Om et år skal prisforskjell mellom diesel og bensin jevnes ut. Dette kommer IKKE til å skje ved at bensinavgiftene reduseres, det kan vi være enige om. Dieselen settes opp til bensinnivå. Deretter kommer en partikkelavgift på diesel, og en NOx-avgift på diesel, siden de DA plutselig husker at diesel faktisk genererer annen forurensing enn CO2. Dermed koster diesel plutselig mer enn bensin, samtidig som over 70 % av nybilsalget samlet gjennom siste 3 år er dieselbiler. Avgiftskronene ruller inn...

Det er privatpersoner som må ta verditapet på dieselbilene sine, og betale det drivstoffet koster uansett. For bilen må vi ha.

Båt er noe derimot noe unødvendig rikmannsfjas. Ingen båteiere er i stand til å engasjere seg avgiftspolitisk, utover å donere sin tilmålte skjerv til en blårussaksjon som starter for tregt og ikke vil bli lagt merke til.

Hvertfall om vi skal dømme etter stiff-upper-lip-holdningene som dominerer på Batplassens "forum for dieselaksjon".

baatplassen.no

Negative mennesker finnes det nok av i verden. All PR er god PR. De fleste jeg kjenner som ikke har båt, har ikke en gang anelse om hva det dreier seg om. At vi fremstår som useriøse i første omgang er jeg ikke så bekymret for, så lenge personer med godt snakketøy kan fronte saken når vi har fått medias oppmerksomhet. Diskuterte saken med AP politikere på mitt hjemsted, det virket ikke som om det var særlig stemning for økning av dieselavgiften hos disse. Dette må nok den rødgrønne røra" ta æren for. Vi oppnår i hvert fall ingenting med å sitte å kritisere de få som våger å tenke litt kreativt. Sammen er vi sterke. Litt humor har ingen noen gang tatt skade av.

Helt enig trollmor, men jeg er tross alt glad jeg slapp å ta på meg dieseldyr drakta denne gangen... :crazy:

Får heller brette den pent sammen og legge den i skapet, kan jo være den kommer tilnytte en annen gang. :wink:

Redigert av goggen (see edit history)

Ja det er jeg også. Men hvis de prøver seg igjen med samme forslag, så håper jeg at vi er noen som tør å gjennomføre denne aksjonen. Vi ville nok fått mye mer "goodwill" fra folk flest enn noen seriøse sytepaver. Jeg tar gjerne fly til Oslo og stiller. Nå får vi glede oss over at Olav Akselsen har gått ut i media og kalt avgiften urettferdig. Så gjem dieseldyrdrakten din til neste aksjon og kos deg med resultatet i statsbudsjettet. Hilsen snart båteier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...