Jump to content

Ombygging til tørr eksos. Noen tips å gi ?


D5LA

Recommended Posts

Jeg tror du må beskrive litt nærmere hvordan kjølingen di er byggd opp og hva du har tenkt på av ombygginger for å få gode svar.

 

Våt eksos er sterkt å foretrekke fremfor tørr med hensyn på brannsikkerhet.

Et bra kjølesystem med våt eksos trenger ikke frostveske på saltvannsiden. Har du saltvannskjølt manifoild? Hvor får du annsamling av saltvann som kan fryse?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

I teorien er det vel bare å flytte sjøvannstilførsel fra eksosbendet til en gjennomføring i skute siden. Bytte ut eksosslangen med dertil egnet rør (som blir j...lig varmt), evnt få laget en lyddemper

og sette på ekspandere som opptar vibrasjon mellom motor og skrog!

 

I mine over 30 år som båteier og med båt ute om vinteren, har det kun unntaksvis hendt at eksosslangen eller gjennomføring har vært frosset!!

 

Ville beholdt våt eksos!

Link to post

Nå har jeg bygget om 2 motorer (båter) fra våt til tørr eksos, og det er ikke noe problem. MEN, jeg tror det er noe forskjell fra motor til motor, om det er praktisk mulig.

 

Begge min konverteringer har vært Sabb (G-modell og nå 2H) - hvor motorene har vannkjølt eksosmanifold. D.v.s. den eksosen som kommer ut ved bendet er ikke så voldsom varm. Har utvendig kjølesløyfe med lukket ferskvannskjøling.

 

BP_ToerrEksos_008.JPG

 

I begge tilfeller så var det bare å sveise et 90º syrefast bend fast i eksosflensen, sette på 1 meter med fleksibel eksosslange - også denne i syrefast - lage en tilsvarende flens med bend ut skutesiden - og vips - ferdig! Det knaller bra også (faktisk ikke så ille som man skulle tro!) men motorlyden er som musikk i mine ører! :o)

 

Bare pass på at selve eksosrøret har avstand nok til brennbart materiale.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Ser at du har en større båt (Robur 1100), går utfra at du har en motor på 100-200HK, hva vet jeg?

Skal du få mere konkrete svar burde du kanskje opplyse om motorspesifikasjoner, hvor du har tenkt å la eksosen passere osv.Det er jo ett kraftig rør uansett, (100-120 mm??)og skal man være konkret bør man vel kjenne båttypen og hvordan den er innredet ,plassering av dieseltanker osv.

 

Er nok mange her som kan/vil hjelpe deg men gi den nødvendige info!!!! :yesnod:

Link to post
  • 1 år senere...
Nå har jeg bygget om 2 motorer (båter) fra våt til tørr eksos, og det er ikke noe problem. MEN, jeg tror det er noe forskjell fra motor til motor, om det er praktisk mulig.

 

Begge min konverteringer har vært Sabb (G-modell og nå 2H) - hvor motorene har vannkjølt eksosmanifold. D.v.s. den eksosen som kommer ut ved bendet er ikke så voldsom varm. Har utvendig kjølesløyfe med lukket ferskvannskjøling.

 

BP_ToerrEksos_008.JPG

 

I begge tilfeller så var det bare å sveise et 90º syrefast bend fast i eksosflensen, sette på 1 meter med fleksibel eksosslange - også denne i syrefast - lage en tilsvarende flens med bend ut skutesiden - og vips - ferdig! Det knaller bra også (faktisk ikke så ille som man skulle tro!) men motorlyden er som musikk i mine ører! :o)

 

Bare pass på at selve eksosrøret har avstand nok til brennbart materiale.

 

 

Nok en gang har jeg funnet en god løsning her på forumet. I går kappet jeg røret, og går for flexiløsningen. Dette for og få bedre plass i båten.

Har tatt bort hobbyplaten til høyre for motorkassen.

dsc005411.jpg

Redigert av Treværk (see edit history)
Link to post

Har du plass til å sette inn et eksosrør med god isolasjon på for å unngå brann så er det ingenting i veien for det. Endel fiskesjarker har tørr eksos med kjølevannet ut skutesiden mens andre har kjølesløyfe under båtene og trenger dermed ikke sjøvann inn i motorens kjølere.

 

Men du må og tenke på en lydpotte, da det kommer til å bråke noe så inn i he..... mye mer enn med våt eksos, ihvertfall hvis du har motor med litt størrelse.

Ja selv mindre bråker mye hvis utløpet er i nærheten av der du oppholder deg.... Husker en 30hk. sabb med røret rett ut... gikk jo endel timer før det sluttet å suse i ørene etter en tur...

Ser at noen sjarker har lydpotten plassert slik at varmen den avgir kan brukes til å tørke regntøy og hansker mellom øktene...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...