Jump to content

joda 8100 twincam eller agder 840.

areomd

Recommended Posts

Hei

Jeg har bestemt meg for å kjøpe joda 8100 twincam eller agder 840.muligens tilsvarende båt.

Har lest erfaringsbanken og etc.

Jeg hadde tenkt å sette i ca 350+ i dette prosjektet.Er det noen som har synspunkter på dette, muligens andre typer båter?Jeg er en jeep turist fra før!Med mye blåst i håret:-)

Aktercabin er et must samt at motoren skal være av størelse slik at vi kan marsje i 10-12 knop.

are

Velkommen til forumet! :cheers:

Ser at du ikke har fått noe svar på ditt innlegg.

Jeg er ikke veldig bevandret i snekketyper, men det finnes jo alternativer til de to som du nevner. Etter min smak liker jeg Joda 8100TC bedre enn Agder 840. Har bekjente som har begge disse typene og jeg synes Joda`n er en bedre båt.

Alternativer kan jo være Årø28, Saga 27, Polar 29, Nidelv28, Skarpnes 30 m.fl.

Jeg ville ha sett litt mer nøye på de forskjellige modeller. Når du finner de 2-3 som passer deg/dere best er det på tide med prøveturer.

Du skriver ikke hvor mange det er som skal bruke båten. HVsi du forteller litt mer om det og hvilke kriterier utenom 10-12 knop marsfart som betyr noe for dere så kan sikkert flere hjelpe til her på forumet.

Det er bare å skrive i vei.... .

Redigert av OLPI (see edit history)

Velkommen til forumet!

Var selv på utkikk etter en joda 8100 tc, prøvekjørte også en slik med vp aqad40 (160hk) denne marset fint på rundt 15 - 16 knop. Hadde den i 19 knop, da med 3 personer i båten og ca 1/2 dieseltank. Båten er meget fin som familiebåt. Bakdelen om man kan kalle det det er at den girer mer i medsjø enn båt som er tverr i hekken. Den bruker vel også noe mer diesl pr mil enn en planende båt. Utenom det er det en virkelig stor båt med god plass og ikke minst mange sengeplasser. Send en mail til joda boats og du får tilsendt orginale brosjyrer (det gjorde jeg)

Du kan også søke på erfaringsdatabasen her på forumet, her kan du lese om andres erfaringer med båten og sende en IM til de som eiger en slik. Da kommer du i kontakt med folk som eiger og har masse erfaring.

Er det noe du lurer på er det bare å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan.

Valget mitt ble som du ser en Selby 27 ( båt som ligger i noenlunde samme prisklasse) Årsaken til det er kort og godt fartspotensialet og giring i medsjø da jeg bor midt inne i sognefjorden (den kan være lunefull!)!

Intruder

Jeg har bestemt meg for å kjøpe joda 8100 twincam eller agder 840.

Vi leide en Agder 840 i sommer og ble ikke veldig imponert over båten. Den girer voldsomt i medsjø, og tar overhodet ikke styring akterover. Hvis jeg skulle kjøpt en slik båt ville jeg regnet inn installasjon av baugpropell i regnestykket med engang. En annen faktor med Agderen er at den er veldig flat under og har et ganske stort overbygg, den blir tatt lett av vinden, og er ikke veldig lett å hanskes med i en trang havn med mye vind fra siden.

Vi ville ikke ha båt med akterkabin fordi den stjeler så mye av uteplassen, så vi endte med en Elwaro 815 som vi så langt er veldig fornøyd med. Dette er selvsagt min subjetive mening, men lykke til med valget!

Senior-du er min helt!

Ja....her var det endel gode synspunkter.(takker mye for det).

Vi er en familie på 4, 2 barn og 2 voksne.

Ang. Joda`n:

Er det ting her som må etterses spesielt, tenker da på mod rundt 85-88.Har hørt at varmeveksler er et spesielt punkt .

Hva med skroggjennomføringer?På en 20 år gammal båt begynner dette muligens å bli tynt i godset

Ang Agder.

Har hørt det samme som du beskriver Spinner!Riktignok fra 1 person..

Ang. kjøpet så har jeg ikke hast , for en gang skyld skal jeg ikke selge før jeg kjøper:-).Har solgt i høst.

Er taknemlig for flere synspunkter.

. Den girer voldsomt i medsjø, og tar overhodet ikke styring akterover. Hvis jeg skulle kjøpt en slik båt ville jeg regnet inn installasjon av baugpropell i regnestykket med engang. En annen faktor med Agderen er at den er veldig flat under og har et ganske stort overbygg, den blir tatt lett av vinden, og er ikke veldig lett å hanskes med i en trang havn med mye vind fra siden.

Disse symptomene er nok ikke Agderen alene om å ha, bare så det er nevnt. Mange (de fleste?) halvplanere har mer eller mindre av disse egenskapene. Det er noe en må ta med i betrakningene når en skal kjøpe slik båt. Jeg ser ikke det som noe problem, bare en lærer seg båten å kjenne.

Joda'en er vel enda flatere i bunnen enn Agderen, så den har nok tendensene den også. Kanskje ikke så mye giring i medsjø, den har vel litt mere v-bunn i motsetning til Agderen, som har mere kjøl akter hvis jeg ikke husker feil. Men avdrift ved sidevind er nok ganske likt.

Min båt er også i denne kategorien. Den girer heller ikke så mye i medsjø, men sidevind i trange havner kan være en utfordring. Men med baugpropell til hjelp i bakhånd, er det ikke noe stort problem.

Disse symptomene er nok ikke Agderen alene om å ha, bare så det er nevnt. Mange (de fleste?) halvplanere har mer eller mindre av disse egenskapene.

Det er helt riktig, men etter å ha prøvd/eid følgende båter: Skarpnes 30, Biam 800, Elwaro 815, Joda 8100, Agder 840 og Polar 770, er jeg ikke i tvil om hvem som er den slemmeste gutten i klassen: Agder 840. Det er greit at man blir kjent med båten etter en tids bruk men du må like forbannet ratte båten som en gal i medsjø, enten det er jomfruturen eller en båt du kjenner gjennom mange år. Hvis båten oppfører seg mystisk på prøveturen, så gjør den det senere også, selv om du kjenner den aldri så godt.

Senior-du er min helt!

Hei!

Jeg ville nok valgt Joda, men det går nok like mye på smak som mye annet.

Min far har hatt en slik, og jeg har bekjente som har hatt og har Joda.

Jeg syntes båtene virker solide og er smart innredet.

Angående motor ville jeg nok gått for en større motor en 105hk, dette er etter min mening for lite.

Jeg har vondt for å tro at den marsjer mye over 9 knop ferielastet, båten tåler fint det dobbelte.

Min far byttet fra 124hk til 158hk, med 158hk marsjet den 15-16 ferielastet.

Båten går enda bedere i vannet i litt høyere fart.

Har en bekjent som har 165 Yanmar, denne marsjer 18-20, da ligger båten flatt og lager ikke mye sjø! De ble vel også levert de siste årene nå med 200 volvo, dette må vere perfekt!

• 4 år senere...

Det er trangt, men absolutt mulig å sitte ned og lukke døra. Har gjort det mange ganger. Men dersom det ikke er noen i kabinen rett på utsida, så sitter jeg med døra åpen thumbsup.gif Største problemet er vel når en skal reise seg fra skåla og få dratt opp buksa igjen. Men det går det også, selv med døra lukket.

Det er nok en grunn til at toalettrommet på den nye utgaven av båten, 850 TC, er gjort større ved at skapet i bakkant av toalettet (med åpning mot trappa ut til cockpit) nå er fjernet.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28091916

Denne er jo et godt alternativ.

Helt lik som min. (reagere på farten, 16 på max. jeg marsjer på 15, 19 på max, med fulle tanker.)

Dette er en fin motor i sollux 27 Nesten et mininmum hvis du skal ha så høy marsjfart med en sollux.

Solluxen er kjent for å fort sprute over. Men her løfter vi baugen såpass mye at sjøen blir kastet ut.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Har sett den båten, men reagerer negativt på forkabinen og toalettrommet - det likte jeg ikke, men det kan være noe med lyset på disse bildene. Yanmaren ser jo "blå" ut. :wink:

Det er i det hele tatt mange dårlige annonser der ut, for utvendige bilder presenterer båten på en tiltalende måte.

Virker forøvrig trangt i cockpit med dårlig uteplass, sammenlignet for eksempel med Nidelv 26.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Joda er den beste båten.

Pga skroget.

Alt annet kan man fikse og endre på, men skroget er og blir som det er.

Har erfaring med Joda 7500 med stor motor, (140 hk yanmar mye skrudd opp på dieselpumpa) og den er bedre sjø båt enn både Master 820 og Scand 29 Baltic. 25 knop rett i mot stor sjø, mykt og fint. Medsjø, ingen giring hvis man legger den i plan. Den skar aldri ut for meg i løpet av to fartsdumper sesonger.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

og den er bedre sjø båt enn både Master 820 og Scand 29 Baltic. 25 knop rett i mot stor sjø, mykt og fint.

Skulle likt å visst hva Kodvaag mener med begrepet " stor sjø " da han gikk i mot sjøen med 25 knop uten problemer i en Joda 7500.

Jodaen har de beste fartsressursene, skarpnes 30 mest plass og stor dass! Dykkemaske anbefales dog ved gange i sjø! Sprutlister glemte de å sette på Skarpnesen!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Skulle likt å visst hva Kodvaag mener med begrepet " stor sjø "

Med stor sjø men jeg bølger som er ubehaglig med fritidsbåt, vet ikke, meter, halvannen?

Som innaskjærs landkrabbe er det vel ikke så stor sjø jeg har vært i...

I "store" bølger som det slår og smeller med Master og Baltic, så skjærer Jodaen rett gjennom uten å slå så hardt.

Joda er spiss i baugen, og kaster vannet langt ut til siden.

Jeg opplevde Joda 7500 som en bedre kjøreopplevelse enn de andre to flytende campingvognene jeg har hatt etterpå.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Med stor sjø men jeg bølger som er ubehaglig med fritidsbåt, vet ikke, meter, halvannen?

Skjønner, begynnte faktisk å lure en stund her på om det jeg leste faktisk kunne stemme. Stor sjø i fritidsbåt er etter mine begreper alt over 3 meter +. Derfor jeg lurte.

I tillegg til et bra skrog, så tar jo Joda'en seg best ut da. I mine øyne de fineste linjene på den type båt. Det er vel derfor jeg kjøpte min i -99, og har hatt den siden yesnod.gif

Når vi hadde unger ombord, så var dinette-løsningen på babord side inne i kabinen, en stort pluss. Vi hadde 5 ferdig oppreide køyer, og likevel var dinetten i behold med sofa og bord hvor ungene kunne sitte og holde på med sine ting. Uvurderlig. En får mye fornuftig båt for pengene i en Joda 8100 TC thumbsup.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...