Jump to content

Temperaturlogging

Suzuki

Recommended Posts

det finnes jo temperatur loggere i flere utførelser. Den enkleste er vel et thermometer som viser min og maks siden siste nullstiling, og de dyre er PC eller PLS styrte industrigreier. Finnes det noe midt i mellom ? Det har vært omtalt en rekke alarmsystemer her på sidene, finnes det noen som kan overvåke temperatur og gi alarm under et visst nivå ?

Suzuki

No boat needed..

Dersom en har alarm, skulle det gå greit med en termostat som "trigger" inngangen. Er ikke sikker på hvordan alarmene fungerer mht varsling? Kan det være problematisk å få enheten til å gi beskjed om lav temp, og ikke innbrudd? Eller vil "alt" bli tolket som innbrudd?

Kan jo være greit og vite om en skal ta med balltre eller vifteovn!

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hva er det du egentlig vil gjøre? Logge temperatur over tid- for så å se på trendene? Eller trigge en alarm ved en gitt temperatur?

Red: (Ohh... skal lære meg å lese hele posten først...)

Elfa fører Hobo som har en del kjekke ting for logging over tid. Hobo's lille temperaturlogger til 533,- er ofte brukt av teknikere og ingeniører for å logge inne/utemiljø og slikt...

- MartinL

Redigert av Langemannen (see edit history)
Forresten... Hvilket temperaturområde er det ønskelig å kunne sette alarmen til å trigge i? -5C til +5C? Og hvilket signal ønskes ut? 0V ingen alarm. 5V alarm? Invertert av dette? Mye strømtrekk ønskes på dette alarm signalet?

Nei ikke veit jeg. Som regel kan vel alarmsendere bruke både NC og NO signaler ? Er ikke standard styresignaler 20maH da ?

Ønsker å trigge alarm ved f.eks +1oC og kontinuerlig logging av temperatur, uten at hele båten skal behøve se ut som kommandobroen på USS Enterprise...

Suzuki

No boat needed..

Ønsker å trigge alarm ved f.eks +1oC og kontinuerlig logging av temperatur, uten at hele båten skal behøve se ut som kommandobroen på USS Enterprise...

Ser for meg en helt enkel krets med en lm317 for å regulere ned 12V til la oss si 5V... en ntc satt opp i spenningsdeler som gir en temperatur avhengig spennig og ett potmeter som jobber over samme rangen som ntc'en innen ønsket temperaturområde- satt i ett tilsvarende spenningsdeler... Så legger du ptcen's spenning på referansepinnen og poten på signalpinnen på en standard comparator... I teorien kan du da justere nedre temperatur for å gi ut positivt ttl 5V signal... Kan bygges for en 50 lapp i deler... Kan se hva jeg får tid til å kalkulere i morgen... Dette vil potensielt kunne være ett fint lite introduksjonskurs i diy elektronikk:)

- MartinL

• 3 uker senere...

Denne saken koster 79 USD og kan lagre 16283 temp logginger og det samme i fuktighet, loggeintervall er følgende, 10 sec, 1 m, 5 m, 30 m, 1 hr, 6 hrs, 12 hrs... Så denne logge i mange år, men batteriet er oppgitt til å vare i minimum 1 år

Definitivt en fin kjekt å ha sak.... som forteller noe om hvordan "ståa" har vært

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hjemmesnekring kan gjøres på mange nivåer, og jeg prøver definitivt å bruke litt større byggeklosser når jeg pusler med elektronikk. En serie med utstyr jeg brukte en del for en del år siden er iButton. Disse kommer i versjoner som kan logge og leses av med ujevne mellomrom eller som kan stå som givere. Det er bl.a. 2 produsenter av værstasjoner som har brukt denne teknologien.

En enkel temteraturgiver koster US$ 6.76 i mindre antall, en temperaturloggende knapp koster US$ 25.

Søk på Dallas Temp logger

Har 9 slike IC'er koblet inn på min PC's comport, der de også får strøm. Derfra logges temperaturer som omgjøres til kjekke grafer over trender som så lastes opp til min hjemmeside med autoftp. Nå er dette et tempstyringssystem for heimen og ikke båten, men prinsippet er det samme.

IC'ene koster 70-80 kroner stykket (kjøpes hos Elfa), har en unik ID, kobles i parallell og kan få strøm direkte fra comporten med et par tre komponenet for å få 5 volt.

Bruker et loggingsprogram for dallaschipen som heter Thermometer, et finsk et som jeg ikke finner linken til i farten. Det finnes mange slike programmer for Dallas-chipen.

Måleområde er minus en masse til +125 grader med +/- 0,5 grader nøyaktiget.

Hver chip kan kalibreres for bedre nøyaktighet.

Med en pc kartmaskin i båten, kunne jeg plugget noen slike inn i comporten og logget temperaturer i motorrom og cabiner i sanntid. Har ikke giddet. Et minmax termometer gjør nytten.

I heimen med varmepumpe og tempstyring er det greit å logge innetemp, utetemp, varmtvannstemp tappevann, brine inn, brine ut, radiator/gulvvarme tur og retur, akkumulatortank temp osv. Med s0-utgang på kwh-måleren er neste prosjekt å logge pulsene via comporten for å se hvor mye jeg sparer i strøm. Systemet fungerer selv her jeg sitter og surfer på et tilfeldig åpent trådløst nettverk langt hjemmefra. Alt jeg trenger å gjøre er å gå inn på temploggerhjemmesiden min.

Her er en maken side som min: http://www.asik.se/vplog (basert på dallas og pc med comport og autoftp.)

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...