Jump to content

AQAD 30A med 280 drev i Scand Queen 26?

ola_dunk

Recommended Posts

Er du sikker på at det ikke er en AQAD 31 A. 30-motoren til Volvo ble erstattet av 31-motoren i 1986.

Hvis det er AQAD31A du tenker på så har jeg samme i min Saga 25 CC. Dette gir en toppfart på 27 knop og en marsjfart på 21-22 knop. Den er rimelig i drift med ganske moderat dieselforbruk. Jeg fyller drivstoff hver 20 motortime og da går det på rundt 200 liter som gir et forbruk på 10 liter i timen på blandet kjøring.

Scand 26 er vel noe smalere i skroget og har kanskje behov for litt kraftigere motor? 31-motoren er vel ganske mye lettere en den gamle 40-motoren så selv om effekten ikke er høyere så vil nok en lettere motor virke positivt.

Redigert av saga (see edit history)

Hvis det er en AQAD 30A så har vel denne kun ca. 105-110 hk. Har sett noen få av den type båt som jeg har med denne motoren og det blir altfor lite. Det vil jeg tippe det blir i din også.

Hvis det er en 40 motor du har i så ville jeg sterkt vurdert 41 motoren som erstatning. Det er kanskje mulig at denne passer på de motorfestene du har? Hvis den motoren du har er av grei forfatning så kan du kanskje få fundt 40-50 med drevet. Legger du mellom tilsvarende så får du en brukt AQAD 41 med drev. Har sett flere til rundt 90-100' de senere årene.

Det er samme blokka som den AQAD40 som du har i dag. Så omtrent samme vekta. Har sett flere Scand 26 med denne motoren. Vil passe bra i den båten. 41 motoren har rykte på seg å røyke en del ved kaldstart men også å være en av de beste "lettvekterene" Volvo har levert.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...