SF Startet 6.November.2006 Link til dette innlegget Startet 6.November.2006 (redigert) Hei, På båten jeg kjøpte i høst skulle anodene vært byttet. Jeg fikk ikke tid til det ved levering (båten kom på bil) og båten ligger nå på sjøen og vil bli liggende hele vinteren. Det jeg lurer på er om jeg skal ta en rask tur på slipp nå eller vente til mars. Anodene på sylindrene til power-trim er lett synlige og har en del sink igjen og kan ligge noen måneder til på sjøen. Hva med de andre som ikke er så lett synlige. Har dere erfaring med hvilke anoder som normalt er mest tært ved bytte? Kan jeg anta at om dem på sylindrene er ok så er også de andre det? Redigert 6.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
alidal Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Har Bravo II X drev. Der er det sinken på trimsylindrene som blir minst tæret. I fjor var det bare antydning til tæring på sinken på trimsylindrene, mens den store "hesteskoen" var bortimot halvveis tært. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Min erfaring er at hvis det er god kontakt til godset, tæres de alle omtrent like fort. Men det kan være litt vanskelig å få god kontakt på trimarmene, da det er relativt små skruer som benyttes. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
SF Svart 6.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 (redigert) OK, må kanskje få båten opp fort som f........... den store hesteskoen ligger vell under transom? Kan det være mulig å inspisere med et speil montert på en stang? Redigert 6.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blanco Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 hesteskoen ligger helt bak på kavitasjonsplaten på drevet. Løfter du det helt opp, burde det ikke være noe problem å sjekke denne. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Hulda Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 OK, må kanskje få båten opp fort som f........... den store hesteskoen ligger vell under transom? Kan det være mulig å inspisere med et speil montert på en stang? Nå, nå, normalt er vel dette ikke noe som brenner. Noen uker fra eller til spiller sikkert ingen rolle. Vel og merke så lenge det elektriske anlegget er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 På mitt bravo 3 drev er det zinken på sylindre som gir opp først. Deretter hesteskoen oppå kavitasjons plata i bakant. Men den nr har sjelden vert noe problem. Den ligger nermest propellene. Under kavitasjonsplata. Selv om der er litt zink igjen er det greit å skifte.. Tilt opp drevet og ta på en våt drakt og hopp uti.. hehe.. er ikke sååååå kalt nå.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SF Svart 6.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Jeg må innrømme at jeg ikke har greie på bravo drev. Det har liksom vært volvo drev jeg har holdt på med. Nå når jeg vet hvor jeg skal se så får jeg sjekke hvordan det står til med anodene. Hadde ikke tenkt å bade med det første så skifte mens båten er på sjøen blir ikke aktuellt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Skifte av anoder er meget enkelt, og i rogaland blir det jo ikke så kaldt (bare vinden der nede som får deg til å tro det). Det sitter også en 4. anode over propellen. Settet med anoder kjøpes forresten billigest fra uniten... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Altfor kaldt spør du meg jeg får se om di ikke holder til mars så tar jeg vår slippen da. Hvor bestiller du fra USA, nettet? Kvanta kosta? Ser de forlanger 650,- for et sett hos Siddis. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 På ebay går de for rundt 250,- pluss frakt om du tåler å vente noen uker... Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 hei. viktig og sjekke at Mercatode systemet på motor er tilkoplet strøm og, og at den som er tilkoplet mercatode under transom plata utside ikke er malt over. sinken kan være dårlig forde om den ikke er tæret opp . Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Fant et bra bilde på nettet. Lettere å sjekke enn jeg trodde ser jeg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.