Jump to content

Trådløs vindmåler

Astor

Recommended Posts

Tac-Tic har en serie trådløse instrumenter. Jeg prøvde et raskt søk, men fant ikke umiddelbart ut hvor det kan kjøpes. Hvis du ikke finner ut noe ville jeg kjøpt meg et engelsk seilbåtblad på Narvesen. På de første 10-20 sidene pleier det å stå en del annonser for båtutstyr. Kanskje en av nettbutikkene der selger det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

De fleste værstasjoner med vindmålere har også nedbørsmåler. Men her er en uten: http://www.mamut.com/weathergirls/subdet200.htm

Den selges hos Weathergirls. Sjekk nettbutikken - men du kan selvfølgelig også ringe. Og da treffer du faktisk en "weathergirl" :smiley:

Jeg har en annen variant av samme merke i båten. Temperaturmåleren er av samme type, og den tåler i alle fall en del sjøsprøyt uten problemer. Trådløs kommunikasjon har ikke vært noe problem.

Mer kostbare varianter finner du hos Davis men de er neppe egnet til å flytte mellom hjem og båt. Jeg har en slik hjemme.

Min værstasjon

http://www.meteo.no/produkter.htmhar jo litt av hvert, men det koster jo noen kroner da

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Håndholdt vindmåler har jeg liggende men blir skjelden brukt. En vindmåler i masta hadde vært mer utslagsgivende.

Fant en hos Perless til 1290 som jeg tror kan duge.

Hadde vært gøy med en komplett stasjon som servet hjemmesiden, men den blir 3 ganger så dyr.

Takk for fine svar. :cheers:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Silva har bærbare vindmålere. Kanskje det hadde vært noe?

Flere modeller. Her er en av dem: http://www.vannsport.no/article/articleview/90/1/18/

Jeg har en slik en. Bruker den som barometer. Som vindmåler er den ubrukelig. har aldri fått den til å vise over 8m/s på tross av at jeg prøvde i nesten 20m/sek.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Det hadde jo det meste men jeg trodde det var en vindmåler du skulle ha ?

Det var meningen det, men jeg ble grepet med av alle finessene.

Nå har jeg demontert alt som er av toppanel i Astor, i midtkabinen. Nå har jeg muligheter til å få dette pent og praktisk. Gleder meg til å få prøvd dette ved påsketider.

I mellomtiden skal jeg teste dette ut her hjemme ved Drammensfjorden.

under_arbeid.jpg

Hei.

Nå har jeg ikke lest dokumentasjonen for værstasjonen din, men kan den kobles mot f.eks. GPS eller hastighetslogg slik at du kan få målt vinden med rett styrke og retning under gange? (du trenger det neppe nå i vinter i heimen som vel ikke "rør på seg", men ombord i båten?)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å jo da, seilere bruker slikt. Selv leser jeg av resultantvindstyrken. Så ser jeg på en hyssing i masten hvilken vinkel den har i forhold til båten. Deretter går jeg inn i en tabell. Der finner jeg korrekt vindhastighet ut fra vinkelen til hyssingen, avlest vindstyrke og båtens hastighet. Men hadde det hele vært koblet til en PC som også visste hastighet og retning for båten, kunne den regnet det ut for meg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å jo da, seilere bruker slikt. Selv leser jeg av resultantvindstyrken. Så ser jeg på en hyssing i masten hvilken vinkel den har i forhold til båten. Deretter går jeg inn i en tabell. Der finner jeg korrekt vindhastighet ut fra vinkelen til hyssingen, avlest vindstyrke og båtens hastighet. Men hadde det hele vært koblet til en PC som også visste hastighet og retning for båten, kunne den regnet det ut for meg.

Lars H.

Beklager at jeg glemte å sitere LarsH. Det var en slik vindmåler jeg lurte på hvor de solgte?

Hva er galt med Simrad?? Prisen?? :crazy::confused:

De fleste som jeg kjenner som har Simrad i båten syntes menysystemet er tungrodd og omstendig. Har vært innom og tittet og må si meg enig. Garmin og Lorenz har et mye mer lettfattelig system enn Simrad. Det er nå min mening.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...