Astor Startet 6.November.2006 Del på Facebook Startet 6.November.2006 Er på utkikk etter en vindmåler til Astor som ikke har ledning mellom måler og giver. Vil kunne ta dem med hjem vinterstid for å måle vinden rundt husveggene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Herman Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Tac-Tic har en serie trådløse instrumenter. Jeg prøvde et raskt søk, men fant ikke umiddelbart ut hvor det kan kjøpes. Hvis du ikke finner ut noe ville jeg kjøpt meg et engelsk seilbåtblad på Narvesen. På de første 10-20 sidene pleier det å stå en del annonser for båtutstyr. Kanskje en av nettbutikkene der selger det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Akult Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 De fleste værstasjoner med vindmålere har også nedbørsmåler. Men her er en uten: http://www.mamut.com/weathergirls/subdet200.htm Den selges hos Weathergirls. Sjekk nettbutikken - men du kan selvfølgelig også ringe. Og da treffer du faktisk en "weathergirl" Jeg har en annen variant av samme merke i båten. Temperaturmåleren er av samme type, og den tåler i alle fall en del sjøsprøyt uten problemer. Trådløs kommunikasjon har ikke vært noe problem. Mer kostbare varianter finner du hos Davis men de er neppe egnet til å flytte mellom hjem og båt. Jeg har en slik hjemme. Min værstasjon Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Silva har bærbare vindmålere. Kanskje det hadde vært noe? Flere modeller. Her er en av dem: http://www.vannsport.no/article/articleview/90/1/18/ Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Alternativt en billig håndholdt løsning som denne; http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...pos=1&tot=1 Har en tilsvarende (ikke maken) og den fungerer meget bra! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Akult Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Astor sier jo han vil ha en trådløs... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 http://www.meteo.no/produkter.htmhar jo litt av hvert, men det koster jo noen kroner da Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 6.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2006 Håndholdt vindmåler har jeg liggende men blir skjelden brukt. En vindmåler i masta hadde vært mer utslagsgivende. Fant en hos Perless til 1290 som jeg tror kan duge. Hadde vært gøy med en komplett stasjon som servet hjemmesiden, men den blir 3 ganger så dyr. Takk for fine svar. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 (redigert) Silva har bærbare vindmålere. Kanskje det hadde vært noe?Flere modeller. Her er en av dem: http://www.vannsport.no/article/articleview/90/1/18/ Jeg har en slik en. Bruker den som barometer. Som vindmåler er den ubrukelig. har aldri fått den til å vise over 8m/s på tross av at jeg prøvde i nesten 20m/sek. Redigert 6.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2006 Da ble det en: WS 3600 værsenter med touchdisplay som jeg fallt for. Jeg har en Windy håndholdt som jeg skal legge ut for salg. Høyeste måling på denne som jeg har mål er 26 sek/m. Da røsket det i terrassen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
p.aas Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Det hadde jo det meste men jeg trodde det var en vindmåler du skulle ha ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2006 Det hadde jo det meste men jeg trodde det var en vindmåler du skulle ha ? Det var meningen det, men jeg ble grepet med av alle finessene. Nå har jeg demontert alt som er av toppanel i Astor, i midtkabinen. Nå har jeg muligheter til å få dette pent og praktisk. Gleder meg til å få prøvd dette ved påsketider. I mellomtiden skal jeg teste dette ut her hjemme ved Drammensfjorden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Hei. Nå har jeg ikke lest dokumentasjonen for værstasjonen din, men kan den kobles mot f.eks. GPS eller hastighetslogg slik at du kan få målt vinden med rett styrke og retning under gange? (du trenger det neppe nå i vinter i heimen som vel ikke "rør på seg", men ombord i båten?) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 6.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2006 Det kan den ikke. Hadde vel ikke vært så dumt, Lars. Trodde ikke dette fantes jeg. Inge Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Å jo da, seilere bruker slikt. Selv leser jeg av resultantvindstyrken. Så ser jeg på en hyssing i masten hvilken vinkel den har i forhold til båten. Deretter går jeg inn i en tabell. Der finner jeg korrekt vindhastighet ut fra vinkelen til hyssingen, avlest vindstyrke og båtens hastighet. Men hadde det hele vært koblet til en PC som også visste hastighet og retning for båten, kunne den regnet det ut for meg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 7.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2006 Hvor får man tak i en slik en? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Et vindinstrument får du i hvilken som helst båtsjappe. Bare kjøp ikke Simrad. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2006 Å jo da, seilere bruker slikt. Selv leser jeg av resultantvindstyrken. Så ser jeg på en hyssing i masten hvilken vinkel den har i forhold til båten. Deretter går jeg inn i en tabell. Der finner jeg korrekt vindhastighet ut fra vinkelen til hyssingen, avlest vindstyrke og båtens hastighet. Men hadde det hele vært koblet til en PC som også visste hastighet og retning for båten, kunne den regnet det ut for meg. Lars H. Beklager at jeg glemte å sitere LarsH. Det var en slik vindmåler jeg lurte på hvor de solgte? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Hvor du får kjøpt målere som måler sann vindstyrke og vindretning, vet jeg ikke. Mitt system er litt "hjemmesnekret". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Da må du ha et instrument som kan "snakke" med en logg Sitér dette innlegget Link to post
aaa Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Jeg har en Silva NX2 server hvor giver for vind styrke/retning, fart igjennom vannet og dybde er koblet til. Da kan jeg se sann vindhastighet og vinkel på displayet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Et vindinstrument får du i hvilken som helst båtsjappe.Bare kjøp ikke Simrad. Hva er galt med Simrad?? Prisen?? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Astor Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 Hva er galt med Simrad?? Prisen?? De fleste som jeg kjenner som har Simrad i båten syntes menysystemet er tungrodd og omstendig. Har vært innom og tittet og må si meg enig. Garmin og Lorenz har et mye mer lettfattelig system enn Simrad. Det er nå min mening. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjøtummel Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Jeg har Simrad og er rimelig fornøyd, men trådløst er det ikke. Kan bruke båten som værstasjon, egentlig. Hadde jeg hatt motorbåt ville jeg siklet etter en Maretron WSO100 Høy gadgetfaktor, selv om heller ikke den er trådløs. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Artig sak den vindmåleren fra Maretron. Og prisen da? 7000,- fra Belamarin. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.