Jump to content

Trådløs vindmåler

Astor

Recommended Posts

Hva er galt med Simrad?? Prisen?? :crazy::confused:

Det som irriterer sterkt med Simrad er at vindinstrumentet ser etter informasjon fra et annet Simrad instrument for å vise sann vindretning og styrke. Man er låst til Simrad.

De fleste som jeg kjenner som har Simrad i båten syntes menysystemet er tungrodd og omstendig. Har vært innom og tittet og må si meg enig. Garmin og Lorenz har et mye mer lettfattelig system enn Simrad. Det er nå min mening.

Uenig. Vindmåleren til Simrad er svært lett å betjene. I den grad den trenger noen betjening i det hele tatt.

• 4 måneder senere...

Jeg sporer litt av.

Jeg har forstått spørsmålet - og har det samme behovet selv.

Løsningen forutsetter registrering av vindstyrke og retning,

dessuten overføring fra registreringsinstrument til avlesningsinstrument.

Så langt løser jeg dette mest effektivt med håndholdt vindstyrkeavleser.

Jeg dreier retningen av instrumentet i forhold til hvor jeg opplever vinden kommer fra.

Målingene har hittil vært greie - men jeg må opp på overdekket før jeg legger fra eller legger til.

Jeg har anskaffet min vindmåler fra Seatronic i Moss,

ligner litt på denne beskrivelsen, men mener at produsent var Plastimo:

SILVA ADC Wind

Viser sann/max og gjennomsnitt vindhastighet i m/s, km/h, mph, feet/s, eller knop. Viser temp og 24 timer temphistorie.

Kjøleeffekt med alarm.

Klokke med alarm, tid, dag og dato. Stoppeklokke med 50 rundetider, nedtelling og kompass.

Jeg har sammenlignet vindmålingene mine med de som registreres av store seilbåter - og jeg måler samme vindstyrkeområde.

Derfor er jeg så langt tilfreds.

Men vurderer fortløpende å montere vindmåler fast ombord.

Det kinkige er at ekstrene vindmålere har noe annen NMEA-tilkobling i forhold til navigasjonsutstyret ombord.

Men vurderer fortløpende å montere vindmåler fast ombord.

Samme vurdering har jeg gjort. Så jeg har bestilt vindgiver til VP EVC instrumentet jeg har ombord. artikkelnummer QL.201 41103711 Vindmätare

2851.jpg

I hht produktkatalogen til VP koster den ca 4000 kroner. Også skal jo Framnæs Maritime ha sine timer for montering også

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bitteliten,

noe av gleden ved å registrere at instrumentene virker og ikke virker -

er at man monterer dem selv.

Ta med vindmåleren til Son,

så monterer vi dette en varm dag og utveklser maritime kunnskaper.

Monteringskostnadene synes i dag å ligge på en faktor på 1 - 3 av innkjøpspris.

Dersom ankervinsjen eksempelvis koster omlag kr 9.000 i innkjøp fra mellomleverandør, kommer ofte den totale monteringen på oppimot kr 30.000,

så her er det noen som tjener penger -men sånn skal det jo være.

Poenget med å montere selv er å lære hvordan utstyret virker.

Jeg skjønner jo at en håndholdt vindmåler ikke er like god som en som man monterer i masta til kvadruppel pris, men er produktene så dårlige at kjøpesummen (6-800 kroner) er bortkasta penger?

Det er to forhold som er viktige når man skal velge, og bruke en vindmåler:

Vindmåleren må stå fritt, og endel meter over havflaten. Rett over havet er vinden betraktelig lavere enn den er f.eks 5 meter over havet. For de fleste er det vinden i denne høyden, og høyere som er interessant. Hvis du er på land må den stå mye høyere enn dette igjen for å måle en korrekt vindstyrke (Hva som er korrekt er kanskje relativt, men hvis du lurer på om det blåser på sjøen, nytter det ikke å stå i hagen med en håndholt måler)

Det andre er at måleren må stå riktig i forhold til vindretningen. Enkelte håndholte målere krever at de holdes i riktig vinkel mot vinden. Vinden skifter retning fram og tilbake hele tiden (turbulent strømning), så når du holder måleren stille, vil du måle for lav hastighet. Alle fastmonterte, og noen håndholdte har skovler som er montert på vertikal aksling. Da er det uinteressant hvilken retning du holder den i.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

radar2.jpgws2305sil-maf.jpg

Jeg har hatt en La Crosse værstasjon i båten i snart tre år nå og en veldig godt fornøyd , faktisk så godt fornøyd at jeg netopp kjøpte en til for å ha i pipa på huset.

Den har ikke noe NMEA utgang men den kan kobles til PC for å få nå og historiske data.

Ute er det trådløs overføring av fuktighet , temperatur , nedbør og vind ,

mens inne er det trykk , fuktighet og temperatur.

Begge er kjøpt på eBay og kom inn for ca kr 1300.

Er det noen som har erfaring med denne vindmåleren?

Nei, men jeg har notert meg at den har barometer. Dette er noe jeg er veldig interessert i for at båten kan sende meg en tekstmelding med varsel om endringer i lufttrykket som kan bety at det er fare for at det blåser opp (i tillegg til å sende melding når vinden er et faktum). Jeg er veldig interessert i meldinger om hvor bra eller dårlig denne modellen fungerer.

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...