Lars H. Startet 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2003 Hei. Har begynt å rulle opp min slekts maritime bakgrunn. Har bilder og info fra båter jeg selv har jobbet på, hvor morfar og farfar jobbet, men mangler bilder fra båten der far jobbet før krigen da han var på hvalfangst i sydishavet som telegrafist på "koka" Hektoria/Hectoria. Regner med at det er en Sandefjord båt da han en gang tok drosje fra Stavanger til Sandefjord for å mønstre på, - delte på kjøringen med føreren på turen østover! Så, - har noen bilder eller info om denne båten?? Slik ser forresten en lampe laget av hvaltenner ut: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Hei igjen Lars, Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg sånn direkte med koka, så kan jeg i det minste bidra med et par mulige linker hvor du kan forsøke deg: http://www.gaialink.no/museum/museene.htm Dette er museene i Sandefjord, som driver bl.a. den dampdrevne hvalfangeren "Southern Actor". De må helt sikkert ha en oversikt over aktuelle koker og ekspedisjoner. http://www.techline.no/hvalvideo/index.html Dette er hvalfangerklubben, igjen burde det være en mulig innfallsvinkel. - - - Merkelig med den pelagiske hvalfangsten her i Norge. Den var fullstendig konsentrert om Vestfoldbyene, med hovedvekten i Sandefjord og Tønsberg. Det eneste unntaket var den ekspedisjonen som vestfoldingene så nedsettende kalte "Araberkoka" - altså Knutsen OAS i Haugesund som i mange år drev gamle "Suderøy". Men pga den ekspedisjonen var der også en anelse hvalfangermiljø i mine guttedager, jeg har selv noen små gjenstander laget av hvalben. Min far drev på hobbybasis og laget bøtenåler av hvalben som han solgte til fiskerne i distriktet. De var meget populære i og med at de var glattere og spenstigere enn nålene av tre, for ikke å snakke om lettere enn de metallnålene som man forsøkte seg med en stund. Dette var jo før plastikkens store gjennombrudd. Heldigvis har jeg fortsatt en igjen av de mange nålene han laget for hånd, stort sett med en skarp liten kniv. - - - Lykke til med "gravingen". mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Hej Lars H HEKTORIA whale factory ship 11985/1898 in 1928 or '29, early 1930s, '36 & '40 (1942 torpedoed) fann det vid en enkel sökning! http://maritimemuseum.ac.za/jmmc/ dom har bilder på båten! ( om det er rett båt?) som dom säljer! Utöver vad Poseidon rekomenderar, så finns det en förening i Tönsberg som samler på fotografier på alle båter med Tönsberganknytning. Husker bare ikke navnet.......... Dom finns i kjellaren i ett hotel snett emot biblioteket...............kommer ikke på navnet .................................................................... (teflonhjärna!) jag återkommer..................................... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Tønsberg Sjømannsforening? Hotel Maritim? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Tønsberg Sjømannsforening? Hotel Maritim? förmodligen! takk Krapyl ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Litt ifo her : http://www.benet.net.au/~brandis/gendata/ssmedic.html Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Slagskibet Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Lars,jeg har Hvalfangstens Historie i 4 bind.Der står det sikkert masse som interesserer deg. Hvis du vil kan du låne dem.Min bestefar var skytter i Argentina de Pesca og var kalt Nøtterøy Dvergen og Onsinger likte han ikke :lol:Men du er jo Utskremt Siddis så da blir vi nok tilgitt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Hei. Nå begynner det å løsne. Linken til KRAPYL forteller svært mye om båten som Gunga helt riktig sier ble bygd i1898 og fikk navnet SS Medic og gikk i trafikk mellom England og Australia. I 1928 ble hun solgt til N. Bugge Tønsberg og bygget om til hvalkokeri under navnet Hektoria. I 1942 ble hun senket av tysk u-båt da hun gikk som "British Ministry of War Transport oil tanker". Får lete videre etter bilder av båten etter at hun ble ombygget. Sender deg en IM thor om bøkene du har. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Her vital statistics were Service speed: of 13.5 knots Funnel: 1 Masts: 4 Tonnage: 11,985 GRT Dimensions: 173.7 x 19.3 m / 565 feet x 63feet 4 inches Engines: Quadruple Expansion by builders. Twin Screw; 5,000 IHP; 13.5 kn. Hull: Steel, 3 Decks, 7 holds, 21 derricks, fcsle-55 ft, bridge-107 ft, poop-57 ft. Coal: 3,000 tons at 80 tons per day; Cargo: 12,5000 cu. ft. Refrig for 100,000 carcasses. Passengers: 320 Cabin Class Crew: Not Listed 80 ton kol / dag............... tur man ikke er eldare på en sånn båt............... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Rederiet hadde mange andre båter, så som :Adriatic, Arabic, Baltic, Coptic, Gothic, Magnetic, og, ganske riktig; Titanic. Hektoria var forøvrig base for verdens første ekspedisjon til Antarktis med fly. For en "gnist" vil denne kanskje interessere: http://www-bib.hive.no/tekster/skolehistor...rvisningen.html Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Krapyl Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Her kan du kjøpe et bilde av Hektoria : http://maritimemuseum.ac.za/jmmc/jmmch.html Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Hei. Det er utrolig hva en kan finne på internett. Her var jeg på jakt etter et bilde av en båt, og så dukker det opp interessante opplysninger om polarferder, ubåter, radiohistorie osv. Fant et par bilder til, men ikke av Hektoria som hvalkokeri. Leter videre. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.