Jump to content

Har noen er faringer med å handle båt hos AM Yacts

Odd Thomas

Recommended Posts

Så lenge kontrakten ikke er bindende og ingen (eller lite) penger skifter hender før båten er i Norge, og godkjent av kjøperen, blir det jo ingen problemer. Verre er det når det inngås en bindende kontrakt om en båt som gjerne ingen av partene har sett. Det er en oppskrift på krangel og spetakkel.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er denne tråden egentlig bare lagt inn for å pynte på noen selgeres frynsete rykte?

Kjøperen her er jo mer påjakt etter å få frem positive ting nærmest som et forsvar enn det negative, men det er jo det negative som har noe å si for en kjøper som står der med dritt til knea.

:nono:

Det er det nok ikke, jeg er en så vanlig forbruker du kan tenke deg. Den båten som står på gårdsplassen hos oss nå ble kjøpt via Bergen båt. Jeg syns det var såpass greit å handle med proffer, så derfor er jeg åpnen og positiv, også om båtimportører, men når man hører så mye om leverandører fra det og det stedet (f.eks Trondheim) må jeg sjekke at jeg eventuelt handler med den riktige importøren på rett sted.

Men ingen her har faktisk erfaringer med Rogeir Paulsen as?? (American Marine Yacts)

Så lenge kontrakten ikke er bindende og ingen (eller lite) penger skifter hender før båten er i Norge,...
Den kontrakten jeg ikke skrev under på for et par år siden (ikke fra noen av de firma som er nevnt i denne tråden) sa klart og tydelig at båten skulle betales fullt ut FØR avsendelse fra USA og jeg stod personlig ansvarlig for frakt, CE-merking o.l. men importfirmet kunne være behjelpelig med disse sakene :headbang: Enkelt å la være å skrive under selv om det så ut til å være et godt kjøp :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Den kontrakten jeg ikke skrev under på for et par år siden (ikke fra noen av de firma som er nevnt i denne tråden) sa klart og tydelig at båten skulle betales fullt ut FØR avsendelse fra USA og jeg stod personlig ansvarlig for frakt, CE-merking o.l. men importfirmet kunne være behjelpelig med disse sakene :headbang: Enkelt å la være å skrive under selv om det så ut til å være et godt kjøp :cool:

Jepp, enkelt.

Hvis ingen importør kan kjøpe båten frakte den til norge Tolle den inn CE merke den og betale hk avgift før ev. betaling fra meg, blir det ingen avtale.

Jeg er heldigvis ikke desperat etter båt.

Hvis ingen importør kan kjøpe båten frakte den til norge Tolle den inn CE merke den og betale hk avgift før ev. betaling fra meg, blir det ingen avtale.

Jeg er heldigvis ikke desperat etter båt.

Da er jeg redd du blir uten båt, med mindre du planlegger å kjøpe en "gummijolle" Likviditeten i disse importfirmaene er neppe særlig solid, se det at de tar hele denne eller kan ta denne kostnaden anser jeg jeg som svært lite sannsynlig.

Om du bestiller nye båt av noen størrelse fra hvilket som helst firma i dag, så må en nok finne seg i forskuddsbetaling. Det å kjøpe ny båt usett er nok ikke så risikabelt som å kjøpe brukt båt usett.

En flybillett er og blir en billig forsikring uansett, og de seriøse aktørene motsetter jo ikke dette uansett.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Import , alle kan importere selv, men mange foretrekker at vi som kan dette og har de rette forbindelser og rette folket til og gjøre det for de.

er stort sett marginalt hva du kan spare på egen hånd , og risiko som man tar på egen hånd .

Vi får tak i mange båter mye billigere enn hva en normal internett kjøper får til selv, frakt fra der den står med forsikring på båten, hva om bilen som du selv bruker blir påkjørt i USA med båten og den skades , mange av sjøfører der borte har ikke forsikring , vi har det med våres system. krybbe og krympeplast skal ordnes , båten må sjekkes for gjeld , mange båteiere der borte skylder penger på båten , så ikke trivelig at båten er på vei, eller blir stående på havnen og de ber den komme tilbake fordi den ikke er løst ut hos banken.

En annen ting er at de fleste Amerikanere sier , båten er så fin og bra osv. men de tar ikke 5 øre for og bløffe deg. MÅ sees og sjekkes av mekaniker helt klart.

vi tar 10 prosent av kjøpesum før sending , hvis det ikke er båt ikke er av store og dyre sorten før sending og betaling i etapper underveis.

ved større båter , 100 til 300 000 USD , anbefaler jeg kunden og dra bort og bruke den på ferie før sending , og den kan betales når han har sett båten hvis han har tid.

Jeg skulle gjerne visst hvorfor samme båten,med de samme bildene, ligger til salgs hos flere firmaer. Og selvfølgelig til forskjellig pris.

Og hvorfor har disse båtmeglerne flere firmanavn og utenlandsadresser osv?

Og hvorfor svarer deg med "tullebukker" og småfurtne uttalelser her på BP når noen er interressert i å finne ut av seriøsiteten på disse firmaene?

Jeg blir ikke overbevist om at disse meglerne er til å stole på.

Import , alle kan importere selv, men mange foretrekker at vi som kan dette og har de rette forbindelser og rette folket til og gjøre det for de.

er stort sett marginalt hva du kan spare på egen hånd , og risiko som man tar på egen hånd .

Vi får tak i mange båter mye billigere enn hva en normal internett kjøper får til selv, frakt fra der den står med forsikring på båten, hva om bilen som du selv bruker blir påkjørt i USA med båten og den skades , mange av sjøfører der borte har ikke forsikring , vi har det med våres system. krybbe og krympeplast skal ordnes , båten må sjekkes for gjeld , mange båteiere der borte skylder penger på båten , så ikke trivelig at båten er på vei, eller blir stående på havnen og de ber den komme tilbake fordi den ikke er løst ut hos banken.

En annen ting er at de fleste Amerikanere sier , båten er så fin og bra osv. men de tar ikke 5 øre for og bløffe deg. MÅ sees og sjekkes av mekaniker helt klart.

vi tar 10 prosent av kjøpesum før sending , hvis det ikke er båt ikke er av store og dyre sorten før sending og betaling i etapper underveis.

ved større båter , 100 til 300 000 USD , anbefaler jeg kunden og dra bort og bruke den på ferie før sending , og den kan betales når han har sett båten hvis han har tid.

Har et par spørsmål: Hvis eg finner en båt på hjemmesiden deres som eg gjerne vil ha, er båten da kontrollert av dere? Tenker da på det som eventuelt ikkje kommer fram på bilder, slik som motor, skrogets tilstand, gammle skader, pest, lekkasjer. Eller er dette noe som eg må reise ned å kontrollere selv, og hvilken garanti har eg for at "alt" er iorden.

• 2 uker senere...

Mitt råd er ikke betal noe forskudd eller kjøp båt som ikke er inspesert av deg selv eller en du stoler hundre prosent på.

Hvis båtene de selger er så fine som de sier så får de ta sjansen selv.

Jeg har fulgt mye med her på båtplassen og ser at mange er misfornøyd med varen de får og servicen.

Jeg har sett en del på bilder av importbåtene og synes mange ser veldig slitene ut

Med dagens dollarkurs er det utvilsomt mye å tjene på bruktimport fra USA. Har selv tatt inn en bayliner 2855. Tommy har nok et poeng i at det er fort å gjøre noen blemmer med å gjøre det selv.

Et alternativ for import er et firma i Mandal. Se på www.jes-marine.no , tror de har båter i norge også. De båtene som de tar inn fra USA gir de tilstandsrapport på. Den er noe av samme opplegget som NAF test på biler i Norge. Fikk det på min før jeg kjøpte den. Alt som kunne være noe å utsette på var beskrevet og fotografert i denne rapporten. Lykke til.

Har et par spørsmål: Hvis eg finner en båt på hjemmesiden deres som eg gjerne vil ha, er båten da kontrollert av dere? Tenker da på det som eventuelt ikkje kommer fram på bilder, slik som motor, skrogets tilstand, gammle skader, pest, lekkasjer. Eller er dette noe som eg må reise ned å kontrollere selv, og hvilken garanti har eg for at "alt" er iorden.

Tommy, eg stilte deg et par enkle spørsmål tidligere, er det en spesiell grunn til at du ikkje svarer??

Kjenner en som har handlet båt av Tommy. Det gikk jo greit det og han fikk det som var lovet til en veldig rimelig pris. Men klart du må være litt forsiktig uansett når du ikke får sett båten før du handler. Prøv heller å sende han en mail, de svarer han vist alltid på. Eventuelt ring han.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...