Jump to content

Hvor er båten om vinteren ?

Gerhard

Recommended Posts

Vi har en liten diskusjon her hjemme, skipperfrua og jeg. Skal den store, ruvende båten stå på den lille hageflekken utenfor huset ? Hun kaller den til og med stygg ! OK, den er penere når den ligger på vannet.

Men det er endel som må gjøres med båten, og det er så mye enklere når den står rett utenfor. Selv om jeg bare har 5 minutter til båthavna. Første året så sa jeg den måtte være hjemme for det var så mye jeg skulle gjøre med den siden den var ny (brukt). I år har jeg sakt at jeg må gjøre en del ekstra i år også, men jeg kan vel ikke si det hvert år.....

Jeg har insett det; det er ikke jeg som bestemmer hvor skapet skal stå her i huset. Men hvor båten skal stå, det bestemmer jeg ! foreløpig

Gerhard

Jeg syns det ville vært håpløst med båten i hagen.  Et byggverk som ville blitt 45 kvadratmeter flate og 5 meter høyt ville nok tatt pusten fra både kona og ikke minst naboene.  Dessuten, båten har det jo mye bedre i sjøen.  Var det meningen at båten skulle stått på land hadde den neppe hatt en smal kjøl å hvile på.  I vannet får den god understøtte fordelt over hele bunnen, og hviler så mye bedre.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei,

Stakkars store sterke gutter, får dere ikke lov å ha lekebåten hjemme av mam...kona. Og så driver dere å sutrer her! Greit nok, har man naboer eller bor i en kommune som protesterer, eller ikke har hage, så har man ikke noe valg, men kona, det holder ikke!

Min kone vil gjerne ha båten hjemme, for da vet hun at ektefellen har det godt med sine større og mindre vinterprosjekter. Hagen den skal jo allikevel ikke brukes til noe annet om vinteren!  Et trygt og godt ekte/samber-skap må være basert på litt gjensidig imøtekommenhet.

Og hvis noen lurer på hvilken mannsjåvinist jeg er så er svaret her:

Husker godt at jeg ble satt til å vaske gulvet på rommet mitt i 10-årsalderen. Dette protesterte og argumenterte jeg høylytt på, "Dette var kvinnfolkarbeid osv". Fikk et kjapt svar fra mora mi, " Den eneste forskjellen på meg og deg er at du har en tissefant mellom beina, og hvis det er så at denne henger i veien når du skal vaske, så skal jeg pesonlig klippe den av". Etter dette har jeg selfølgelig vasket gulv og gjort alt det andre husarbeidet.

Nei gutter, klarer dere ikke å argumentere godt nok hjemme for å ivareta deres ønsker, så ikke kom her å sutre. Eller er vi gutter blitt så underkuet at vi har glemt å argumentere...

Båter skal ikke være "på land" mer en høyst nødvendig.

De skal heller ikke være "på vannet". (Det høres så søtt ut....).

Båter skal være "på sjøen"  -  og brukes  -  hele året!

Forhåpentlig blir det ennå mange fine turer på sjøen før sesongen slutter 31.12.03   -   og deretter må jeg vente helt til den nye sesongen starter 01.01.04. :cheers:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Sjømannen står under presenning i båthavna. Men på sikt kunne jeg godt tenkt meg og hatt den hjemme med tanke på alle prosjektene som skal gjennomføres. Selco'n er så heldig at den skal få eget båtnaust bak huset. Har kjøpt ei 19kvm brakke som jeg driver og bygger om i harde tak for formålet. Der blir det både plass til opplag og mekkeplass. På sikt er ønsket å utvide dette bygget slik at Sjømannen får plass også (Og da med høyde for flybridge båt på sikt), men det vet ikke Dillerinnen om ennå :nono:. Tenkte det var taktisk lurt å ta et og et byggetrinn av gangen... :wink: Uansett prosjekter, det er da rasende kjekt å kunne ta med seg termosen og tusle ut i hagen, slå på Eberspächer'n og kose seg litt i båten da, når vinterdepresjonen tar aldeles overhånd. Heldigvis bor vi slik til at naboer ikke er noe problem. Og tomta er på 2,5 mål, så det bør ikke skorte på plassen den dagen flybridgen har lyst til å overvintre hjemme.

Nei gutter, klarer dere ikke å argumentere godt nok hjemme for å ivareta deres ønsker, så ikke kom her å sutre. Eller er vi gutter blitt så underkuet at vi har glemt å argumentere...

Regner med at denne var myntet på meg så jeg svarer...I ogmed du faktisk er truet på både livet og manndommen din i ung alder er du nok skadet for livet. Riktignok syntes jeg din mor var ei dame med gode gjennomslagskraftige argumenter..  Det jeg og Pirus ( regner jeg med?) er at vi tar hennsyn..  Jeg vil personlig ikke syntes det var pent med båten min ved huset. Selv om jeg kunne tenke meg å ha den der av praktiske årsaker. Nei.. det handler vel mer om gjensidig respekt. Hvis jeg vet at min kone ikke liker ting, og det ikke er så farlig for meg så lar jeg hver. Dessuten sutrer vi ikke da.. Har mye å sutre for ,men kona er ikke en av de....

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hei Pjolter,

For all del det var bare et lite forsøk på å erte dere litt. Er helt enig i at eneste farbare vei er ved å vise litt hensyn i både den ene og andre retningen, også med hensyn på ektefellen. Hos oss er jeg faktisk veldig heldig, kona skal  trekke om en av salongene i vinter, og kanskje blir det nye gardiner, så det er ikke bare meg som har prosjekter på gang.

Jeg vet ikke hva slags båt du har eller hvordan du bor JRK, men tror du det hadde blitt godt mottatt i et villastrøk fra før forrige århundre, selv om tomtene er +/- 2 mål, å sette en båt som er 11,25 ++ og 3,80 bred, og med en høyde på godt over 4 meter, med et stativ og presenning over i hagen???  Naboene ville vel fått fnatt, ikke vet jeg om det er lov heller.  En båt under 30 fot går vel greit, men blir det større blir det lett bråk.  Når hagen ligger 4 meter over veien blir det vel også vanskelig med å løfte 10 tonn på plass.

Hadde jeg bodd langt til skogs uten naboer i nærheten hadde saken vært grei, eller ikke for det, hva med transport.  Jeg vet det går an, men det blir fort kostbart og tidkrevende.

Men jolla, den får plass i hagen.

Ellers forstår jeg at du var ute etter en reaksjon på ditt "mannsjåvinistiske" utspill, og det fikk du jo.  Forøvrig, hadde du visst hvor deilig det er å danse under kjærlighetens tøffel, så hadde du gjort det du og.   :lol: :lol: :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei!!

Normalt har jeg båten klar på vannet hele året, men nå må jeg bite i det sure eplet og ta den opp p.g.a. plodpumpa mi har litt problemer med og frakte blodet rundt i skrotten, jeg venter på at jeg skal på Rikshospitalet og så får vi se hva som skjer.  :yesnod:

Skulle det bli en opperasjon så er det greit at den ligger på land slik at jeg slipper og bekymre meg for den. :cryin:

Den er vært sin vekt i gull for meg Hanto`n,  :crazy:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Hei.

Dessverre har jeg båten på land, i båthavnen. Når den først skal på land, står den greit der. Dessuten er rekkehushagen 6 x 7 meter, og båten 8,15 lang. Diagonalt ville det gå rent teoretisk, men så var det naboene da. Og så bor vi 7 mil unna havnen, lang og dyr frakt.

Skulle gjerne brukt båten om vinteren, men tror Trude synes en sesong fra starten av april til slutten av oktober er nok. Og det kan jo bli litt kaldt med overnattingsturer i en uissolert kalesjebåt. Kveldsturer er uaktuelt med 7 mil til havnen. Og så var det isen da. Ligger like ved utløpet av en liten elv, i en bakevje. Idag var det flere steder 3 cm is i havnen. Var der nemlig idag og fikk satt Trudelutt på land. Heldigvis åpen råk der vi lå. Så imorgen blir det konservering og innpakking.

Lars H.

Med begynnende vinterdepresjon.

Bilde    Bilde

Klikk på bildene for større og bedre kvalitet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:nonod::yesnod::lol::smash: :smash: :smash::boxing: :boxing: :boxing::lol: :lol: :lol:  :diving :diving :diving :sailing: :sailing: :seeya: :seeya: :seeya: :nono: :nono: :nono: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

BÅTER skal slvfølgelig ligge ved siden av sine BÅTkamerater om vinteren og se utover sjøen med små kikkehull i preseningen, eller så får den jo helt klaus stakkars...så kan de jo fortelle hverandre om sommerens opplevelser og komme med turtips til neste sommer

:smiley: :smiley: :sad: :sad: :wink::yesnod::sleep::crazy: :crazy: :smash::cool::smash::cool::cryin: :cryin: :blush: :blush: :eek: :eek: :rolleyes: :rolleyes: :nono: :nono: :seeya: :seeya: :diving :diving :sailing: :sailing: :cheers: :cheers: :cheers::puke: :puke: :drink: :drink: :drink: :discuss :discuss :boxing: :boxing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing:

BÅTENhørself

BÅTER skal slvfølgelig ligge ved siden av sine BÅTkamerater om vinteren....

Her prøver jeg å lære bort litt om PC bruk til skipperfrua og oppfordrer henne til å bruke den og så blir jeg møtt med dette !   :lol:

Jeg synes det er var lurt å logge seg inn på båtplassen og være innlogget hele tiden, men det er jo en viss fare forbundet med det. Dere la kanskje merke til en helomvenning i det forrige innlegget. Skipperfrua burde tydligvis ha en egen bruker her...   Og inflasjon av smiley's har nok noe med en medskyldig tenåring å gjøre ...

Nå ser jeg at den ikke lenger er låst på toppen, så det er kanskje på tide med en konklusjon.

Det var flere enn forventet som hadde båten ute hele året. Ser du i en båthavn her på østlandet så vil ikke så stor andel ligge ute. Det er nok to grunner til det:

- andre deler av landet er isfrie om vinteren

- baatplassens lesere er ivrigere enn gjennomsnittet.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...