Bitteliten Startet 6.November.2006 Link til dette innlegget Startet 6.November.2006 (redigert) En kollega av meg har en Shipmann 28 fra 1974. Da jeg møtte han i dag sa han at han skal "blästra" bunnen (det er svensk, men det betyr blåse) for å ta bort gelcoaten. Så skal ha sparkle opp bunnen igjen - og så pusse, legge på primer og så stoffe. Jeg ble jo helt da jeg hørte dette og spurte hvorfor han ikke bare skraper ned bunnen til gelcoaten og primer 5-7 lag. Han sa da at det var vanlig her (på Ostkusten) å gjøre dette på eldre båter fordi de gelcoaten trekker vann. Jeg ser for meg at det er en helv... jobb å sparkle opp hele bunnen på denne båten fra glassfiberen. Er det noen som har råd/tips å gi? Første spørsmålet mitt er om det er nødvendig å blästra eller om det holder å skrape - og så legge på ny primer. Redigert 6.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Hej Bitteliten gelcoaten trekker ikke vann, det er glasfibern/plasten på insiden som trekker...gelcoaten er der for o hindre vann fra o trenge inn....... jag skulle blästrat/sand- (eller kalk-blåst!) bort bunnstoffet o fått en matt gelcoat sen lagt på en (eller flere lager) epoxy + bunnstoff nu ligger han i brekkvann...hade han fått tendens til pest ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Han vet ikke om han har fått noe pest. Jeg sa at før jeg ville ha fjernet gelcoaten ville jeg sjekket for pest - og om gelcoaten var OK. Om den er OK hadde jeg primet den, For meg høres det helt bakvendt ut å fjerne gelcoaten, men det er jo mye plastbåtkompetanse her i området da - her bygges det jo masse båter - både hitech og vanlige. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 er du sikker Gunga Din, jeg mener å ha hørt at gelcoat trekker vann. uten antipest vil fukt nå selve fiberet i glassfibermaterialet hvis noe av det stikker ut av polyesteren. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Primer er ikke 100% vanntett, se på sliteskader ved primer. Noen steder er primer lagt dårlig på, men det blir ikke osmose for det. Dårlig håndverk fra fabrikk skaper osmose. Så årsaken til att de gjør dette er vel for å sjekke tilstanden på innsiden av gelcoat. Men helt riktig, en vanvittig jobb. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 er du sikker Gunga Din, jeg mener å ha hørt at gelcoat trekker vann. uten antipest vil fukt nå selve fiberet i glassfibermaterialet hvis noe av det stikker ut av polyesteren. gelcoaten i sig, er ikke helt vanntät, dessutom uppstår ju spricker o skader med tiden men man lägger på den för att hindre vanninträngning og för o stoppe UV-lys som bryter ned plasten. (innanför er det värre, der ligger ju glasfibertrådar kors o tvärs som hjelper vanninträngningen) men om Shipmannen ikke ser någon tendens til blåsbildning/pest, ser jag ingen anledning att ta bort det skydd som gelcoaten ger......... ( det man kan göra er o låne en fuktmåler för att se om skrovet innehåller fukt !) då er det bedre att legge epoxyn på gelcoaten efter en fin sandblåsning(/matt gelcoat) ! idag er gelcoaten isoftalsyrebaserad, för att ytterligare försvåra vanngenomträngningen. (om Shipman använde dette, vet jag ikke, förmodligen ikke) http://www.hallbergrassy.com/hull/building...l_svenska.shtml http://www.najad.se/ se..... about najad>production Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
La Digue Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Dette høres vanvittig ut. Med mindre båten er svært alvorlig pestbefengt, er det ingen grunn til å fjerne gelcoaten. Det virker som det er et firma som er ute etter å skremme folk for å få oppdrag. Hvis båten ikke har pest, så er den eneste grunnen til å gjøre en større jobb under vannlinjen at 1) det er dårlig primer (slik at det flasser av helt inn til gelcoaten) og/eller 2) det har bygget seg opp tjukke lag av ruglete bunnstoff. I begge tilfeller er det man behøver gjøre å fjerne gammelt bunnstoff og primer, og så legge på nytt. Eller la det være som det er! Jeg har litt erfaring med å fjerne bunnmaling på båter. Kjemiske metoder er noe griseri, sliping likeså. Problemet med sliping og sandblåsing er at gelcoaten er omtrent like myk som malingen. Derfor må man passe på så man ikke skader gelcoaten. Jeg mener å ha funnet løsningen - i hvert fall for oss som liker å gjøre tingene selv. Det er en elektrisk skrape fra Bosch. Jeg har skrevet om dette i loggen (bloggen): http://web.mac.com/stokvorsen/iWeb/MS20/Loggen/Loggen.html Men det er et tankekors at mange har en tendens til å gjøre mer arbeid enn nødvendig. En gang hadde jeg båten i opplag innenfor en annen båt, hvor de ikke hadde tatt av presenningen da det var tre dager til båten skulle ut. Jeg trodde jeg skulle bli stengt inne. Men nei, dagen før båten skulle ut, kom det par personer, tok av presenningen og malte på bunnstoff. Ferdig! Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Mulligan Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Jeg synes dette høres ut som galskap. Gelcoaten er båtens "ytterhud" som skal hindre vanninntrenging. Er gelcoaten intakt, er båten rimelig vanntett. Så kan man smøre på dyrt lurium etter forgodtbefinnende. Moderne gelcoats laget på isopolyester eller vinylester er så godt som pottetette. innanför er det värre, der ligger ju glasfibertrådar kors o tvärs som hjelper vanninträngningen Mnja. Ikke dersom laminatet er riktig bearbeidet. Dvs all luft rullet ut. Fibrene er dekket med no' stoff som gjør at de kroker seg fast i resin'en. Særlig ved vevde fibre krever dette en fagmann. Jeg gidder ikke bry meg med primer. Båten har vært primet en gang, men det er lite igjen. Jeg sjekker at gelcoaten er intakt, og legger på et lag bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Min forrige båt (en Comfort 30) fikk pest. Begynte derfor å skrape ned for å komme til bar gelcoat. Problemet er bare at jo lenger inn du kommer, jo flere blærer dukker opp.... Hos meg endte det med at gelcoaten ble fjernet med en kraftig drill påmontert en (meget) grov slipeskive. Når gelcoaten var vel fjernet ble (den nå bare) glassfiberen spylt, spylt, spylt og deretter spylt med uttalige liter ferskvann for å få vekk all syre som måtte ligge igjen i glassfibertråder etc. Alt dette ble gjort en oktober måned, og den åpne glassfiberen kunne da stå å tørke skikkelig vinteren igjennom. Fuktighet i laminatet ble målt til våren, og viste at laminatet var skikkelig tørket. Tiden var da kommet til en grundig vask med aceton, før sparkling (epoxysparkel) av fordypninger og ujevnheter. Så til oppbyggingen av ny "gelcoat", denne gang i form av epoxysparkel::: Brukte en grov tannsparkel og bygget opp et skikt på ca 1.5 mm. Sparklet fra vannlinjen og nedover (på tvers). Tannsparkel ble brukt for å være sikker på jevn tykkelse hele veien. Deretter sliping av alle ujejvnheter og masse spyling med ferskvann, før glatt- sparkling kunne gjøres; denne gang 90 grader på tvers av tannsparklingen. Endelig kunne den siste slipejobben utføres, og igjen spyling med ferskvann før det til slutt ble lagt på - sier og skriver 9 - ni - lag epoxy primer. Men så ble da også båten bedre enn ny..... Flyttet også vannlijen 5 cm oppover for å unngå fremtidige problemer i overgang skuteside/undervannskrog.... Vet at ovenstående høres vannvittig ut, men tar du først jobben med å fjerne gammel gelcoat for å restaurere/reparere, så gjør like godt en litt for stor enn litt for liten jobb... Og PS::: Husk å ta bilder underveis; slik kan du enkelt dokumentere hva som er gjort den dagen du skal selge Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.