Jump to content

Restaurering av Shipmann 28

Bitteliten

Recommended Posts

En kollega av meg har en Shipmann 28 fra 1974. Da jeg møtte han i dag sa han at han skal "blästra" bunnen (det er svensk, men det betyr blåse) for å ta bort gelcoaten. Så skal ha sparkle opp bunnen igjen - og så pusse, legge på primer og så stoffe.

Jeg ble jo helt :eek::eek: da jeg hørte dette og spurte hvorfor han ikke bare skraper ned bunnen til gelcoaten og primer 5-7 lag. Han sa da at det var vanlig her (på Ostkusten) å gjøre dette på eldre båter fordi de gelcoaten trekker vann.

Jeg ser for meg at det er en helv... jobb å sparkle opp hele bunnen på denne båten fra glassfiberen. Er det noen som har råd/tips å gi? Første spørsmålet mitt er om det er nødvendig å blästra eller om det holder å skrape - og så legge på ny primer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hej Bitteliten

gelcoaten trekker ikke vann, det er glasfibern/plasten på insiden som trekker...gelcoaten er der for

o hindre vann fra o trenge inn.......

jag skulle blästrat/sand- (eller kalk-blåst!) bort bunnstoffet o fått en matt gelcoat sen lagt på en (eller flere lager) epoxy + bunnstoff

nu ligger han i brekkvann...hade han fått tendens til pest ?

S/Y Gunga Din

Han vet ikke om han har fått noe pest. Jeg sa at før jeg ville ha fjernet gelcoaten ville jeg sjekket for pest - og om gelcoaten var OK. Om den er OK hadde jeg primet den,

For meg høres det helt bakvendt ut å fjerne gelcoaten, men det er jo mye plastbåtkompetanse her i området da - her bygges det jo masse båter - både hitech og vanlige.

Primer er ikke 100% vanntett, se på sliteskader ved primer. Noen steder er primer lagt dårlig på,

men det blir ikke osmose for det. Dårlig håndverk fra fabrikk skaper osmose. Så årsaken

til att de gjør dette er vel for å sjekke tilstanden på innsiden av gelcoat. Men helt riktig, en

vanvittig jobb.

Vi sees!

er du sikker Gunga Din, jeg mener å ha hørt at gelcoat trekker vann. uten antipest vil fukt nå selve fiberet i glassfibermaterialet hvis noe av det stikker ut av polyesteren.

gelcoaten i sig, er ikke helt vanntät, dessutom uppstår ju spricker o skader med tiden

men man lägger på den för att hindre vanninträngning og för o stoppe UV-lys som bryter

ned plasten.

(innanför er det värre, der ligger ju glasfibertrådar kors o tvärs som hjelper vanninträngningen)

men om Shipmannen ikke ser någon tendens til blåsbildning/pest, ser jag ingen anledning att

ta bort det skydd som gelcoaten ger.........

( det man kan göra er o låne en fuktmåler för att se om skrovet innehåller fukt !)

då er det bedre att legge epoxyn på gelcoaten efter en fin sandblåsning(/matt gelcoat) !

idag er gelcoaten isoftalsyrebaserad, för att ytterligare försvåra vanngenomträngningen.

(om Shipman använde dette, vet jag ikke, förmodligen ikke)

http://www.hallbergrassy.com/hull/building...l_svenska.shtml

http://www.najad.se/ se..... about najad>production

S/Y Gunga Din

Dette høres vanvittig ut. Med mindre båten er svært alvorlig pestbefengt, er det ingen grunn til å fjerne gelcoaten. Det virker som det er et firma som er ute etter å skremme folk for å få oppdrag.

Hvis båten ikke har pest, så er den eneste grunnen til å gjøre en større jobb under vannlinjen at 1) det er dårlig primer (slik at det flasser av helt inn til gelcoaten) og/eller 2) det har bygget seg opp tjukke lag av ruglete bunnstoff. I begge tilfeller er det man behøver gjøre å fjerne gammelt bunnstoff og primer, og så legge på nytt. Eller la det være som det er!

Jeg har litt erfaring med å fjerne bunnmaling på båter. Kjemiske metoder er noe griseri, sliping likeså. Problemet med sliping og sandblåsing er at gelcoaten er omtrent like myk som malingen. Derfor må man passe på så man ikke skader gelcoaten.

Jeg mener å ha funnet løsningen - i hvert fall for oss som liker å gjøre tingene selv. Det er en elektrisk skrape fra Bosch. Jeg har skrevet om dette i loggen (bloggen):

http://web.mac.com/stokvorsen/iWeb/MS20/Loggen/Loggen.html

Men det er et tankekors at mange har en tendens til å gjøre mer arbeid enn nødvendig. En gang hadde jeg båten i opplag innenfor en annen båt, hvor de ikke hadde tatt av presenningen da det var tre dager til båten skulle ut. Jeg trodde jeg skulle bli stengt inne. Men nei, dagen før båten skulle ut, kom det par personer, tok av presenningen og malte på bunnstoff. Ferdig!

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Jeg synes dette høres ut som galskap. Gelcoaten er båtens "ytterhud" som skal hindre vanninntrenging. Er gelcoaten intakt, er båten rimelig vanntett. Så kan man smøre på dyrt lurium etter forgodtbefinnende. Moderne gelcoats laget på isopolyester eller vinylester er så godt som pottetette.

innanför er det värre, der ligger ju glasfibertrådar kors o tvärs som hjelper vanninträngningen

Mnja. Ikke dersom laminatet er riktig bearbeidet. Dvs all luft rullet ut. Fibrene er dekket med no' stoff som gjør at de kroker seg fast i resin'en. Særlig ved vevde fibre krever dette en fagmann.

Jeg gidder ikke bry meg med primer. Båten har vært primet en gang, men det er lite igjen. Jeg sjekker at gelcoaten er intakt, og legger på et lag bunnstoff.

Min forrige båt (en Comfort 30) fikk pest. Begynte derfor å skrape

ned for å komme til bar gelcoat. Problemet er bare at jo lenger inn du kommer,

jo flere blærer dukker opp....

Hos meg endte det med at gelcoaten ble fjernet med en kraftig drill påmontert

en (meget) grov slipeskive. Når gelcoaten var vel fjernet ble (den nå bare) glassfiberen

spylt, spylt, spylt og deretter spylt med uttalige liter ferskvann for å få vekk all syre som

måtte ligge igjen i glassfibertråder etc. Alt dette ble gjort en oktober måned, og den åpne

glassfiberen kunne da stå å tørke skikkelig vinteren igjennom.

Fuktighet i laminatet ble målt til våren, og viste at laminatet var skikkelig tørket. Tiden var

da kommet til en grundig vask med aceton, før sparkling (epoxysparkel) av fordypninger

og ujevnheter.

Så til oppbyggingen av ny "gelcoat", denne gang i form av epoxysparkel:::

Brukte en grov tannsparkel og bygget opp et skikt på ca 1.5 mm. Sparklet fra vannlinjen

og nedover (på tvers). Tannsparkel ble brukt for å være sikker på jevn tykkelse hele

veien. Deretter sliping av alle ujejvnheter og masse spyling med ferskvann, før glatt-

sparkling kunne gjøres; denne gang 90 grader på tvers av tannsparklingen. Endelig

kunne den siste slipejobben utføres, og igjen spyling med ferskvann før det til slutt ble

lagt på - sier og skriver 9 - ni - lag epoxy primer. Men så ble da også båten bedre enn

ny.....

Flyttet også vannlijen 5 cm oppover for å unngå fremtidige problemer i overgang

skuteside/undervannskrog....

Vet at ovenstående høres vannvittig ut, men tar du først jobben med å fjerne gammel

gelcoat for å restaurere/reparere, så gjør like godt en litt for stor enn litt for liten jobb...

Og PS::: Husk å ta bilder underveis; slik kan du enkelt dokumentere hva som

er gjort den dagen du skal selge

Lykke til

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...