Jump to content

Skilsø 33 Flybridge vs Flem 34


Avmønstret4

Recommended Posts

En kompis har kjøpt denne Skilsø 33 flybridge og jeg er overmåtelig misunnelig :cryin:

Men det er vel lov :yesnod:

Og jeg har saumfart bildene og den er dritlekker.

Men har også sett på Flem 34 som er en bedre båt rent praktisk for familie på 4 med 2 store unger pga den separate lugaren i Flem`n med nedgang bak sittegruppen.

Og luken som kan åpnes å forbinde de 2 cabinene er jo genialt.

Noen som har noe erfaring med disse båtene?

Mvh Brage

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post

Nå er jo ikke Skilsø'n en ren 33-foter. Den er på snaue 33 fot når du tar med både badeplattformen og beugspydet.

 

Flem 340 derimot er jo på 34 fot i skroget. Altså en mye større båt totalt sett, og ikke minst der du trenger plassen, på akterdekket, på flybridgen og i lugarene med antall soveplasser.

 

Er det kun 2 personer som skal bruke båten, er den nesten optimal!

 

2 voksne og to store barn derimot krever mer plass enn Skilsø'n kan tilby.

 

Begge er gode båter i ett og alt, og prismessig ligger de på linje.

Link to post

Jeg var litt sugen på en Skilsø 33 for et par år siden. Leste et par tester (norske og svenske) og kikket litt på en båt. Jeg liker Skilsø 33 Sport - så en her om dagen på trailer på vei til Sverige også - og tenkte at det er en fin båt. Men med FB blir 33 fot litt snaut. Det merkes på plassen i salongen, det merkes på at løsningen med det vippbare setet til førerplassen som blir en del av salongen er trangt, det merkes på liten flybridge og det merkes under dekk i lugarene. Det mangler rett og slett et par tre fot på skroglengden og bredden synes jeg.

 

Min "drømmeskilsø 33" er en 33 Sport med HT - D4 260 med hekkagregat.

dyndigi28485.jpg

Da får man utnyttet hele skorget på en fin måte. Motoren er midtplassert og de bruker mellomaksel til drevet. Båten gjør visst ca 30 knop med D4 260 motor. Akterkabinen er også laget slik at man alltid har fri adgang til lugaren (i motsetning til feks Nidelv 320 der inngangen er midt i cockpitsofaen), og det er god åpning til badeplatformen, hvilket ofte er viktig når man ankere opp eller legger til/går fra kai. HT'en har også stor luke, hvilket gir deg det beste av to verdner etter min mening - lukket båt når det er dårlig vær/for sterk sol, åpen båt når det er passe vær.

 

dyndigi36200.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Min "drømmeskilsø 33" er en 33 Sport med HT

Dette er et svært vellykket design også etter min (avogtilrabiate) mening. Båten får en mye bedre balanse i sitt estetiske uttrykk og har en mye større harmoni mellom skrog og overbygg. Den mørke snobbestripen er prikken over i'en. Jeg vet ikke når BM-testen som jolo linket til er fra, men jeg husker fra langt tilbake, det må vel ha vært omkring 1992, en test av 975-en. Like siden da har jeg som en Pavlovs skibshund følt munnen fuktes hver gang jeg har sett de flybridge-frie versjonene av den.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hei

 

Vi fikk vår nye Skilsø 33 Sport i mai i år. Nå manglet jo ikke akkurat været i åpningssesongen, men må tillegge at båten bare er herlig. Valgte Sport utgaven, da mine 193 cm på strømpelesten passer litt dårlig inn under hardtopen. Dessuten er det jo bare herlig å kunne skrelle av hele toppen da. Intet som egg og bacon i friluft.

 

Vår båt har installert D6 med fast aksel, en løsning vi er svært fornøyd med. Topper på 28kn. Det finnes nyere tester enn den som ligger i denne tråden. Siste test jeg leste konkluderte vel med at det eneste negative var at det ble produsert så få båter. Så har du spesielle spørsmål om erfaringer i den nå avsluttede sesong er det bare å skrive.

Benytter anledningen til å takke for mange fine tråder og interessante temaer her på Baatplassen!

Link to post
Intet som egg og bacon i friluft.

Så flott at du deler dine erfaringer med båten. Kjempefint!

 

Egg og bacon egner seg etter min mening kun utendørs. Derfor spiser vi ikke det ombord. Passer ikke helt med baconduft i sengetøyet - det er ulempen med bysse under dekk som vi har.

 

En sak jeg er litt betatt av på HT versjonen til Skilsø er at de har pleksiglass luke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Blue Dragon .- jeg var ombord i Skilsø 33 sport i dag på messa. Kvaliteten har jeg lite å utsette på - ser ut som om det er bra dette her. Absolutt på nivå med Nidelv som jeg har egen erfaring med.

 

Det er 5 faste køyer i båten.

Akterkabinen har en dobbeltseng på kanskje 140 - 150 cm bredde. En del av denne er lang nok en normal voksen mann (180 - 185 cm ). Andre delen er litt kortere - og passer fint til en normal dame - dvs 160-170 cm. Det er litt trang nedgang til akterkabinen - men det fungerer helt greit.

 

Stikkøya under dekk er ca 80 cm bred og normal lengde.

 

Foran fås to løsninger: enten salong med nedfellbart bord eller fast, skråstilt dobbelkøye.

 

Jeg kikket også litt på drevløsningen. motoren er midtplassert og det er mellomaksel - en løsning andre produsenter bruker, bla Nimbus på sin 42 Nova. Adgangen til drevet på Skilsøen er gjennom ei luke i akterkabinen. Jeg ville brukt litt tid med verftet på å få de til å forklare tilgangen - mulig det er noe jeg overså. I og med at motoren er midtplassert får man jo mulighet til akterkabin der motoren normal står på slike båter - og det gjør båten til et "kinderegg" - dvs 3 ting på en gang. Og det liker jeg med den

 

Jeg liker fortsatt båten meget godt jeg. Synes det er en skikkelig bra 33 foter. Utnyttelsen av plassen kan minne litt om Marex 350 CC konseptet - dvs at man utnytter hele båtens flate maksimalt.

Link to post
Synes det er en skikkelig bra 33 foter.

Skal gå med på at det en skikkelig bra 29-30 foter.

Flott båt, men ta størrelsen i betraktning.

 

Etter ny standard skal modellbetegnelsen på båter i dag oppgis i centimeter. Skilsø 975 er altså 975 cm. lang (ca. 32 fot) med “søkke og snøre”, altså badeplattform og nebb. Men skroglengden er i realiteten ikke mer enn ca. 29 fot,

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Etter ny standard skal modellbetegnelsen på båter i dag oppgis i centimeter. Skilsø 975 er altså 975 cm. lang (ca. 32 fot) med “søkke og snøre”, altså badeplattform og nebb. Men skroglengden er i realiteten ikke mer enn ca. 29 fot,

Den testen du referer til - jeg regner med at du vet når den er fra? Den er fra 1994. I min verden stemmer det da ikke helt å si at i hht dette er en ny standard. Det finnes EU regler på dette i dag som stiller andre krav. Det har jeg referert til i diskusjonen om hva som er fin båtdesign (Flem 360 etc)

 

Vi kan alltids diskutere båtlengder til vi dør. Nidelv kaller sin Nidelv 300 for 30 foter - den er 28 fot om man tar bort baugspyd. Nidelv 320 har LOA på 34,5 fot. Windy 37 er 36,2 fot, Skorgenes 375 er 34 fot ex baugspyd. Scand 29 Baltic er 32 fot inkl baugspyd Windy 52 er 52 fot - men offisielt bare 14,95 meter lang fordi badeplatformen er boltet på, og dermed kan man kjøre den uten D5L sertifikat. Bavaria 36 seilbåt har LOA på nesten 38 fot. Nimbus 42 Nova har samme skrog som Storebro 410.

 

Hva er poenget med å krangle om lengden? Det er vel bruken det kommer an på :wink:

 

Og om man ikke har oppdaget det ennå - det er de markedsansvarlige hos produsentene som finner på betegnelsene på båtene - ikke de som måler skrogene. Derfor tillater jeg meg å referere til den skroglengden som produsentene oppgir. Det blir litt slitsomt for meg å måle alle båtene jeg kommenterer - men kanskje du kan gjøre det jolo så vi vet at alt blir rett og riktig her :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Blue Dragon .- jeg var ombord i Skilsø 33 sport i dag på messa.

Takk for tilbakemeldingen. Ja Skilsøen er godt utnyttet, men den skulle nok vært litt større.

 

Jeg har sansen for marex 350CC. Her er det store kabiner. Hadde den hatt HT med skyveluke så hadde den vært meget bra. (Kan riktignok få CC interiør med Scandinavia top, men den har ikke utseende med seg). Til og med W37 GS er litt trang foran, og i hvertfall W33.

 

Det er jammen ikke lett og finne ut hvilken båt som er den neste...

Link to post
Jeg har sansen for marex 350CC. Her er det store kabiner. Hadde den hatt HT med skyveluke så hadde den vært meget bra. (Kan riktignok få CC interiør med Scandinavia top, men den har ikke utseende med seg). Til og med W37 GS er litt trang foran, og i hvertfall W33.

Windyen er smal i forskipet for å ha gode sjøegenskaper - men senga er mer en bred nok for to voksne - selv for meg som er omfangsrik :wink:

Stikkabinen er etter min mening klassebest på W37. Meget stor seng, og ikke bare en madrass på gulvet som på mange andre varianter.

 

Det vi liker med båten vår er at byssa og salongen er under dekk. Det gir økt privatliv - vi kan gå ned under dekk og sitte i fred om kvelden.

 

En båt vi kikket mye på før vi valgte båten vår var Nimbus 350 Coupe. Den synes jeg er en skikkelig fin båt. Den fås nå med D6 350 med hekkagregat. Da topper den over 30 knop, og driftsutgiftene blir hyggelige. Nimbus 380 Commander er også en nydelig båt. Den er gankse volumiøs i forkipet og flat i bunnen, så den slår litt i sjøen og sladder i svinger - men bobåt delux.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Windy 37 får du fra ca 2 millioner for en milleniumskiftemodell (dvs 2000). Jeg synes vel kanskje at enkelte er vel optimistiske på prisene sine på Finn, særlig de svenske båtene som ligger der. De nyere tror jeg også det er 100.000 i prutningsmonn på.

 

Hvor mange seter skal du ha i fartsretningen da? Nimbus har 3. Førerstol samt vendbar sofa på bb side. W37 har 4 - dvs førerstol + sofa til 3. Det er fint å ha familien samlet der når det rusker litt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Windy 37 GS må minst ha den nye førerposisjonen, d4 motorer og også helst den nye innredningen.

Vel - da snakker du om 2005 eller 2006 modeller. Om jeg husker rett ble 05 levert både med KAD og D. Nye førerposisjonen - om du mener nytt dashbord med egen plass for plotter - så kom vel det i 2003 eller 2004 (KOB's båt er vel 04 og den har det nye). Nye interiøret kom i 2006. Det var også en oppdatering av interiøret i 2001 eller 2002 da skapdører med "spiler" ble byttet ut med hel fylling i dørene

 

Merk at 2007 modellene har fått ytterligere endringer på interiøret. Bla en etter min mening ikke pen kasse i skottet på stb side av trappa til å felle inn TV. Tok ikke bilde av den på Stockholmsmessa for jeg ble helt satt ut av den :wink:

Link to post

Hei

 

Var selv i samme situasjon i fjor og vurderte Skilsø 975, Riviera 925, Barracuda 1100, Viksund 330 / 340, Sun 33, Dominator 34, samt noen eldre Prinsess 35. Endet mer eller mindre tilfeldig opp med en Flem 340 (2001 modell) og har vært meget godt fornøyd. Vi er to voksne og to barn og da har plassen vært meget god for oss gjennom sommeren med 62 overnattingsdøgn. Tror nok at både Skilsø og Rivisera er bra båter, men noe mindre enn Flem'n.

 

Flem'n går lett i plan og virker også bra i mindre bra vær med mer sjø.

Link to post
  • 4 uker senere...

Ja 340'en har jeg prøvekjørt i Gøteborg. Den er som de fleste andre Nimbuser - bredt forskip, ganske flat i bunnen. Dvs at den slår ganske godt i motsjø og sladder i svingene. Vi fikk bare testet den i store fergebølger. Men jeg opplevde den som bedre enn 380'en. Det kan godt være at jeg er for preget av planende båter med skarpt forskip. Jeg har jo en tendens til å like de.

Båten jeg prøvde var prototypen - jeg tror ikke de har endret skroget siden den gang. Nimbus mente at båten skulle gjøre opp mot 30 knop med D6 310. Det gjorde den ikke. Kanskje 23-24 knop

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...